زمان مطالعه: < 1 دقیقه

کشور ایران و اندونزی مدتی است که برای دستیابی به یک توافقنامه تجاری مطلوب اقدام به برگزاری جلسات متعددی میکنند. در چهارمین دور از این جلسات نیز مقرر شد به موضوع کاهش تعرفه های گمرکی اندونزی پرداخته شود.
پس از این جلسه “نی ماده آیو مارتینی” مدیر بخش مذاکرات دو جانبه وزارت بازرگانی اندونزی به مباحث مطرح شده پرداخت و اظهار داشت: “رقم تعرفه های گمرکی اندونزی در حال حاضر بالاست و به همین دلیل صادرات کالا از اندونزی به ایران نیز هزینه بالایی را در بر میگیرد. علاوه بر این، تراکنش های مربوط به پرداخت پول نیز باید از طریق شخص ثالث صورت بپذیرد. بحث کاهش تعرفه صادرات گمرکی که در حال حاضر در خصوص آن گفتگو میکنیم، نقش مهمی در سطح روابط تجاری ایران و اندونزی خواهد داشت.”
وی در ادامه به زمان انعقاد توافقنامه نهایی مذاکرات اشاره کرد و گفت: “در مذاکرات قبلی بیشتر بر روی پیش نویس توافقنامه گفتگو کردیم و روی بخش ها و بندهایی از آن نیز به توافق رسیدیم. در جلسه اخیر هم موضوع مورد بحث بیشتر ماهوی بود و به صورت موردی بر روی محصولاتی که انتظار میرفت تعرفه آنها کاهش یابد گفتگو کردیم. ما توافق کرده ایم که در کوتاه ترین زمان ممکن مذاکرات نهایی انجام شود تا مرحله اجرایی موافقتنامه نیز به تبع آن وارد فاز اصلی خود شود و به نظر میرسد تا اواسط سال ۲۰۱۸ موافقتنامه بین ایران و اندونزی تکمیل شود. ایران یک شریک مهم و با ارزش برای ما محسوب میشود که با گسترش همکاری میتوانیم دسترسی خود را به بازار خاورمیانه افزایش دهیم. “