زمان مطالعه: ۴ دقیقه

هلدینگ بوتان و شرکت حمل‌ونقل سراسری بوتان‌ران با راهبری گروه تأمین مالی فیروزه بر روی استارتاپ آسان‌بار سرمایه‌گذاری کردند. این سرمایه گذاری موجب ایجاد هم‌افزایی بین آسان‌بار و شرکت بوتان‌ران خواهد شد و تأثیر چشم‌گیری در صنعت حمل‌و‌‌نقل بار در کشور خواهد داشت.

درباره آسان‌بار

آسان‌‌بار برندی ثبت شده برای شرکت فناوران داده پردازش فرتاک رایانه است که از آذر ماه سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را آغاز کرده و هم اکنون به عنوان بزرگترین سامانه اینترنتی ارائه­ دهنده خدمات حمل‌و‌‌نقل بار در سراسر ایران فعالیت می‌کند. آسان‌ بار پل ارتباطی رانندگان و شرکت‌های حمل‌ونقل در بستر اینترنت است. شرکت‌های حمل‌ونقل از طریق اپلیکیشن آسان‌بار، بارهای خود را با تمامی جزئیات اعلام می‌کنند؛ سپس رانندگان بدون نیاز به حضور در پایانه‌های حمل‌ونقل، از طریق اپلیکیشن آسان‌بار، بارهای اعلام شده توسط شرکت‌های حمل‌ونقل را مشاهده، ارزیابی و انتخاب می‌کنند.

پلتفرم آسان‌‌بار، از یک طرف دسترسی به بارهای مناسب را برای رانندگان تسهیل می­نماید و از طرف دیگر، این امکان را به شرکت‌های حمل‌ونقل می­دهد تا در مدت زمان کمتری راننده مناسب و تایید شده توسط آسان‌‌بار را برای حمل بار خود انتخاب نموده و از طریق اپلیکیشن، بار خود را از مبدا تا مقصد پیگیری کنند. یکی از نکات قابل توجه در خدمات آسان‌‌بار، ارائه هوشمندانه بار به راننده ها بر اساس پارامترهای تاثیرگذار است.

در حال حاضر بیش از ۴۰ هزار راننده از خدمات آسان‌‌بار بهره می‌برند و سفارش حمل بار روزانه در حال افزایش است و آمار آن از میانگین حدود ۱۰۰۰ بار در روز به بیش از ۲۰۰۰ در روزهای اخیر رسیده است.

درباره بوتان و بوتان‌ران

هلدینگ بوتان از سال ۱۳۳۲ فعالیت خود را در حوزه صنعت تأسیسات گرمایشی آغاز نمود. اولین و بزرگ‌ترین تولیدکننده پکیج شوفاژ و آبگرمکن دیواری و بزرگ‌ترین تولیدکننده آبگرمکن دیواری در خاورمیانه از مهم‌ترین دستاوردهای این مجموعه است. از زیر مجموعه‌های این هلدینگ می‌توان به شرکت حمل‌ونقل سراسری بوتان‌ران اشاره نمود. شرکت حمل‌ونقل سراسری بوتان‌ران از سال ۱۳۷۴ تاکنون به ارائه خدمات حمل‌ونقل داخلی و بین ­المللی پرداخته است. بوتان­ران که به ­عنوان شرکتی پیشرو در حوزه حمل‌ونقل بار در کشور شناخته شده است، در زمینه پروژه ­های حمل ­و­ نقل گاز مایع، فرآورده‌های پتروشیمی، مواد نفتی و کالای عمومی در داخل کشور و همچنین به صورت ترانزیت، صادرات و واردات به شیوه­ های گوناگون حمل‌ونقل چند وجهی، جاده­ ای، ریلی، دریایی و هوائی فعالیت می­نماید. این شرکت همواره در تلاش بوده تا از تکنولوژی روز دنیا در زمینه فعالیت خود استفاده نماید و تاکنون بخش عمده­  ای از سیستم­های عملیاتی و پشتیبانی خود را مطابق با استانداردهای مطرح بین ­المللی بروزرسانی کرده است.

از جمله راهبردهای تجاری مهم بوتان­‌ران، توسعه بازار داخلی و بین ­المللی، اضافه نمودن خدمات جدید به سبد حمل‌ونقل و توسعه خدمات لجستیکی می­باشد، در این راستا، شرکت تصمیم به سرمایه­ گذاری و ورود به حوزه حمل­ و­نقل آنلاین نموده است تا گامی بلند برای رسیدن به راهبردهای اجرایی خود برداشته باشد. همچنین این سرمایه­ گذاری همسو با سیاست­های دولت در بکارگیری از تکنولوژی به ­منظور افزایش شفافیت و کارایی بازار حمل‌ونقل کشور بوده است و بر اساس دستورالعمل جدید سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده­ ای کشور، سرمایه­ گذاری در آسان‌بار، بوتان­ران را به اولین شرکت حمل‌ونقل بزرگ مقیاس هوشمند تبدیل خواهد کرد.

تحول صنعت حمل‌ونقل بار

همکاری، تعامل و پیوند میان یک شرکت با سابقه و شرکت نوآورانه از یک سو می‌تواند موجب توسعه بازارهای داخلی و بین‌المللی شرکت بوتان و بوتان‌ران شود و از سوی دیگر توسعه محصول و بازار را برای استارتاپ آسان‌بار به همراه بیاورد. یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این سرمایه‌گذاری می‌تواند صدور بارنامه الکترونیکی باشد.

صدور بارنامه بصورت کاغذی یکی از مشکلات پیش روی صنعت حمل‌ونقل بار جاده ای است. یعنی رانندگان مجبور هستند که برای صدور بارنامه خود حتماً به محل دفاتر شرکت‌های حمل‌ونقل به صورت حضوری مراجعه کنند و این مساله به تردد خالی و بدون بهره ناوگان دامن می زند بنابراین به منظور رفع این مشکل و نیز مدیریت بهتر زنجیره تأمین خدمات حمل‌ونقل، ایجاد امکانات و زیرساخت های صدور بارنامه بصورت کاملا الکترونیک و حذف کاغذ آن در دستور کار آسان بار قرار گرفته است. آسان‌بار در نظر دارد این موضوع را با استفاده از زیرساخت‌های شرکت حمل‌ونقل بوتان‌ران آغاز کرده و سپس تعمیم دهد.

در این راستا، با راهبری گروه تأمین مالی فیروزه به عنوان شرکت پیشرو در ارائه خدمات تأمین مالی، بوتان و بوتان‌ران بر روی استارتاپ آسان‌بار سرمایه‌گذاری کردند. از دیگر سهامداران این استارتاپ می‌توان به شرکت رهنما ونچرز به عنوان اولین سرمایه گذار خطرپذیر در ایران اشاره نمود.

محمد حسینی، مدیر عامل آسان‌بار، درباره دلایل این سرمایه‌گذاری می‌گوید:

“ما برای توسعه بازار و محصول نیازمند جذب سرمایه بودیم. در این راستا با هولدینگ بوتان توافق کردیم و این سرمایه توسط این مجموعه برای ما تأمین شد. این توافق و مسیر انجام آن بسیار حرفه‌ای و در کوتاه‌ترین زمان ممکن رقم خورد”.

مدیر عامل آسان‌بار در ادامه درباره اثرات این سرمایه‌گذاری می‌گوید: «سرمایه‌گذاری یک هلدینگ و یک مجموعه صنعتی می‌تواند تأثیرات مثبت و منفی بسزایی روی یک استارتاپ داشته باشد؛ اما به جرأت می‌توان گفت که مجموعه بوتان رویکرد بسیار مناسب و همخوانی با فضای استارتاپی دارد و فرهنگ حاکم بر این مجموعه قابل ستایش است. ما می‌توانیم با قدرت مالی و عملیاتی که به آسان‌بار اضافه شده به زودی شاهد اتفاقات بزرگ و تأثیرگذاری در صنعت حمل‌ونقل باشیم.»

به گفته مدیر عامل آسان‌بار، اولویت برنامه‌های آینده آسان‌بار با جذب سرمایه، توسعه محصول و بازار و جذب منابع انسانی توانمند، متخصص و نخبه است و با این اتفاق به زودی می‌توان شاهد حذف بارنامه کاغذی و افزایش بهره‌وری و رضایت فعالین این صنعت بود. امیدواریم که جذب سرمایه‌ی آسان‌بار نوید سرمایه‌گذاری‌های هوشمندانه‌ را به اکوسیستم استارتاپی بدهد و شرکت‌های سنتی و صنعتی و پرقدرتی که چندین دهه در حال فعالیت هستند با رویکرد صحیح وارد حوزه‌‌ی سرمایه‌گذاری بر روی استارتاپ‌ها شوند.

بنابراین این اتفاق می‌تواند گامی نو در جهت پیوند بین کسب‌وکارهای سنتی و نوآورانه باشد و موجب رونق و توسعه کشورعزیزمان شود.