زمان مطالعه: ۲ دقیقه

مرکز آمار ایران به تازگی آمار مربوط به تغییرات کالاها و خدمات مصرفی خانوارها را منتشر کرده که طبق آن شاخص حمل و نقل با ۵.۲ درصد افزایش نسبت به مرداد سال گذشته مواجه شده است.
طبق این آمار ضریب اهمیت حمل و نقل در سبد خانوار شهری ۹.۷۹ درصد برآورد شده که نسبت به ماه قبل ۰.۳ درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵.۲ درصد افزایش داشته است. در روستاها آمار کمی متفاوت است. ضریب اهمیت حمل و نقل در خانوار روستایی ۱۰.۲۹ درصد برآورد شده که نسبت به ماه قبل ۰.۴ درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵.۴ درصد افزایش قیمت داشته است. این یعنی در روستاها تورم بخش حمل و نقل بیشتر از شهرها بوده است که خود نکته جالبی به حساب میاید. تورم ۱۲ ماهه حمل و نقل شهری نیز ۵.۵ درصد و همین تورم برای روستاها ۵.۴ درصد اعلام شده است.
بد نیست بعد از حمل و نقل به دیگر بخش های مهم و جالب این آمار ارائه شده نیز نگاهی بیندازیم.
در طول ۶ سال گذشته کمترین نرخ تورم ۱۲ ماهه مربوط به دی و بهمن ۱۳۹۵ میباشد که ۶.۹ درصد بود. بیشترین تورم ۱۲ ماهه در ۶ سال گذشته نیز متعلق به مهرماه سال ۱۳۹۲ میباشد که تورم ۳۷.۴ درصد اعلام شده بود.
خرید مسکن با ۲۷.۰۹ درصد همچنان بیشترین سهم را در سبد خانوار کل کشور دارد که نسبت به ماه گذشته ۱ درصد و نسبت به سال گذشته ۵.۸ درصد افزایش قیمت را نشان میدهد.
بعد از خرید مسکن خوراکی ها با ۲۶.۸۲ درصد و اجاره مسکن با ۲۶.۳۴ درصد بیشترین سهم را در سبد خانوار ایرانی تشکیل میدهند.
دخانیات با ۰.۵۳ درصد کمترین ارزش را در سبد خانوار دارد که نسبت به سال گذشته ۴.۶ درصد افزایش قیمت داشته است. بعد از دخانیات نیز بخش “ماهی و صدف داران” با ۰.۸۲ درصد کمترین سهم را در سبد خانوار کل کشور به خود اختصاص داده است.