زمان مطالعه: ۲ دقیقه

ناوگان جاده ای نیازمند حمایت داخلی

عبدالهاشم حسن نیا رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، گفت: ناوگان باری و مسافری حمل‌ونقل جاده‌ای ایران به ترتیب حدود ۳۴۰‌هزار و ۱۵‌هزار دستگاه کامیون و اتوبوس و نیاز ماهیانه آن حدود ۱۰۰‌هزار حلقه لاستیک است.

او همچنین گفت: با توجه به سطح مصرف بالای این اقلام نیاز است وزارت صنعت، معدن و تجارت و دستگاه‌های دیگر مانند بانک مرکزی نسبت به تامین ارز دولتی تخصیص‌ یافته اقدام کنند.

او همچنین اقدام وزارت صنعت،معدن و تجارت به علاوه بانک مرکزی نسبت به تامین ارز دولتی برای تامین این کالاها با توجه به مصرف بالای آن ها را کارساز دانست و تاکید کرد که مشکل اصلی رانندگان کامیون تامین لاستیک است و امیدواریم که با ارجاع این موضوع به وزارت صنعت،معدن و تجارت،شاهد تامین آن در ماه های آینده باشیم.

حسن نیا گفت: انجمن‌های کامیون ‌داران و رانندگان در صورت تامین ارز و همکاری دستگاه‌های مربوطه نسبت به واردات لاستیک و کاستی تولید کنندگان داخلی آمادگی لازم خود را اعلام میکنند و این در حالیست که سازمان راهداری موظف به تامین لاستیک نیست.

 

عبدالهاشم حسن نیا
عبدالهاشم حسن نیا

 

 او به افزایش قیمت قطعات یدکی برای کامیون‌داران اشاره و بیان کرد: حدود ۱۵۰‌هزار کامیون و اتوبوس در کشور بالای ۲۵‌سال عمر دارند که به دلیل همین طول عمر بالا استهلاک و مصرف لوازم‌یدکی بیشتری نسبت به ناوگان نو دارند در حالیکه صنعت داخلی قادر به تولید بخش زیادی از این لوازم‌یدکی به‌ویژه قطعات پرمصرف هست و لازم است دستگاه‌های متولی تصمیم و برنامه‌ریزی‌های لازم را برای حمایت از این تولیدکنندگان اتخاذ کنند.

حسن نیا بر تشدید نظارت بر شرکت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای نیز تاکید و افزود: به جهت جلوگیری از اخذ کمیسیون بیشتر توسط شرکت‌های حمل و نقل و دیگر تخلفات و ارتقا خدمات به کامیون‌داران، برگزاری کمیسیون بررسی تخلفات ماده ۱۱ و ۱۲ توسط ادارات راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سراسر کشور در دستور کار این سازمان قرارگرفته است. ( در مورد شکایت از شرکت های حمل و نقل بخوانید )

روزانه به‌طور متوسط هشت میلیون سفر در طول ۲۳۰‌هزار کیلومتر جاده‌های کشور انجام می‌شود که  ۶۰۰‌ هزار مورد آن به‌وسیله خودروهای سنگین از جمله کامیون و اتوبوس صورت می‌گیرد.