زمان مطالعه: ۲ دقیقه

داریوش امانی، معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در گفت‌وگوی ۱۸:۳۰ در شبکه خبر گفت: ناوگان جدید بدون اجازه وزارت راه و شهرسازی وارد می‌شود و این دلیل اصلی بر هم خوردن عرضه و تقاضا است.

امانی در ادامه به تفسیر برنامه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل پرداخت و گفت که فعلاً شغل رانندگی جزو مشاغل سخت نیست اما درخواست خود رانندگان این است که جزو مشاغل سخت قرار بگیرد. اما با توجه به مشکلاتی که در حال حاضر برای این قانون وجود دارد قطعاً معایب تصویب این طرح برای رانندگان بیشتر از مزایای آن است.

اول اینکه: ساعت کار رانندگان را از ۹ ساعت به ۶ ساعت کاهش می‌دهد

دوم اینکه: باید ضریب بالاتری برای بازنشستگی پرداخت کنند و بازنشستگی آن‌ها زودتر از موعد ۳۰ سالگی صورت می‌گیرد.

در حال حاضر بیشتر رانندگان با کلیات این موضوع موافق نیستند، درنتیجه تصویب این طرح به نفع کامیون داران نیست اما امیدواریم با پیگیری‌ها و ایجاد تغییرات اساسی در قانون سخت و زیان‌آور بودن شغل رانندگی بتوانیم با پیگیری‌های سازمان راهداری و کمیسیون اجتماعی مجلس و دولت قانون خاصی را تصویب کنیم که در آن جزییات تغییر کند و به صورتی باشد که منافع آن بیشتر از معایب آن باشد.( برای مطالعه مقاله در مورد نوسازی ناوگان های حمل و نقل کلیک کنید )

اصلی‌ترین خواسته رانندگان

در ۶ سال گذشته اصلی‌ترین خواسته رانندگان تصویب و اجرای این قانون بوده اما عقیده وزارتخانه بر این است که این قانون باید به‌صورت اساسی تغییر کند، در حال حاضر اختلاف‌نظر در بین رانندگان هم همین موضوع است که این قانون تصویب بشود ولی نه با بندهای فعلی و تغییرات ایجادشده به نفع رانندگان باشد و نه به ضرر آن‌ها.

اصلی‌ترین مشکلی که وجود دارد عدم تعادل در عرضه و تقاضا است، به‌طوری‌که معیشت راننده به خطر افتاده است اما وزارت راه در این مورد بی‌تقصیر است زیرا واردات ناوگان تحت کنترل وزارت راهداری نیست. وی توضیح داد که:  واردات ناوگان بدون کسب مجوز از وزارت راه انجام می‌شود یعنی خودروساز و واردکننده این عمل را انجام می‌دهند و بعد از نیروی انتظامی گواهینامه می‌گیرند و درنهایت وزارتخانه موظف به صدور کارت هوشمند است و هیچ فیلتری از سوی وزارت راه بر این واردات اعمال نمی‌شود. اما باید قانونی وضع شود تا واردات و کنترل آن زیر نظر وزارت راه باشد تا بتوان تصمیم گرفت چه نوع کامیون با چه تناژی موردنیاز است.

امانی در ادامه توضیح داد که نوسازی ناوگان از طرف وزارت راهداری در حال بررسی و اجرا است و هدف برای ۲۰ هزار ناوگان است که پیشنهادشده بسته‌های تشویقی به ازای هر دو یا سه دستگاه برای رانندگان در نظر گرفته شود تا در سن بازنشستگی با اشتیاق از کار فاصله بگیرند. البته باید شرایط قانونی را ایجاد کرد تا ناوگان فرسوده خارج شود و نوسازی به بهترین شکل انجام شود. طرح کلید به کلید برای ناوگان بیرون و درون‌شهری است که امیدواریم نهایتاً عرضه و تقاضا به تعادل برسد.