زمان مطالعه: ۲ دقیقه

در شرایط فعلی و طبق قوانین بین‌المللی، کامیون‌های با عمر ۱۵ تا ۲۰ سال نمی‌توانند در خط ترانزیت اروپا کار کنند اما مشکل بعدی از جایی شروع می‌شود که در آینده کامیون‌های فرسوده ما اجازه کار کردن و ورود به ترکمنستان و افغانستان را هم نخواهند داشت و از ورود آن‌ها جلوگیری می‌شود و در آن صورت عواقب بدی را در پی خواهد داشت و همین حداقل بازار را هم از دست خواهیم داد.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی استان خراسان رضوی گفت: اگر قرار باشد شخصی کامیون ۵۰۰ میلیونی را خریداری کند باید حداقل خدمات و تسهیلات با نرخ و سود کم ۳ یا ۴ درصد در اختیار خریدار قرار داده شود.

نوسازی ناوگان حمل و نقل

احمد زمانیان یزدی رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی استان خراسان رضوی در توضیح اینکه چرا استقبال بخش خصوصی از نوسازی ناوگان خیلی کم است، گفت:

اول اینکه قیمت کامیون در ایران خیلی زیاد است و در حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان است درحالی‌که در کشورهای همسایه ایران باقیمتی بسیار کمتر می‌توان کامیون را خریداری کرد.

دلیل دوم که بسیار مهم است، عملی نشدن وعده‌های تسهیلاتی که به خریداران داده‌شده است. این در حالی است که دولت حمایت خود را اعلام کرده اما عملاً هیچ اتفاق خوشایندی رخ نداده است.

وی همچنین اشاره کرد که نوسازی ناوگان حمل‌ونقل در حوزه‌های مختلف مانند محیط‌زیست، زیرساخت جاده و… برای دولت نفع دارد اما زمانی که سراغ تسهیلات می‌رویم با موانعی مانند چک، ضامن و وثیقه رودررو می‌شویم که کار را بسیار دشوار می‌کنند. اگر قرار باشد نوسازی انجام گیرد باید حداقل تا یک سال به خریدار فرصت داد تا به بهره‌برداری برسد اما این در حالی است که شرایط اقساط بسیار بالا است و هزینه سرویس، نگهداری، تعمیرات، امور راننده و بیمه سرسام‌آور است و همین باعث می‌شود توان پرداخت قسط ۵ یا ۶ میلیونی از راننده گرفته می‌شود.

زمانیان با بحث اینکه کرایه حمل بار نیز بسیار مهم است گفت: اکنون کرایه حمل یک کامیون ۵۰۰ میلیونی با یک کامیون ۴۰ ساله برابر است که این عادلانه نیست و همین موضوع باعث شده تا در رانندگان علاقه‌ای به نوسازی ناوگان ایجاد نشود.

در رابطه با واردات کامیون نیز مشکلاتی وجود دارد، مثلاً طبق قوانین دولت کامیون ۳ یال کارکرده اجازه واردات را دارد این در حالی است که در اروپا با عمر ۵ ساله عبور می‌کنند و به نظر می‌رسد این قانون ۳ ساله را باید تغییر داد تا موانع نوسازی ناوگان از میان برداشته شود.