زمان مطالعه: ۴ دقیقه

پنج نمونه از وانت بارهای سبک موجود در بازار

۱.فوتون تانلند(Foton Tunland)، از قوی‌ترین‌های بازار

فوتون تانلند،  بزرگ‌ترین و در عین حال یکی از ایده‌آل‌ترین وانت بارهای موجود است. خودرویی چینی است که و در دو نسخه بنزینی و دیزلی و در دو مدل تک کابین و دو کابین تولید می شود و در  ایران مدل دو کابین آن  توسط ایران خودرو دیزل به عنوان رقیبی برای  کاپرا عرضه می شود.. وانت مذکور که با وجود پیشرانه و سیستم انتقال قدرت توانمند، قابلیت‌های حرکتی بسیار خوبی از خود بر جای می‌گذارد، در نسخه دیزلی از پیشرانه شرکت کامنز بهره می‌برد. پیشرانه چهار سیلندر توربودیزلی این خودرو با حجم ۲/۸ لیتر، ۱۶۱اسب‌بخار قدرت و ۳۶۰نیوتن متر گشتاور دارد که اعداد بسیار وسوسه‌انگیزی هستند! همچنین این محصول ۱/۹ تنی از جعبه دنده پنج‌سرعته شرکت مشهور Getrag بهره می‌برد و سیستم برق آن نیز توسط کمپانی بوش طراحی شده است. فوتون قادر به کشیدن تریلر تا وزن ۲۲۵۰ کیلوگرم است و همچنین ظرفیت بار آن ۹۲۵ کیلوگرم اعلام شده؛ با این حال، با توجه به گشتاور بالای خودرو و همچنین بهره‌گیری از سیستم چهار چرخ متحرک، مطمئنا توانایی این خودرو بیش از اعداد اعلام شده است.( در مورد وانت بارهای سبک موجود در بازار بخوانید )

 

۲.تویوتا هایلوکس، لوکس و پرطرفدار

در نهایت به گرانقیمت‌ترین و لوکس‌ترین وانت بار موجود در بازار کشور می‌رسیم. گفتنی است در بسیاری از کشورها، وانت بارهای تولید شده توسط برندهای معتبر عنوان پرفروش‌ترین خودروهای بازار آن کشور را یدک می‌کشند. برای مثال فورد سری اف که تیپ‌های متفاوت پیکاپ‌های این خودروساز را تشکیل می‌دهد، پرفروش‌ترین خودروی بازار آمریکا‌ست، اما هایلوکس که پیشینه حضور چنددهه‌ای در بازار کشور ما دارد این روزها با قیمتی نزدیک به ۲۸۰ میلیون تومان معامله می‌شود. این خودرو ابتدا با قیمت صد و هفتاد و اندی میلیون تومانی وارد بازار شد، اما از آنجا که پس از سال ۱۳۹۵/ ۲۰۱۶ مجوز واردات و اخذ پلاک این خودرو از ایرتویا صلب شد، هایلوکس مدل ۲۰۱۶ قیمتی نجومی پیدا کرد. این محصول خوش‌چهره و لوکس از پیشرانه چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ ۲/۷ لیتری با بیشینه توان ۱۶۴ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۴۵ نیوتن متری بهره می‌برد. همچنین دو نوع جعبه دنده پنج‌سرعته دستی و شش‌سرعته خودکار برای این خودرو در نظر گرفته شده است که البته نمونه دنده‌ای آن کمیاب‌تر است. هایلوکس ۱/۷ تنی، ظرفیت باری حدود یک تن دارد که البته قادر به کشیدن تریلری با بیش از دو تن وزن نیز هست.

۳.تندر۹۰ پیکاپ، قدرتمند و کم‌استهلاک

هرچند تندر۹۰ خودرویی بسیار محبوب و پر فروش با استهلاک بسیار کم و به طور کلی محصولی بی‌دردسر برای استفاده روزمره است، نمونه وانت و استیشن این خودرو در بازار چندان مورد استقبال قرار نگرفته است. تندر۹۰ پیکاپ، خودرویی بسیار ایده‌آل برای افرادی است که به دنبال یک خودروی کار، ولی مناسب به منظور استفاده روزمره هستند. این محصول از پیشرانه مشترک با تندر۹۰ ساده یعنی چهار سیلندر ۱/۶ لیتری ۱۶سوپاپ با ۱۰۵اسب بخار قدرت بهره می‌برد و همچنین جعبه دنده آن نیز مشابه تندر۹۰ است. لذا با توجه به وزن خالص کمتر این خودرو نسبت به تندر۹۰ سواری، شتاب بسیار خوبی در این خودرو حس خواهید کرد. گنجایش فضای بار این خودرو ۸۰۰ کیلوگرم اعلام شده، اما به لطف شاسی مستحکم و پیشرانه قدرتمند، حمل بارهای سنگین‌تر از این وزن هم چندان دور از ذهن نیست. هرچند باید به این موضوع توجه کرد که قرار دادن وزنه سنگین در فضای بار این خودرو، با توجه به دیفرانسیل جلو بودنش ممکن است کنترل خودرو را کمی دشوار کند.استاندارد آلودگی این پیکاپ یورو ۴ است. تندر ۹۰ پیکاپ در بازار چیزی در حدود ۸۰ میلیون تومان قیمت دارد.(تاریخ آخرین به روز رسانی قیمت ۹۷.۰۸.۰۶)

۴.وانت نیسان، ایده‌آل برای حمل بار سنگین

هرچند این روزها در حدود نیم قرن از شروع تولید وانت نیسان در بازار ایران می‌گذرد، به نظر می‌رسد دست کم تا پایان سال ۹۷ مهمان خط تولید زامیاد باشد. البته زمزمه‌هایی در مورد این که پادرا جایگزین قطعی وانت نیسان است، به گوش می‌رسد اما در حال حاضر هنوز این دو خودرو کنار هم روی خط تولید زامیاد قرار دارند. در حال حاضر وانت نیسان در دو نوع بنزینی تک‌سوز و دوگانه‌سوز با برچسب قیمتی به ترتیب ۳۲ و ۳۶میلیون تومان به فروش می‌رسد. گفتنی است این خودرو از پیشرانه چهارسیلندر انژکتوری ۲/۴ لیتری بهره می‌برد و قدرت آن برای نمونه تک سوز صد و برای نمونه دوگانه سوز ۹۰اسب بخار است. گشتاور ۱۹۰نیوتن‌متری این خودرو همراه محور فعال عقب، ساختار کلی زیربندی و در نهایت جعبه دنده چهارسرعته این خودرو برای بارهای سنگین وزن بسیار ایده‌آل به‌نظر می‌رسد. تا این حد که بعضا دیده شده نیسان‌وانت، ‌بارهایی سنگین‌تر از وزن مجاز ۱/۲ تن را به آسانی حمل کرده است. البته چندی پیش نمونه دیزلی ۹۳اسب‌بخاری این خودرو (با رنگ سفید) به بازار عرضه شد، اما در حال حاضر امکان خرید این تیپ وجود ندارد.

۵.وانت کاپرا ۲، از جمله چینی‌های خوشنام

هرچقدر هم با خودروهای چینی مشکل داشته باشید، باید گفت کاپرا از آن دسته چینی‌هایی است که خیلی‌ها فکرش را هم نمی‌کردند آن‌قدر موفق عمل کند! این وانت بار بزرگ و ایده‌آل نخستین بار سال ۱۳۹۰ وارد بازار کشور ما شد و این روزها تولید نسخه فیس‌لیفتش با عنوان کاپرا۲ بعد از وقفه‌ای یک‌ساله از سر گرفته شده است. کاپرا در انواع تک و دو دیفرانسیل و البته تک و دو کابین در خیابان‌های کشور حضور دارد که نمونه دو دیفرانسیل دو کابینش به علت بهره‌گیری از قابلیت‌های فنی مناسب و البته فضای سرنشینان راحت‌تر، بیش از نسخه‌های دیگر طرفدار دارد. نسخه فیس‌لیفت جدید کاپرا که با عنوان کاپرا۲ شناخته می‌شود، از چراغ‌های جدید همراه با ال‌ای‌دی‌های روشنایی در روز (DRL) بهره می‌برد. همچنین فضای داخلی این خودرو تغییر کرده و مدرن‌تر شده و امکاناتی مثل نمایشگر هفت اینچی همراه با رهیاب ماهواره‌ای به آن اضافه شده است. فضای بار افزایش پیدا کرده است و از امکانات دیگری مثل شیشه بالابرهای برقی، آینه‌های جانبی برقی، ریموت قفل مرکزی همراه با ایموبلایزر، دکمه‌های کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، ساعت دیجیتال همراه قطب‌نما، فرمان قابل تنظیم به صورت دستی، دوربین دید عقب و… بهره می‌برد. این خودرو با پیشرانه چهار سیلندر خطی بنزینی ۱۲۴/۷ اسب بخاری به فروش می‌رسد و همچنین از جعبه دنده پنج سرعته دستی همراه قابلیت کنترل درگیر کردن دیفرانسیل مورد نیاز به صورت الکترونیکی بهره می‌برد. این محصول ۷۲میلیون و ۳۰۰هزار تومان قیمت دارد.