زمان مطالعه: ۴ دقیقه

در فصل زمستان پایین آوردن مصرف سوخت کار سختی است چون در هوای سرد موتور مجبور است سخت‌تر کار کند. با این حال، چنانچه در طول این فصل خوب رانندگی کنید و از خودرو نیز خوب مراقبت کنید، پایین آوردن مصرف هم امکان‌پذیر است و هم آسان. با رعایت کردن نکاتی که به دنبال می‌آیند، می‌توانید حساب قطره قطره بنزین‌تان را داشته باشید.رعایت این نکات در خصوص خودروهای باری سبک علاوه بر صرفته جویی در هزینه باعث جلوگیری از کاهش سهمیه بنزین وانت و نیسان می شود.

۱-باد تایرها را به طور منظم تنظیم کنید. هوای سرد فشار باد تایر را پایین می‌آورد و کمبود باد، مقاومت تایرها را هنگام عبور از روی برف یا گل و شل افزایش می‌دهد. برای این که در مصرف سوخت صرفه‌جویی کنید، فشار باد تایرها را در سطحی که توسط خودروساز تعیین شده میزان کنید. اگر فشار باد یک تایر دو درجه پایین باشد، مصرف سوخت ۱% افزایش پیدا خواهد کرد. علاوه بر این، تایرهای کم باد هنگام عبور از پیچ‌ها یا سطوح لغزنده، اصطکاک کمتری با سطح جاده خواهند داشت و بهتر است در فصل یخبندان چنین ریسکی نکنید. به یاد داشته باشید که آن چهار حلقه لاستیک رابط بین خودرو شما و سطح جاده هستند، بنابراین برای مراقبت از خودتان و دیگر سرنشینان، بهتر است اطمینان حاصل کنید تایرها در وضعیتی مناسب قرار دارند.

*در طول زمستان، وقتی به تایر باد می‌زنید، قبل از این که درپوش والو را بگذارید بهتر است کمی از باد را خالی کنید. این کار باعث می‌شود نم و رطوبت در داخل والو نماند. چنانچه نم و رطوبت در والو وجود داشته باشد ممکن است در هوای سرد یخ بزند و باعث ترکیدن والو و خالی شدن باد تایر بشود.

*برای آگاهی بهتر از فشار باد تایرها، بهتر است همیشه دستگاه فشارسنج (ترجیحاً از نوع دیجیتال) به همراه داشته باشید.

۲.بالانس بودن چرخ را چک کنید. بالانس نامناسب چرخ‌ها، میزان فرسایش تایرها را افزایش می‌دهد و ثبات خودرو را پایین می‌آورد. علاوه بر این، کار بیشتری بر دوش موتور می‌افتد که همین امر می‌تواند مصرف سوخت را تا ۲.۵ درصد بالا ببرد.

۳.نگذارید موتور درجا کار کند، مگر این که دمای آب پایین باشد. ده ثانیه درجا کار کردن موتور سوخت بیشتری از استارت زدن مجدد موتور مصرف می‌کند. در حالت درجا، موتور به ازاء هر ۳۰ دقیقه کار کردن دستکم ۰.۸ لیتر بنزین می‌سوزاند. بسیاری از افراد به اشتباه فکر می‌کنند درجا کار کردن به مدت طولانی برای گرم کردن موتور لازم است ولی باید گفت در مورد بیشتر خودروهای امروزی، حرکت کردن خیلی بهتر از درجا کار کردن موتور را گرم می‌کند. وقتی در یک روز زمستانی موتور را روشن می‌کنید، ۳۰ ثانیه زمان کافی است تا موتورهای انژکتوری مجهز به ECU گرم بشوند. وقتی موتور سرد را استارت می‌زنید، بگذارید فقط تا وقتی درجا کار کند که آمپر آب به جایی برسد که در روزهای گرم سال می‌رسد. اگر این موارد را رعایت نکنید، خطر آسیب رسیدن به موتور، میل بادامک و گیربکس وجود دارد. وقتی هم که با خودرو مشغول انجام کارهای روزمره‌تان هستید، به یاد داشته باشید که درجا کار کردن هوا را آلوده می‌کند. به جای این که بگذارید موتور درجا کار کند تا گرم بمانید، به استارت زدن مجدد فکر کنید.

۴.از حمل بارهای اضافی پرهیز کنید. خودرو خودتان را از شر اشیاء غیر ضروری خلاص کنید چون وزن و در نتیجه مصرف خودرو را بالا می‌برند. هر ۱% افزایش وزن، میزان مصرف سوخت را در شهر ۰.۵% و در بزرگراه ۰.۱% بالا می‌برد. باربند و هرچه روی آن است را بردارید و در انبار بگذارید. به خاطر ایجاد مقاومت هوا، باربند می‌تواند مصرف سوخت را بین ۵ تا ۱۰ درصد بالا ببرد. وجود اجسام بی‌مصرف در صندوق عقب نیز مصرف سوخت را بالا خواهند برد.

۵.باک را اول صبح پر کنید. وقتی هوای بیرون سرد است، غلظت بنزین یا گازوئیل بیشتر است و جای کمتری در باک اشغال می‌کند. در طول روز که هوا گرم‌تر می‌شود، سوخت در داخل باک منبسط و از غلظت آن کاسته می‌شود. به همین علت، اگر بعد از ظهر یا عصر بنزین بزنید، بنزین کمتر از حد انتظار کار انجام خواهد داد. در واقع، تغییر در غلظت بنزین میزان تولید انرژی را پایین می‌آورد. بهتر است بدانید بنزین به ازاء هر یک درجه فارنهایت (۹- درجه سانتیگراد) حدود ۱% و گازوئیل حدود ۰.۶% منبسط می‌شود.

*اطمینان حاصل کنید درب باک به درستی بسته شده است. اگر درب به خوبی بسته نشده باشد تبخیر سوخت با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد.

۶.تهاجمی رانندگی نکنید. برای این که راننده محتاطی باشید، پای‌تان را زیاد روی پدال گاز نفشارید تا در مواقع اضطراری و تا قبل از آن که دیر بشود بتوانید واکنش نشان بدهید. شتابگیری زیاد و ترمز گرفتن شدید می‌تواند مصرف سوخت را بیش از ۲۵% افزایش بدهد. علاوه بر این، در زمستان و روی سطوح لغزنده تسلط کمتری بر خودرو خواهید داشت و وقوع تصادف دور از انتظار نیست. با سرعتی ثابت حرکت کنید و گاهی از سرعت بکاهید تا با شرایط جوی هماهنگ شوید.

۷.فقط در مواقع لزوم از خودرو استفاده کنید. آیا حتماً باید با خودرو به همه جا بروید؟ اگر می‌خواهید به مکان‌هایی در نزدیکی منزل یا محل کارتان بروید، فرصت خوبی است که قدری پیاده‌روی کنید. اگر لازم است که حتماً با اتومبیل بروید، طوری برنامه‌ریزی کنید که در ساعات شلوغی مجبور به رانندگی نباشید.

*اگر در مناطق برفگیر زندگی می‌کنید، بهتر است صبر کنید تا زمانی که جاده تمیز شود، بعد حرکت کنید. خودرو شما مجبور است بسیار شدید کار کند تا بتواند روی برف پیش برود و اگر مجبور شدید قبل از آب شدن برف‌ها حرکت کنید، سعی کنید روی رد ایجاد شده توسط خودروهای دیگر رانندگی کنید و به هیچ عنوان روی برفی که از روی آن عبور نشده نروید.

نکته‌ها

-در صورت امکان، در منزل یا در محل کار، خودرو را در مکانی سرپوشیده پارک کنید. این کار باعث می‌شود خودرو گرم‌تر بماند و وقتی آن را روشن می‌کنید بهتر و راحت‌تر بتوانید موتور آن را به دمای مناسب برسانید.

-همه مایعات خودرو از جمله ضد یخ را به طور مرتب چک کنید. مراقبت خوب در طول زمستان طول عمر خودرو شما را تضمین می‌کند.

-باتری‌هایی که عمرشان از سه و نیم سال تجاوز کرده است، به ویژه در طول زمستان کارآیی چندانی ندارند. عملکرد باتری را چک و در صورت لزوم آن را عوض کنید.

هشدار

-به چراغ‌های هشدار دهنده بی‌توجهی نکنید. اگر چراغی روشن شد به مکانیک مراجعه کنید. همیشه به یاد داشته باشید که بهتر است امن باشید تا متأسف.