زمان مطالعه: ۳ دقیقه

از جمله مشکلاتی که امروز بزرگ‌ترین صنف سرمایه‌گذار خصوصی کشور با آن روبه‌رو است، عدم وجود قیمت پایه و عدم وجود شاخص سنجش قیمت حمل و همچنین عدم آنالیز درست از پارامترهای مؤثر در قیمت حمل است.

محمد خوانساری روز یکشنبه ۱۴ آبان در همایشی حمل‌ونقلی، نرخ حمل بار در ایران را حتی در مقایسه با کشورهایی نظیر ترکیه و افغانستان بسیار بالا توصیف کرد و گفت: توان رقابت با این قیمت‌ها گرفته‌شده که باید برای آن فکری کرد.

وی متصل نبودن رانندگان به شرکت‌های حمل‌ونقل را یکی از عواملی دانست که سبب بالا بودن قیمت حمل بار در کشور شده است و گفت: متصل کردن رانندگان با شرکت‌های حمل‌ونقلی راهکاری برای کاهش هزینه حمل بار خواهد بود.

خوانساری همچنین متوسط پیمایش جاده‌ای در جهان را ۲۱۰ هزار کیلومتر عنوان کرد وگفت: این درحالی است که در کشور در بخش حمل بار ۷۰ هزار کیلومتر است که این موضوع خود از عوامل بالاتر بودن قیمت‌ها در مقایسه با سایر کشورها است.

رئیس اتاق بازرگانی رشد ارزش افزوده حمل‌ونقل در کشورمان را هفت درصد بیان کرد که سال‌ها در همین حد مانده است و ادامه داد: ثابت ماندن این رشد به دلیل مصرف نشدن سود در خود بخش بوده که باید برای تغییر آن تلاش کرد.

پس از انتشار این خبر یک فعال بخش حمل بار جاده‌ای در مورد این سخنان رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: برای یک مقایسه درست حتماً باید شاخص و معیاری درست معقول و متناسب برای مقایسه داشته باشیم.

مالک نخعی افزود: بهترین شاخص برای مقایسه کرایه آن هم فقط در کشور خودمان و در نهایت تعمیم آن به سایر کشورها می‌تواند شاخص تن بر کیلومتر باشد (واحد سنجش مناسب.)

وی تأکید کرد: از جمله معضلات و مشکلاتی که امروز بزرگترین صنف سرمایه‌گذار خصوصی کشور با آن روبه‌رو است عدم وجود قیمت پایه و عدم وجود شاخص سنجش قیمت حمل و همچنین عدم آنالیز درست از پارامترهای مؤثر در قیمت حمل است.

وی با طرح این پرسش از رئیس اتاق بازرگانی تهران که معیار سنجش شما برای بیان این اظهارات چه بوده و چگونه این معیار در کشور خودمان را با کشورهای دیگر مقایسه کردید؟ خاطرنشان کرد: اگر این معیار سنجش درست است پس چرا در کشور خودمان فراگیر نشده است و اگر شما هم با همین معیار سنجیده‌اید بهتر است پارامتر ظرفیت‌ها به لحاظ وزن و هم به لحاظ حجم را هم در نظر بگیرید!

نخعی گفت: اگر شما واقعاً کارشناس تعیین نرخ هستید، چرا فقط مقایسه انجام می‌دهید؟چرا در عمل آنالیز درستی از تعیین نرخ حمل ندارید؟ و فقط فرافکنی می‌کنید؟

وی در پایان خواستار برگزاری مناظره‌ای در این زمینه شد تا دیگر صاحب‌نظران پیدا و نهان این کشور هم نظرات خودشان را اعلام کنند.

یکی از فعالان بخش جاده‌ای پس از انتشار این خبر در پیامی نوشت:  درهمه جای دنیا کارکرد منهای هزینه‌های انجام شده به‌عنوان در آمد محاسبه شود.

محمد خاکستری نژاد اظهار داشت: هزینه استهلاک کامیون، بیمه، سوخت، کمیسیون دریافتی بنگاه‌های حمل‌ونقل، ریسک جاده‌ای، لاستیک، خواب برای رسیدن نوبت، کامیون‌های بی‌کیفیت چینی و روسی، استاندارد نبودن جاده‌ها، پلیس‌های غیر‌حرفه‌ای، مکانیک‌های آموزش ندیده، آسفالت غیر استاندارد، دست اندازها و ناهمواری جاده‌ها و ده‌ها نوع اشکالات عدیده باعث بالا رفتن هزینه‌های حمل ونقل در ایران می‌شود و اگر این هزینه‌ها و چندین نوع هزینه دیگر که نمی‌توان به راحتی عنوان کرد را از درآمد کم کنیم چیزی در حد صفر باقی خواهد ماند.

یکی دیگر از فعالان جاده‌ای اظهار داشت: بهتر است دراین گونه جلسات چندنفر راننده یا نماینده رانندگان حضور داشته باشند تا اگر لازم شد در همان جلسه مواردی را که مسئولان از آن اطلاع ندارند، اطلاع رسانی کنند.

وی در ادامه سخنانش افزود: قیمت بهترین کامیون باتمام استانداردهای جهانی در کشورهایی که ایشان نام بردند با کامیون‌های غیر استاندارد چینی داخل ایران قابل مقایسه نیست به همین ترتیب قیمت لوازم و لاستیک وغیره. وی تأکید کرد، در کشور ما یک کامیون با چندسال قسط بالا به راننده فروخته می‌شود که با این مبلغ داخل ترکیه می‌شود پنج کامیون باکیفیتی بالاتر خریداری کرد.