زمان مطالعه: ۲ دقیقه

با حضور استارتات آپ­های باری این امکان فراهم‌شده که با حذف واسطه­ ها، کنترل تعداد سرویس‌های حمل‌ونقل باری در کشور به میزان قابل‌توجهی مدیریت شود.

معمولاً نقاط قوت و ضعف این برنامه‌ها در مرحله اجرا مشخص می‌شود و لازم است زمان مشخصی بگذرد تا طراحان اپلیکشن­های باری بتوانند به نیازهای واقعی بخش حمل‌ونقل پاسخ دهند.

مدتی است که از فعالیت نخستین بازارگاه­های هوشمند و اینترنتی حمل‌ونقل کالا در کشور که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رونمایی شد می‌گذرد.

این اپلیکیشن هوشمند بستری آنلاین و یکپارچه برای ارتباط بین صاحبان کالا و رانندگان و هوشمند سازی سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای در کشور است که این قدرت را به صاحبان کالا، باربری‌ها و ترخیص‌کاران می‌دهد تا به‌صورت آنلاین اعلام بار کرده و رانندگان نیز می‌توانند درخواست حمل بار به این سامانه را اعلام کنند.

بااین‌حال برتری حمل‌ونقل کالا از طریق بازارگاه‌های اینترنتی نسبت به سبک و سیاق سنتی آن باعث نشد که جامعه کامیون‌داران و فعالان بخش حمل‌ونقل کالای باری همه موافق حضور استارت‌آپ‌ها در بخش باربری باشند.

فاطمه مقیمی در خصوص ضرورت وجود استارت‌آپ‌ها در بخش باری، گفت: با حضور استارت‌آپ‌های باری این امکان فراهم‌شده که با حذف واسطه­ها، کنترل تعداد سرویس‌های حمل‌ونقل باری در کشور به میزان قابل‌توجهی مدیریت شود.

وی بابیان اینکه صددرصد با باربری اینترنتی موافق هستم، ادامه داد: البته لازم است که زیرساخت‌های نرم‌افزاری آن فراهم‌شده باشد و آموزش‌های لازم به کاربران داده شود تا بتوانند با این اپلیکیشن ها به‌راحتی کار کنند.

این فعال حمل‌ونقلی در پاسخ به این سؤال که هنوز با باربری اینترنتی مخالفت می‌شود و برخی‌ها روش‌های سنتی حمل کالا را ترجیح می‌دهند، گفت: معمولاً نقاط قوت و ضعف این برنامه‌ها در مرحله اجرا مشخص می‌شود و لازم است زمان مشخصی بگذرد تا طراحان اپلیکیشن‌های باری بتوانند به نیازهای واقعی بخش حمل‌ونقل پاسخ دهند.

عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی و صنعت و معدن تهران به برنامه نصب جی‌پی‌اس روی کامیون‌ها اشاره کرد و گفت: جی‌پی‌اس هم که برای کنترل مسیر کامیون‌ها طراحی‌شده بود در ابتدا چندان محبوب نبود اما بعدازاینکه با مزایای آن آشنا شدند؛ محبوبیت این نرم‌افزار افزایش یافت و اکنون یکی از برنامه‌های مهم است و صنعت حمل‌ونقل از مزایای آن استفاده می‌کند.

مقیمی هم‌چنین به تشریح فواید این اپلیکیشن‌ها برای شرکت‌های حمل‌ونقلی  پرداخت و گفت: برنامه‌ریزی و زمان‌بندی دقیق، حذف واسطه‌ها و امکان ردیابی محموله بهترین مزایای استفاده از این اپلیکشین برای شرکت‌های حمل‌ونقلی است.