زمان مطالعه: ۲ دقیقه

یک فعال صنفی بخش بار جاده‌ای:

انجمن‌های صنفی کامیون‌داران قادر به حمایت از رانندگان نیستند

در حال حاضر یکی از مهم­ترین مشکلات رانندگان انجمن‌ها و کانون‌هایی هستند که قادر به حمایت از رانندگان نیستند.

یک فعال صنفی بخش ناوگان باری جاده‌ای پیشنهاد داد وقتی انجمن‌های صنفی مرتبط  نمی‌خواهند که از حقوق رانندگان دفاع کنند یا قانون این اجازه را به آنها نمی‌دهد که برای دفاع از حقوق رانندگان اقدامی کنند یا این‌که به لحاظ جایگاه و عدم پشتیبانی رانندگان قادر به حمایت نیستند، جهت اعتراض به موارد یاد شده، تمام انجمن‌ها استعفای دسته جمعی بدهند و این جایگاه را به صاحبان اصلی خود یعنی رانندگان و کامیون‌داران بازگردانند.

دلاور موسوی فعال بخش بار جاده‌ای گفت: در حال حاضر یکی مهم­ترین مشکلات رانندگان انجمن‌ها و کانون‌هایی هستند به هر یک از دلایل ذکر شده، قادر به حمایت از رانندگان نیستند.

وی افزود: با توجه به شرایط و موارد ذکر شده، اگر هر انجمن و کانونی که دلسوز صنف است به صورت دسته‌جمعی استعفا دهد ممکن است تلنگری باشد به مسئولان جهت اصلاح قانون انجمن‌ها و بر این اساس طبق منشور مطالبات، جایگاه انجمن‌ها چه از نظر نحوه انتخابات چه از نظر اجرایی شدن تصمیمات انجمن‌ها، اصلاح شود.

این فعال صنفی بخش بار جاده‌ای با بیان این‌که جمعی از رانندگان و کامیون‌داران پیشنهاداتی در مورد انتخابات انجمن‌ها در قالب منشور مطالبات خود در حوزه کار و امور اجتماعی ارائه کرده‌اند، گفت: از جمله این پیشنهادات عضویت حتمی رانندگان در یکی از انجمن‌های صنفی رانندگان و شرکت حتمی در انتخابات انجمن صنفی رانندگان محل صدور کارت هوشمند و پیش‌بینی سازوکاری ملی جهت حضور همه در انتخابات انجمن­ها (عدم شرکت عدم تمدید کارت هوشمند) یکی از این پیشنهادات است.

وی افزود: ایجاد انجمن صنفی کارفرمایی کامیون‌داران نیز از دیگر پیشنهادات ارایه شده در منشور مطالبات حوزه کار و امور اجتماعی رانندگان و کامیون‌داران است.

به گفته وی در این مورد در منشور مطالبات رانندگان و کامیونداران توضیح داده شده از آنجایی که هم رانندگان حرفه‌ای بار و هم شرکت‌های حمل‌و‌نقل و هم افراد عادی که مدارک شغلی رانندگی را ندارند می‌توانند کامیون‌دار باشند در می‌یابیم که کامیون‌داری یک صنف کارفرمایی جداگانه است و نیاز ضروری داریم که انجمن صنفی این رشته تاسیس شود و در شرح وظایف آنان پیگیری مسایل مربوط به قیمت نهاده‌های اولیه خدمات حمل‌و‌نقل نظیر سوخت لاستیک و مالیات‌های مربوطه وضعیت اعلام بارها و نیز کرایه‌های پرداختی و …..گنجانده شود.

این فعال بخش بار جاده‌ای تاکید کرد: در حال حاضر قانون تشکل‌ها و ان‌جی‌او ها هیچ موردی را ندارد که این‌گونه تشکل‌ها بتوانند دست به کارهای اجرایی و اقدامات قضایی در حمایت از صنف بزنند از طرف دیگر ضعف در نوع و زمان انتخابات بنابر حضور فیزیکی به راننده اجازه این انتخاب را به‌صورت صحیح و پشتیبانی لازم نمی‌دهد.

موسوی خاطرنشان کرد: امروزه  و با پیشرفت تکنولوژی، باید سازوکاری تعبیه شود که انتخابات انجمن‌ها تحت وب صورت گرفته تا رانندگان در طول سفر در انتخابات حضور داشته باشند واین روش بسیار برای راننده حائز اهمیت است.

 

منبع تین نیوز