زمان مطالعه: ۲ دقیقه

فقط ۴۰ درصد از بودجه حمل‌ونقل امکان تخصیص دارد

عضو کمیسیون برنامه‌ و بودجه مجلس، با پیش بینی اینکه در خوش بینانه‌ترین حالت تنها ۴۰ درصد از رقم بودجه ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی حمل‌ونقل تخصیص پیدا می کند، گفت: برداشت از صندوق توسعه و فاینانس طرح های داری توجیه اقتصادی راه‌حل مدیریت بودجه بخش حمل‌ونقل است.

مهرداد بائوج لاهوتی عضو کمیسیون برنامه‌ و بودجه مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار تین‌نیوز به بررسی و تشریح بودجه حمل‌ونقل در لایحه بودجه سال ۹۷ پرداخت و گفت: چند اقدام امسال باید در لایحه بودجه صورت بگیرد تا امکان حل مشکلات بخش حمل‌ونقل فراهم شود.

وی با اعلام اینکه در بودجه حمل‌ و نقل چیزی حدود ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در قانون بودجه برای بخش حمل‌ونقل اختصاص داده‌اند، گفت: ضمن اینکه دو راهکار دیگر در لایحه بودجه وجود دارد که در صورت کسب موافقت مقام معظم رهبری تا حدودی می‌تواند به کمک بخش حمل‌ونقل بیاید.

نماینده مردم لنگرود، با توضیح اینکه ۱۰۰ میلیون دلار برای به‌سازی و نوسازی خودروهای عمومی و فرسوده در لایحه بودجه از محل صندوق توسعه ملی در نظر گرفته‌شده است به تشریح وضعیت ناوگان کهنه و فرسود پرداخت و گفت: نوسازی ناوگان عمومی با تسهیلات خالی امکان‌پذیر نیست و باید کمک بلاعوضی به این قشر شود. اکنون سن اتوبوس‌ها و کامیون‌های ما که باید به زیر ۱۰ سال می‌رسید به ۱۴ و ۲۱ سال رسیده است که آمار وحشتناکی محسوب می‌شود.

به گفته لاهوتی متوسط سن اتوبوس‌های ما ۱۳ تا ۱۴ و کامیون‌های ایرانی بین ۱۹ تا ۲۱ است که این عدد خیلی بالایی است. این در حالی است که سن مینی‌بوس‌ها به ۳۰ سال هم رسیده است.

این عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس ادامه داد:۳۵۰ میلیون دلار که رقمی نزدیک به هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان می‌شود از محل صندوق توسعه ملی برای توسعه ناوگان ریلی در نظر گرفته‌شده است که در صورت رفع موانع و اجازه مقام معظم رهبری تخصیص آن به بخش حمل‌ونقل حتمی خواهد بود.

به گفته لاهوتی در خوش‌بینانه‌ترین حالت تنها ۴۰ درصد رقم هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی بودجه دولت امکان تخصیص دارد و این در حالی است که در صورت موافقت با برداشت از صندوق توسعه امکان تخصیص ۱۰۰ درصدی وجود دارد.

وی ادامه داد: انتظار این است که وزارت راه و شهرسازی در شرایط فعلی از فاینانس استفاده کند و منتظر بودجه دولتی نماند.

لاهوتی دراین‌باره گفت: مجلس هرسال به دولت اجازه می‌دهد که ۵۰ میلیارد دلار طرح‌های دارای توجیه اقتصادی مثل راه‌آهن را فاینانس کند. امسال این رقم ۳۰ میلیارد دلار است و شاید بهتر باشد وزیر مربوطه از اجازه‌هایی که به دولت داده شود استفاده کند و اقدام به تأمین فاینانسور با تضمین دولت کند.