زمان مطالعه: < 1 دقیقه

به گزارش تین‌نیوز، با وجودی که بر اساس قانون مدیریت حمل‌ونقل عمومی قرار بوده بخشی از درآمد حاصل از افزایش قیمت سوخت برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل بین‌شهری اختصاص یابد، پیش‌بینی نادرست درآمدها و هزینه‌ها، اجازه نداده تاکنون از این محل منابعی برای نوسازی ناوگان بین‌شهری، اختصاص یابد و هرچند ناوگان اتوبوس‌های مسافربری در کشور در حال حاضر تا حدودی از نظر تعداد و سن در مرحله قابل قبولی قرار دارد اما نوسازی ناوگان کامیونی بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

بر این اساس و با توجه به بخشنامه جدید سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، به نظر می‌رسد فاز جدید نظارت بر تردد ناوگان فرسوده باری در کشور آغاز شده است و از ابتدای سال ۱۳۹۷، صدور بارنامه برای ناوگان باری ۵۰ سال و بالاتر ممنوع است.

 تردد ناوگان سنگین با سن بالای 50 سال همچنان مجاز است
تردد ناوگان سنگین با سن بالای ۵۰ سال همچنان مجاز است

اما این بخشنامه مهم و مؤثر، یک استثنا قابل‌تأمل دارد چراکه بر اساس آن، ناوگان فوق سنگین با وزن ناخالص بالای ۹۶ تن تا اطلاع ثانوی مشمول این ممنوعیت نبوده و می‌توانند به تردد خود ادامه دهند.

مالکان ناوگان مشمول نیز می‌توانند با مراجعه به شرکت‌های تأمین‌کننده خودرو و طرف قرارداد، نسبت به نوسازی ناوگان خود با تسهیلات در نظر گرفته‌شده از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر، اقدام کنند و در مراحل بعدی، نصاب سنی تعیین‌شده برای اعمال ممنوعیت فوق‌الذکر، به‌تدریج کاهش خواهد یافت.

این درحالی است که پیش از این  داریوش نصر مدیرکل دفتر بحران و تجهیز ماشین‌آلات راهداری کشور با اشاره به فرسودگی ۴۰ تا ۵۰ درصدی ناوگان راهداری کشور گفته بود: نیمی از ناوگان راهداری کشور فرسوده است.