زمان مطالعه: ۵ دقیقه

تریلی کمپرسی کامیون اتاق‌داری است که تخلیه بار آن به وسیله‌ی دستگاه کمپرس انجام می‌شود. این نوع خودروها که از آن‌ها در فرآیند جاده سازی، ساختمان‌سازی و به طور کلی امور عمرانی استفاده می‌شود دارای ویژگی‌های مختلفی هستند.

به همین دلیل ابعاد تریلی کمپرسی، ارتفاع تریلی کمپرسی، مشخصات تریلی کمپرسی، ویژگی های تریلی کمپرسی از نظر قدرت حمل بار و … با هم متفاوت است.

همچنین شرکت های تولید تریلی کمپرسی زیادی در دنیا وجود دارند که این نوع خودروی سنگین خاص را طراحی و تولید می‌کنند. تا اینجا همینقدر بدانید که بدون وجود تریلی کمپرسی در یک گروه ساخت و ساز، هیچ کاری از پیش نخواهد رفت.

از تریلی کمپرسی برای حمل چه بارهایی استفاده می‌شود؟

مشخصات تریلی کمپرسی

  • حمل‌ و نقل مواد معدنی و غیرمعدنی مانند: ماسه،سنگ گچ، مواد اولیه سیمان، بوکسیت، پوکه معدنی، ماسه بادی، خاک رس، ذغال سنگ، خاک نسوز، جوش کوره خرد شده، قیر طبیعی، آسفالت و …
  • مواد فاله کشاورزی مثل : گندم، کنجاله، ذرت،سویا، چغندر، دانه‌ های روغنی و …
  1. تخلیه سریع بار
  2. بارگیری و تخلیه آسان

گیف موشن راننده

مشخصات فنی تریلی کمپرسی ۳ محور ۳۰ متر مکعبی شرکت ماموت

  1. ابعاد : طول (میلیمتر) : ۹،۹۸۰ – عرض (میلیمتر) : ۲،۵۷۰ 
  2. ظرفیت : ۲۴ تن (۳۰ متر مکعب) 
  3. وزن : ۸،۰۰۰ کیلوگرم 
  4. کف : ورق ۶ میل فولادی با استحکام بالا تقویت شده با رامهای عرضی
  5. دیواره : ورق ۴.۵ میل فولادی با استحکام بالا تقویت شده با تیرکهای مورب مخصوص
  6. تاج جلو : ورق ۴.۵ میل فولادی با استحکام بالا تقویت شده با تیرکهای طولی
  7. درب عقب : دومنظوره با قابلیت بازشدن به سمت بالا و لولایی به طرفین
  8. محور : سه عدد محور ۹ تن SAF/BPW آلمانی
  9. زیربندی : سیستم تعلیق بادی بالنی و کمک فنر مخصوص قابلیت تنظیم ارتفاع تریلر 
  10. سیستم برق : دارای کلید ۷ و ۱۵ پل با خط برق ۲۴ ولت چراغهای عقب و بغل و سیستم هشدار از نوع LED خارجی طبق استاندارد جهانی 

دستورالعمل‌های مهم درخصوص استفاده درست از تریلی و تخلیه بار کمپرسی؟

دستورالعمل‌های مهم درخصوص تریلی کمپرسی

تریلی کمپرسی نوعی از انواع ماشین سنگین است که آن را تنها به منظور بلند کردن ساخته‌اند و هرگز آن را به عنوان تثبیت کننده اتاق کمپرسی استفاده نمی‌کنند. این ماشین پرکاربرد در بسیاری از حوزه‌ها باعث سهولت انجام کار شده ‌است و یکی از مهمترین ویژگی‌های تریلی کمپرسی همین سهولت و سرعت انجام کار آن است. اما به منظور استفاده درست از کمپرسی باید نکاتی را مورد توجه قرار داد تا بتوان بهترین استفاده را از آن داشت.

  1. درصورتی که اطمینان دارید کمپرسی به خوبی مهار نشده، هرگز در زیر اتاق آن کار نکنید.
  2. در صورت کار با این ماشین حتما باید پایه آن بین چارچوب پایینی اتاق و شاسی به شکلی ایمن قرار بگیرد.
  3. به منظور روغن کاری آن باید از روغن با دانسیته پیشنهادی استفاده شود و همچنین برای مدارهای هیدرولیک نیز تنها روغن با کیفیت به کار ببرید
  4. نباید خودرو با اتاق کمپرسی در حال تخلیه رها شود و همچنین از شستن سیلندر با آب فشار بالا تا حد امکان اجتناب کنید.
  5. دائما باید سطح روغن مخزن تریلی کمپرسی چک شود و تمامی قطعات متحرک سیلندر و لوازم جانبی آن قبل از استفاده روغن کاری شود.
  6. تمامی لوله‌های ماشین بررسی شده و باید اطمینان حاصل شود که لوله‌های انعطاف پذیر نسبت به شاسی ایمن هستند. در صورت هرگونه پوسیدگی یا آسیبی سریعا تعویض شوند‌.
  7. به هنگام درگیر نبودن بالابر باید سطح روغن در مخزن هیدرولیک، چک شود و تمام نقاط روغن کاری کمپرسی را روغن کاری کنید.
  8. ارتفاع تریلی کمپرسی و ابعاد تریلی کمپرسی باید به هنگام کار بخصوص هنگام عبور از زیرگذر یا… مورد توجه قرار بگیرند. 
  9. باید تا حد امکان از حمل هر گونه بار جانبی پرهیز کرده و از یکنواختی بار اطمینان کافی داشته باشید.
  10. به هنگام تخلیه مطمئن شوید که در قسمت عقب باز است و در آن محل هیچ فردی وجود ندارد. 
  11. کابل‌های برق و غیره را هنگام تخلیه در نظر بگیرید و توجه داشته باشید که تریلی کمپرسی هنگام تخلیه نباید حرکت کند. 
  12. هنگام کمپرس سطح زمین باید به خوبی تراز باشد.

نکاتی که به هنگام بارش باران باید به آن ها توجه کرد؟

یکی از اصلی‌ترین معضلاتی که در ایجاد تصادف خطرآفرین است، بارش باران است. آمار و نتایج نشان می‌دهد که بیشترین عامل اصلی به وجود آمدن تصادفات جاده‌ای بارش باران بوده که در طول تاریخ خسارت‌های زیادی را به وجود آورده است. تریلی کمپرسی نیز از جمله ماشین‌هایی است که باران می‌تواند باعث ایجاد محدودیت‌هایی برای آن شود. پیشنهاد میکنیم جهت افزایش سطح ایمنی در رانندگی مقاهل ” نکات ایمنی در هنگام رانندگی ” را مطالعه نمایید.

ویژگی های تریلی کمپرسی

اما دستورالعمل‌هایی وجود دارد که هنگام بارش باران و کار با ماشین کمپرسی باید به آن‌ها توجه کرد.

  • به هنگام بارش باران، سطح جاده لغزنده می‌شود پس از لغزش لاستیک جلوگیری کنید؛ چرا که اصطکاک لاستیک در این صورت کاهش پیدا می‌کند و لغزنده می‌شود.داشتن ترمز ABS در مقاله ” چگونه به درستی از ترمز ABS استفاده کنیم ” بطور مفصل درباره آن صحبت کرده ایم کمک بسزایی میکند.

 

  • از مواردی که باعث تولید مه می‌شود پرهیز کنید. به عنوان مثال، هنگام بارندگی شیشه جلویی را مه گرفته و خط دید را مسدود می‌کند. بهتر است سیستم تهویه هوا را روشن کنید تا هوا به شیشه جلو اتومبیل دمیده شود.

 

  • بهترین راه خارج نشدن از اتومبیل است؛ چرا که ممکن است در این هنگام رعد و برق شدیدی رخ دهد. اما اگر رعد و برق به تریلی کمپرسی اصابت کرد، اصلا نگران نشوید؛ زیرا جریان از طریق قسمت بیرونی بدنه خودرو به زمین منتقل خواهد شد.

پاپ آپ نصب برنامه اعلام کننده

  • توجه داشته باشید که آنتن رادیو جاذب رعد و برق است، پس هنگام رانندگی آنتن را پایین بیاورید و حد امکان به آن دست نزنید. 

 

  • در این هنگام به دلیل ضعیف بودن دید راننده نسبت به چهار چرخ، هنگامی که چراغ مه شکن روشن است، باید حد چراغ اخطار چشمک زن را روشن قرار دهید تا در دید ماشین پشت سری باشید.

 

چه مواردی ممکن است باعث واژگونی کمپرسی‌ها شود؟

کمپرس کردن بار یکی از مشخصات تریلی کمپرسی به حساب می‌آید که این ماشین‌ ممکن است در بسیاری از موارد در اثر شرایطی واژگون شود. این واژگونی تحت تاثیر شرایط زیادی اتفاق می‌افتد که این فاکتورها شامل موارد زیر هستند:

شرکت های تولید تریلی کمپرسی

  1. تخلیه یا کمپرس کردن در زمین‌های نرم و شیبدار
  2. بسیاری از موادی که ممکن است به اتاق کمپرسی بچسبند مانند، تخلیه گل، خاک رس
  3. کمپرس کردن در شرایط بادی و طوفانی
  4. نداشتن مهارت کافی راننده و تسلط آن به ماشین و قیچی کردن تریلی در رانندگی

در پایان به یاد داشته باشید که : ” راننده قهرمان است

سخن پایانی 

در این مقاله ما انواع ویژگی های مهم درباره تریلی کمپرسی را برای شما شرح دادیم تا بتوانید با مطالعه این مقاله علاوه بر افزایش مهارت در هنگام حمل بار با این تریلی از خطراتی که همواره رانندگان را تهدید میکند مطلع باشید اگر علاقمند هستید از تغییر و تحولات در سیستم راهداری و بارنامه مطلع شوید پیشنهاد میکنیم مقالات ” بارنامه الکترونیکی چیست؟ ” و ” بارنامه چیست و چه میزان اهمیت دارد ” را مطالعه نمایید تا ضمن بروز شدن اطلاعات شما در این زمنیه بتوانید سرعت بیشتری به کار خود دهید.

برخی از سوالات متداول

جهت جلوگیری از تصادف با کمپرسی چه نکاتی حائز اهمیت است؟

اگرچه داشتن مهارت مهمترین نکته رانندگی است؛ اما بهتر است هنگام رانندگی فاصله مناسبی با وسایل نقلیه اطراف خود داشته باشید. همچنین به یاد داشته باشید که ماشین‌های بزرگ یا سنگین زمان بیشتری را برای توقف کردن نیاز دارند و حواستان به ماشین‌هایی که به لاین شما وارد می‌شود هم باشد.

در چه مواردی از تریلی کمپرسی استفاده می‌کنند؟

تمامی ماشین‌های سنگین توسط شرکت‌های موفق و باسابقه‌ای طراحی می‌شوند که قطعا صرف این همه زمان و هزینه به جهت تولید کمپرسی به منظور کاربرد این ماشین کارآمد است. شرکت‌های تولید تریلی کمپرسی این ماشین را به منظور حمل و جابه جایی محموله‌های بسیار سنگین طراحی کرده‌اند. اینگونه ماشین‌ها بیشتر جهت جابه جایی سنگ، ماسه، آجر و سایر مواد مشابه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بهترین شرکت‌های تولید تریلی کمپرسی کدام است؟

تریلی کمپرسی یکی از انواع تریلی‌های بسیار پرکاربردی است که به راحتی می‌تواند بار و محموله را کمپرس کند. این ماشین هم ‌اینک توسط شرکت‌های مطرح بسیار زیادی به تولید می‌رسد؛ اما شرکت ولوو، اسکانیا، دایملر آگ و دانگ فنگ جزو برترین شرکت‌های جهانی به شمار می‌رود.