رانندگان کامیون به طور معمول با سازمانهایی که زنجیره تأمین و تحویل کالای خود را مدیریت میکند یا شرکتهای حمل و نقل جاده ای ، همکاری میکنند. آنها مسافتهای طولانی را (چه در داخل کشور چه در خارج از مرزها) رانندگی میکنند. برای این کار باید گواهینامه رانندگی تجاری داشته و بهترین شیوههای رانندگی ایمن را هم آموزش دیده باشند و ویژگی های یک راننده خوب را کسب کنند.
این افراد بر بارگیری و تخلیه وسیله نقلیه خود نظارت دارند و با استفاده از مهار بار کامیون از ایمن بودن بارگیری و شروع یک رانندگی ایمن اطمینان حاصل میکنند. در نهایت این رانندگان کامیون هستند که مسئول نهایی اطمینان از رسیدن کالاها به صورت ایمن و طبق برنامه هستند.
با توجه به این تعاریف در کنار ما باشید تا در این مجال علاوه بر آشنایی با برخی اصطلاحات مربوط به این حیطه کاری، با وظایف هر راننده در زمان بارگیری کالاها و البته نحوه مهار بار کامیون آشنا شویم.
اجازه دهید قبل اینکه وارد بحث و بررسی این امر شویم که مهار بار چیست و مهار بار کامیون چگونه است، ابتدا چند اصطلاح بسیار مهم را با هم بررسی کنیم. درک معنای این کلمات با ما کمک میکند که زمان آشنایی و استفاده از انواع تجهیزات مهار بار کامیون روند راحتتری را پیش روی خود داشته باشیم. اولین گروه از این اصطلاحات به بررسی انواع بار کامیون و تریلی مربوط میشود.
در همین راستا به یاد داشته باشید که وقتی از بارهای معمولی حرف میزنیم، منظور ما ﺑﺎرﻫﺎیی است ﻛﻪ در فاکتورهایی مانند اﻧﺪازه، ﺷﻜﻞ و حجم ﻣﺘﻔﺎوتی هستندو برای حمل هر کدام نیازمند انواع کامیون متناسب با خود است مانند بونکر ، تریلی کفی یا کامیون یخچالدار و … و همچنین جا به جایی آنها در جادهها بسیار معمول است.
اولین اصطلاح انواع «ﺑﺎرﻫﺎی اﺳﺘﻮاﻧﻪای» است که به چهار گروه مختلف دسته بندی میشوند.
اصطلاح بعدی مربوط انواع «بارهای مسطح مانند ورق» را برای ما تعریف میکند. این مجموعه نیز دستهبندیهای زیر را در خود جای داده است.
در بخش قبلی درباره تمامی انواع بارها صحبت کردیم در نتیجه تا به این جای متن درک واضحی از این مورد به دست آوردهاید. بخش حاضر را نیز به بررسی انواع تجهیزات مهار بار کامیون میپردازیم تا بدانید قید در مهار بار کامیون چیست، کرادل چیست و زنجیر مهار بار کامیون چه کاربردی دارد. برای درک این معانی انواع قید ها را با هم بررسی میکنیم و کارکرد تسمه مهار بار کامیون را در نظر خواهیم گرفت.
برای فهم بهتر این موارد به یاد داشته باشید که وقتی از «ﺑﺎرﮔﻴﺮ» حرف میزنیم منظور ما ﻗﺴﻤﺖ ﺛﺎﺑﺖ ﻳﺎ متحرک وﺳﻴﻠﻪ ﻧﻘﻠﻴﻪ ﺑﺎری اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎرها داﺧﻞ و ﻳﺎ روی آن ﻗﺮار خواهند گرفت.
در گام اول باید بدانید که منظور از قید در مهار بار کامیون چیست. این کلمه به ﻗﻄﻌﻪ، اﺑﺰار ﻳﺎ جسمی اشاره دارد ﻛﻪ در ﻣﻘﺎﺑﻞ، ﻳﺎ اﻃﺮاف ﺑﺎرها ﻗﺮار میگیرد تا از ﺣﺮﻛﺎت افقی آنها، ﺟﻠﻮﮔﻴﺮی ﻛﻨﺪ. با این وصف ما دو نوع کلی قید اتصالی و قید گهواره ای را در اختیار داریم.
مهار بار کامیون و تریلی به ابزارهای زیر هم نیاز دارد.
در کنار انواع تسمه مهار بار کامیون و زنجیر مهار بار کامیون ما به وﻳﻨﭻ هم نیاز داریم. با این قطعه ﻛﺸﻴﺪن ﺑﻨﺪﻫﺎ آسان میشود. به این معنی که ﺗﻮﺳﻂ آﭼﺎر ﻣﺨﺼﻮصی، ﺑﻨﺪﻫﺎ را ﻣﺤﻜﻢ میکنیم و در ﺣﺎﻟﺖ ﻛﺸﺶ ﻗﺮار میدهیم. همچنین میتوانیم از وسایل زیر هم استفاده کنیم.
پس از آشنایی با لوازم و تجهیزات مورد نیاز برای مهار بار کامیون ، بد نیست بدانید که با دو وسیله مهم در حمل و نقل و مهار بار کامیون هم آشنا شوید . «یدک» و «نیمه یدک» اصطلاحاتی هستند که برای نامگذاری این موارد در نظر گرفته شدهاند. یدکها آن دسته از تجهیزاتی هستند که دو محور اصلی دارند و تمام وزن بار را خودشان تحمل میکنند. اگر از یدکهای ﺑﺪون دﻳﻮاره استفاده میکنید باید ﺗﻤﻬﻴﺪات ﺧﺎصی را در نظر بگیرید تا بار منحرف نشده و سقوط نکند.
از طرفی نیمه یدکها آن دسته از تجهیزاتی هستند که ﺗﻮﺳﻂ ﺻﻔﺤﻪ رﻳﺶ ﻳﺎ ﺷﺘﺮﮔﻠﻮ ﺑﻪ ﻛﺸﻨﺪه (مثلا تریلی) متصل میشوند. آنها را در انواع مختلفی مانند کفیدار، اﺗﺎقدار، ﻣﺨﺰندار و ﻏﻴﺮه میبینیم که تنها قسمتی از وزن بار را تحمل میکنند.
از آنجایی که وجود هرگونه انحراف و نشست بار در طول حرکت باعث میشود تا بندها شل شوند، رانندهها باید مشخصات بار را بدانند و در طول مسیر به دفعات بار را چک کنند. همچنین مهم است که قبل از حرکت علاوه بر چک کردن نکات فنی مانند چک کردن و اطمینان از علکرد صحیح یا عدم عملکرد ترمز ها ، چک کردن روغن ، چک کردن واسگازین و… ، بار را نیز چک کنید تا از نبود هرگونه انحراف مطمئن شوید. فراموش نکنید که بعد از هر ترمز شدید و ناگهانی باید بار و بندههای اتصال دخیل در مهار بار کامیون را کنترل کنید.
این کنترلهای مکرر معمولا پس از طی هر ۸۰ کیلومتر ضروری هستند. همچنین اگر متوجه شدید که انحرافی در بارگیری یا مهار بار کامیون وجود دارد و یا بار دچار مشکل شده باید شرکت حمل و نقل را در جریان بگذارید.
فرستنده بار (در واقع همان شرکت حمل و نقل) باید ﻓﺮﺳﺘﻨﺪه ﺑﺎر، ﺑﺎﻳﺪ در همان محل بارگیری آدرس مقصد را به طور واضح و مشخص به راننده ارائه کند. همچنین در اسناد مربوط به بارنامه تمامی اطلاعات بار از جمله وزن، مشخصات و محتوای بار را به طور دقیق ذکر کند. فراموش نکنید که ﺧﺴﺎرات ﻧﺎشی از ﻋﻴﻮب مربوط به ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻨﺪی و مهار بار کامیون، ﺑﻪ ﻋﻬﺪه ﻓﺮﺳﺘﻨﺪه ﺑﺎر خواهد بود.
در کنار این مورد شرکت یا فرد گیرنده هم وظایفی دارد. از جمله این وظایف تخلیه اصولی بار است. این مسئله باید با نهایت دقت و رعایت نکات ایمنی انجام شود. زیرا در صورت بروز هرگونه اشکال و یا آسیب، خسارت وارده بر عهده گیرنده بار است.
بیشتر وقت خود را به معرفی و آشنایی با تجهیزات لازم مهار بار کامیون اختصاص دادیم. اما مهم است که چند نکته ضروری را هم در خاطر داشته باشیم تا زمان استفاده از این تجهیزات با کمترین ریسک مواجه شویم.
در حالی که رانندگان کامیون و رانندگان باربری (مثلا پیکها یا رانندگان نیسان) در تعدادی از وظایف، مسئولیتها و اهداف مشابه مشترک هستند، دامنه کار آنها به شدت متفاوت است. در بیشتر موارد، رانندگان کامیون مقادیر زیادی محموله را در فواصل بسیار طولانی حمل میکنند. آنها معمولا کامیونهای باری را رانندگی میکنند که برای کار به گواهینامه رانندگی خاص (پایه ۱) نیاز دارند.
در مقابل، رانندگان عادی که تنها یک بار ساده را تحویل میدهند. شاید با کامیون شرکت و یا وسیله نقلیه شخصی خود کار کنند؛ اما به جای رانندگی در مسافتهای طولانی، مسئول تحویلهای محلی (درون شهری) هستند. اما نکته مشتر ک در همه ی رانندگان این است که آن همه ی آنها مسئول مهار بار کامیون خود هستند برای مثال رانندگان نیسان نیز باید به استاندارد بودن و سلامت اتاق بار نیسان نیز توجه کنند.
در نهایت امر باید بگوییم که شغل رانندگان کامیون بودن کار راحتی نیست و سختیهای خاص خود را دارد. این افراد باید با تسلط زیاد بر اصول رانندگی جادهای، بتوانند برای مهار بار کامیون و تریلی خود هم تدابیری را در نظر بگیرند. این مسئله یکی از مهمترین تفاوتهای آنها با رانندگان درون شهری است. طبق موارد نام برده در متن، مهار بارهای سنگین به تجهیزات خاصی نیاز دارد که رانندگان باید طرز استفاده از هر کدام را به خوبی بدانند.
مهار بارها فقط برای کامیون و تریلی انجام میشود؟
خیر. این دو وسیله به بیشترین کاربرد را دارند؛ اما ما میتوانیم از انواع یدک و نیمه یدک هم برای مهار بار کامیون استفاده کنیم. همچنین زمان تخلیه یا بارگیری جرثقیل و لیفتراک هم میتوانند روند مهار بارها را تسهیل کنند.
خسارت ناشی از مهار بار کامیون و بارگیری نامناسب با چه کسی است؟
معمولا خسارات ناشی از مهار بار کامیون بارگیری با شرکت حمل و نقل است مگر اینکه راننده هم در این امر دخیل باشد. به همین خاطر است که بررسیهای مکرر را به رانندگان توصیه میکنیم تا از بروز هرگونه خطری در امان باشند.
آتش گرفتن کابین کامیون، کابوسی هولناک و یکی از خطرناکترین حوادثی است که ممکن است…
بیجک باربری و گمرکی مانند گروپاژ در میان اصطلاحات گمرکی استفاده میشوند، یکی از مهمترین…
اگر قبلا با اصطلاحات گمرکی آشتا شده اید و درصدد آشنایی با چگونگی و قوانین…
استفادهکردن و بستن زنجیر چرخ کامیون و خودرو بهویژه در فصل زمستان و زمستانی کردن…
کالای متروکه مانند گروپاژ یک اصطلاح گمرکی است که در زمینه فعالیتهای گمرکی یکی از…
برای واردات کالا باید به قوانین واردات و مقررات حمل کالای وارداتی و همچنین اصطلاحات…