زمان مطالعه: ۲ دقیقه

مقامات داسک، یکی از بزرگ­ترین شرکت های حمل و نقل در آمریکای شمالی، شعاع حرکتی کامیون برقی تسلا سمی را ناکافی می­دانند.

پس از گذشت چندماه از مراسم رونمایی کامیون برقی تسلا موتورز موسوم به سمی (Semi)، به نظر می­رسد که شعاع حرکتی این کامیون، هنوز به اندازه کامیون­های دیزلی برای برخی شرکت ­ها راضی ­کننده نیست.

یکی از این شرکت­ های مهم، شرکت حمل و نقل داسک (Daseke)، بزرگ­ترین شرکت مادر حمل­ و ­نقل بازرگانی دارنده کامیون­های با تریلر مسطح در آمریکای­ شمالی است. قائم مقام ارشد داسک، شعاع حرکتی دو مدل مختلف تسلا سمی با ۴۸۳ و ۸۰۵ کیلومتر را ناکافی می­داند و معتقد است که با این شعاع حرکتی، حمل­ و­ نقل بار برای مسافت­ های طولانی عملی نیست. درواقع به دلیل نبود جایگاه­های شارژ فوق سریع «مگاشارژر» در تمام جاده­ها و مناطق ایالات متحده آمریکا، این شعاع حرکتی پایین است.

 

کامیون تسلا

البته چند شرکت بزرگ دیگر که بیش از ۱۰۰ دستگاه تسلا سمی پیش خرید کرده ­اند، مانند شرکت حمل و نقل مرسوله UPS آمریکا (۱۲۵ دستگاه) یا شرکت صنایع غذایی و نوشیدنی پپسی (۱۰۰ دستگاه)، عملکرد این کامیون برقی آینده را احتمالا راضی­کننده می­دانند.

مشخصات کامل ایستگاه­های مگاشارژر اعلام نشده است؛ بااین حال مقامات تسلا پیش از این اشاره کرده بودند که کامیون سمی با توقف ۳۰ دقیقه ­ای در این ایستگاه، ظرفیت حرکت تا ۶۴۴ کیلومتر دیگر را به دست خواهد آورد. اخیرا کارشناسان وب سایت Teslarati که خبرها و مقالات مربوط به ایلان ماسک و پروژه­ های وی را پوشش می­ دهند، با بررسی ایستگاه­های شارژ فوق سریع «مگاشارژر» به یک نتیجه­ گیری کلی رسیده ­اند:
ایستگاه­های شارژ فوق سریع «مگاشارژر» برای شارژ باتری در عرض ۳۰ دقیقه و افزایش ۶۴۴ کیلومتری شعاع حرکتی، باید معادل ۱.۶ مگاوات یا حدود ۱۳ برابر نسل فعلی ایستگاه­های سوپرشارژ قدرت داشته باشند. البته این رقم به فرض اینکه تسلا سمی در هر ۱.۶ کیلومتر، ۲ کیلووات ساعت انرژی مصرف می­کند به دست آمده است؛ احتمالا بر اساس گفته های مقامات تسلا موتورز، مصرف کامیون برقی سمی از این مقدار هم کمتر خواهد بود.

صادقانه باید گفت که وجود شبکه­ ای از ایستگاه­های شارژ ۱.۶ مگاواتی در تمام جاده­های ایالات­ متحده باورکردنی نیست. بااین حال شاید شبکه­ ای از ایستگاه ­های شارژ سریع در بعضی جاده ­های پرتردد وجود داشته باشد. با توجه به اینکه گستره فعالیت شرکت داسک بین ایالتی است، این مورد باعث رفع نارضایتی مقامات این شرکت و جلب توجه آن­ها برای خرید تسلا سمی نخواهد شد. اما برای شرکت­ هایی که حوزه کاری آن­ها مناطق کوچک­تری را پوشش می­ دهد، با وجود ایستگاه ­های مگاشارژر، تسلا سمی گزینه مناسبی خواهد بود.

منبع : زومیت