به اعتقاد بسیاری از کارشناسان دارندگان خودرو باید در فصل سرما بیش از هر فصل دیگری از سال از رنگ و بدنه خودرو مراقبت کنند زیرا عوامل محیطی در این فصل عامل مهمی در خرابی رنگ خودروها محسوب میشود. بهعنوانمثال این کارشناسان توصیه میکنند که در فصل سرما خودرو خود را بهطور منظم بشویید؛ زیرا اگر خودرو بهصورت مرتب شسته نشود، موادی مانند حشرات و فضولات پرندگان رنگ خودرو را خراب کرده و لک بر جای میگذارند، اما در فصل زمستان، قطعات کرومی ممکن است پس از رانندگی در جادههایی که نمک بر آنها پاشیده شده بیشتر عامل خرابی رنگ شود؛ بنابراین در این شرایط اگر خودرو شسته نشود، رنگ به دلیل خوردگی آسیب میبیند.
همچنین هنگامیکه خودرو تمیز است، تمام رطوبت سریع خشک میشود، اما وقتیکه کثیف است، رطوبت در نواحی کثیف جمع شده و باعث خوردگی میشود. گاهی اوقات از آب با فشار استفاده کنید، زیرا میتواند کثیفیهایی را که بهسختی به بدنه خودرو چسبیدهاند، بردارد. فقط مراقب باشید زیاد آن را نزدیک به بدنه نگیرید چون ممکن است رنگ بدنه را بلند کند. همهجاهایی را که ممکن است کثیفی و نمک در آن جمع شود، بشویید؛ برای مثال، داخل گلگیرها، زیر سپرها و غیره همه توده نمک را که به فرآیند خوردگی سرعت میبخشد، بشویید.
مطمئن شوید که تمام کثیفی از شیشه جلو برداشتهشده است. نمکی که روی شیشه جلو باقی میماند، توسط تیغههای برفپاککن گرفتهشده و هنگامیکه برف پاکنها عمل میکنند به شیشه خش میاندازند. بهطور منظم برگها و بقیه خس و خاشاکی را که در زیر شیشه جلو یا کانالهای آب در زیر در موتور خودرو و صندوقعقب جمع میشوند، تمیز کنید. چون برگها جاری شدن آب را مسدود کرده و رطوبت را در خود جمع میکنند و باعث تسریع فرآیند خوردگی و ایجاد بوی نم در داخل خودرو میشوند.
معمولاً قطراتی که روی خودرو مینشیند و بعد از مدتی خشک میشود و ما نیز به آن توجه نمیکنیم، باقیمانده باران اسیدی است. وقتی باران یا برف میبارد، آلودگیهای محیطی نظیر اسیدسولفوریک و اسیدنیتریک را که توسط کارخانهها، اگزوز کامیونها و خودروهای سواری ایجاد میشود، به دام میاندازد و روی خودرو مینشاند که البته این پدیده موقع نشستن قطرات شبنم هنگام صبح نیز صادق است. آلایندهها به دلیل سنگینی در انتهای قطره قرار میگیرند و بهطور مستقیم با سطح رنگ در تماس هستند. براثر تابش نور خورشید، آب تبخیر و اسید غلیظ شده و باعث رد و اثر (Etching) روی لایه شفاف میشود که اثر آن روی سطح رنگ باقی میماند.
ازاینرو کارشناسان بهطورجدی توصیه میکنند که بعد از بارش باران یا برف خودرو را در اولین فرصت بشویید؛ اما شستن خودرو فصل سرد و گرم ندارد و شستن اصولی متعلق به هر دوره و فصلی است. در این مورد بسیاری از مردم خودرویشان را با مایع ظرفشویی میشویند که باعث تخریب قطعات لاستیکی، پلاستیکی و رنگ میشود. دانستن این نکته ضروری است که مایع ظرفشویی برای پاک کردن چربی و روغن ساختهشده و این مواد بهراحتی واکس محافظ رنگ را لخته میکنند و رطوبت موجود در قطعات لاستیکی و پلاستیکی را از بین میبرند.
به اعتقاد کارشناسان مواد شوینده خود باید قدری قلیایی باشد تا مواد اسیدی سطح جاده را که روی خودرو نشستهاند، خنثی کند، همچنین از روان کنندگی خوب برای حفاظت لایه شفاف از خط و خش و اثرات مارپیچی برخوردار باشد. نکته دیگر اینکه عاری از موادی باشد که پس از خشک شدن روی خودرو اثر میگذارند. حال در اینجا نکاتی را در مورد شستن خودرو یادآوری میکنیم:
۱ برای شستوشوی خودرو ابتدا چرخها را بشویید و بقیه قسمتها را در مرحله بعد و با تعویض دستمال و ظرف آب شستوشو دهید چون غبارهای ترمز بسیار خورندهاند.
۲ مطمئن شوید خودرو خنک است. شستوشو را حتیالمقدور در سایه انجام دهید. سطح گرم خودرو باعث تبخیر سریع آب و باقی ماندن املاح موجود در آن روی رنگ میشود.
۳ پس از شستن چرخها، دستمال و آب را تعویض و شستن را از بالا به پایین آغاز کنید.
۴ در پایان، کل سطح خودرو را با آب بشویید و سپس آن را خشککنید.
۵ برای خشککردن از حولهای با الیاف ریز و متراکم استفاده کنید. آن را روی سطح پهن کنید و به سمت خود بکشید و پس از جمعکردن، آبگیری کنید. این روش، اثر مارپیچی را در سطح لایه شفاف کاهش میدهد.
۶ علاوه بر شست و شوی خودرو، توصیه میشود برای زدودن اکسید و حفظ براقیت، سالی یک یا دومرتبه سطح لایه شفاف پولیش بخورد و بهمنظور حفاظت آن واکسزده شود.
- برای تمیز کردن تجهیزات داخلی آلفارومئو ازجمله روکش صندلی و داشبورد با توجه به مواد بهکار رفته فقط از محلولهای پایه آبی قلیایی ضعیف یا محلولهای مخصوص با برندهای معتبر و اصلی استفاده کنید.
- جهت نظافت محفظه پیشرانه فقط از اسپریهای مربوط به شستشوی موتور و آنهم بهصورت خشکشویی استفاده کنید و جهت جلوگیری از صدمات جدی به تجهیزات الکترونیکی موتور از شستشو با آب یا واترجت های کارواشها خودداری کنید.