زمان مطالعه: ۲ دقیقه

شما به احتمال زیاد هر روز چند کشنده را از نزدیک می‌بینید، چون این روزها همه جا هستند. امروزه کشنده‌های سنگین یکی از عناصر مهم در صنعت حمل و نقل به شمار می‌روند و برای جا به جا کردن انواع بار مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله قصد نداریم درباره مسائل ابتدایی و خسته کننده صحبت کنیم، بلکه می‌خواهیم به مواردی جالب اشاره کنیم که دانستنش خالی از لطف نیست.

*اگر شما در صنعت حمل و نقل دارای شغلی هستید(مراحل لازم برای اشتغال به عنوان راننده حرفه ای در حمل و نقل بار)، باید گفت این شغل را به آلکساندر وینتون مدیونید چون این طراح اسکاتلندی-آمریکایی بود که وسایل نقلیه‌ای برای صنعت شما طراحی کرد. او مردی شجاع و باهوش بود که در سال ۱۸۹۸ میلادی، کشنده‌ها را ابداع کرد. ممکن است قدری تعجب آور باشد که یک طراح خودرو چگونه می‌تواند مخترع کشنده باشد؟ واقعیت این است که او کشنده‌ها را به این خاطر ساخت که برای جا به جا کردن خودروهایی که قصد داشت آن ها را بفروشد، به وسیله نقلیه‌ای قدرتمند نیاز داشت.

*کشنده‌های سنگین، اعضاء تازه واردی در صنعت حمل و نقل نیستند. اولین توجه همگانی به کشنده‎‌های سنگین در سال ۱۹۲۰ صورت گرفت و با این که شاید باورش برایتان سخت باشد، ولی باید گفت این وسایل نقلیه نزدیک به یک قرن است که در صنعت حمل و نقل به فعالیت مشغولند.

*به احتمال زیاد همگی شما موتور یک خودرو را از نزدیک دیده‌اید و از اندازه و نوع سازه آن تعجب کرده‌اید. حالا موتور مشابهی را در ذهن خودتان مجسم کنید ولی شش برابر بزرگتر. این اندازه واقعی موتوری است که یک کشنده سنگین را به پیش می‌برد.

*تا به حال از این موضوع تعجب کرده‌اید که یک کشنده سنگین چگونه می‌تواند چندین تن بار را جا به جا کند؟ اگر چنین است احتمالاً از قدرت واقعی این وسایل نقلیه مطلع نیستید. بهتر است بدانید موتور یک کشنده معمولی بیش از ۶۰۰ اسب بخار قدرت دارد!

*یک کشنده معمولی می‌تواند بیش از یک میلیون کیلومتر راه بپیماید. تصور این مسافت نیز ممکن است برای شما دشوار باشد ولی در دنیایی واقعی می‌توان چنین مسافتی را با یک کشنده طی کرد.

*فکر می‌کنید موتور یک کشنده سنگین چقدر روغن لازم دارد؟ دو لیتر، پنج لیتر یا شاید ده لیتر؟ راستش را بخواهید، درست حدس نزدید. موتور یک کشنده سنگین بیش از ۵۶ لیتر روغن در خودش نگه می‌دارد و این می‌تواند یکی از شگفت انگیزترین واقعیت‌ها در مورد کشنده‌ها باشد.

*یک کشنده سنگین از بسیاری جهات منحصر به فرد است. یکی از این جهات این است که گیربکس آن بیش از ۲۰ دنده دارد.

*برای ترمز گرفتن و توقف یک کشنده سنگین به مسافتی نیاز دارید که ۴۰% از مسافت لازم برای نگه‌ داشتن یک خودرو سواری بیشتر است.

*دور برگردان‌ها بزرگترین مشکلی هستند که بر سر راه کشنده‌ها قرار دارند. در بعضی کشورها، دوربرگردان‌های مخصوصی برای دور زدن کشنده‌ها ساخته شده است که رانندگان با استفاده از آن‌ها می‌توانند به راحتی دور بزنند.