زمان مطالعه: ۹ دقیقه

در این مقاله روغن موتور دیزل ، اهمیت و فاکتورهای مهم آن مورد بررسی قرار می گیرد. امید به آن است که این مقاله به شما کمک کند تا با اطلاعات کافی که بدست می آورید بتوانید بهترین روغن موتور دیزلی را برای خودروی خود انتخاب کنید. بهترین گزینه برای انتخاب روغن موتور دیزلی مناسب کدام است؟ مزایا و معایب آن ها چیست؟  در ادامه با ما همراه باشید تا پاسخ تمامی سوالات شما را بدهیم.

وظیفه اصلی روغن موتورهای دیزلی چیست ؟

امروزه برای افزایش طول عمر انواع کامیون رانندگان هزینه های زیادی می کنند به همین دلیل بازار عظیمی برای روغن موتور در صنعت خودرو به وجود آمده است. موتورهای دیزلی برای نگه داری به تعمیر بیشتری نیاز دارند و انتخاب روغن موتور مناسب در حفاظت از موتور نقش به سزایی را ایفا می کند. استفاده از روغن مناسب به شما این اطمینان را می دهد که موتور خودروی شما حتی در فشار زیاد هم می تواند به خوبی کار کند.

انواع روغن موتور دیزلی

روغن موتور دیزلی چیست؟

روغن دیزل ، روغنی است که شما برای روانکاری موتور خود استفاده می کنید و نباید با روغن موتورهای بنزینی اشتباه شود. در فرآیند انتخاب روغن باید از سازگاری آن با موتور اطمینان حاصل کنید.

روغن موتور دیزلی بسیار شبیه روغن موتور بنزینی است. هر دو دارای روغن پایه هستند که با افزودنی های مختلف برای تغییر ویژگی ها ترکیب شده اند. پس تفاوت روغن موتور دیزلی با بنزینی در همین افزودنی هایی است که در آن مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این موتورهای دیزلی کربن بیشتری را جذب می کنند در حالی که موتورهای بنزینی تمایل به جذب قیر و رطوبت را دارند.

گیف موشن راننده

بنابراین، روغن موتورهای دیزلی نسبت به روغن موتورهای بنزینی افزودنی های ضد سایش بیشتری دارند. همچنین روغن موتورهای دیزلی نسبت به روغن موتورهای بنزینی ویسکوزیته بالاتری دارند. به طور خلاصه، موتور های دیزلی چون در شرایط سخت تری قرار دارند نیاز به روغن هایی با افزودنی بیشتر دارند.

انتخاب بهترین روغن موتور دیزلی

در این بخش ما برخی از گزینه ها را که به شما در انتخاب بهترین روغن موتور دیزلی کمک می کنند مورد بحث و بررسی قرار می دهیم و برای ارزیابی بهتر مزایا و معایب چند محصول را ارائه خواهیم داد. قابل توجه این که ناکت مهمی در نگهداری روغن موتور وجود دارد که میتوانید در مقاله ” نکات مهم در مورد روغن موتور و نگهداری از آن ها ” آنها را مطالعه نمایید.

  • روغن موتور دیزلی Castrol EDGE Turbo 5W-40

برند این روغن موتور می تواند تضمین کننده یک کیفیت عالی باشد علاوه بر این Castrol یکی از تولید کنندگان پیشرو در روغن های روانکاری می باشد.  روغن موتور دیزلکاسترول از Castrol EDGE Turbo 5W-40 موتورهای دیزل جدید حداکثر حفاظت را در برابر سایش انجام می دهد. با توجه به پیشرفت تکنولوژی موتور، موتورها با افزایش قدرت و کارایی ، بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند. بنابراین تنها کاری که شما باید انجام دهید انتخاب یک روغن موتور مناسب با تکنولوژی موتور است.

روغن موتور دیزلکاسترول از Castrol EDGE Turbo 5W-40

این محصول کاسترول تضمین می کند که عملکرد موتور را در دراز مدت و کوتاه مدت به حداکثر برساند همچنین به گونه ای طراحی شده که رسوبات را کاهش می دهد و با این کار موتور در وضعیت بهینه قرار می گیرد. یکی دیگر از ویژگی فوق العاده این محصول این است که حتی در فشار زیاد باعث عملکرد مناسب موتور می شود.

مزایای روغن موتور کاسترول Castrol EDGE Turbo 5W-40

  • حداکثر حفاظت از موتور
  • استفاده از فناوری Fluid Strength
  • ارائه حداکثر کارایی در فشار بالا
  • تضمین بهبود عملکرد موتور
  • کاهش اصطکاک
  • کیفیت مناسب با قیمت

معایبCastrol EDGE Turbo 5W-40  :

  • از دیدگاه برخی افراد این روغن یک روغن با کیفیت متوسط تلقی می شود.
  • روغن موتور سنتتیک بنزینی و دیزلی Synthetic Motul 007250 8100 X-cess 5W-40

برند موتول یکی از بهترین برندهای روغن های صنعتی به شمار می رود. Motul یک برند تولید کننده روغن های روانکاری فرانسوی است که به خوبی در سراسر جهان شناخته شده است. Motul  ۵W-40 یک روغن موتور دیزلی و بنزینی است که ۱۰۰% سنتتیک می باشد.

روغن موتور سنتتیک بنزینی و دیزلی Motul

این محصول به طور خاص برای ماشین های مدرن تر با موتورهای با حجم بالا و مبدل های کاتالیزوری طراحی شده و برای خودروهای مجهز به دیزل توربو از طریق تزریق مستقیم به موتور به خوبی کار خواهد کرد. برخی از خودرو سازان Motul 007250 8100 X-cess 5W-40 را برای استفاده چند منظوره توصیه می کنند. این روغن برای بنزین های بدون سرب و با سرب، سوخت LPG و سوخت دیزل مناسب است.

مزایای روغن موتور موتول  Motul 007250 8100 X-cess 5W-40

  • برای موتورهای با حجم بالا عملکرد مناسبی دارد.
  • موتور را خنک را نگه می دارد.
  • کاهش مصرف سوخت
  • صد درصد سنتتیک
  • مناسب برای سوخت های دیزلی، بنزینی بدون سرب و با سرب و سوخت های LPG

معایب Motul 007250 8100 X-cess 5W-40 

  • قیمت آن کمی گران است.
  • روغن موتور دیزلی شل سنگین تمام سنتتیک Shell Rotella 550019921-3PK T6 5W-40

برند شل یک برند شناخته شده در تولید روان کننده ، روغن صنعتی و روغن موتور می باشد و حدود ۴۰ سال است که در حوزه تولید روغن موتور سنگین فعالیت می کند. روغن موتور دیزل شل Shell Rotella 550019921-3PK T6 5W-40 باعث حفاظت و ایمنی موتور در برابر سایش می شود. همچنین این روغن صد در صد سنتتیک است و می تواند برای موتورهای دیزلی و بنزینی مورد استفاده قرار گیرد.

روغن موتور دیزلی شل سنگین تمام سنتتیک

علاوه بر این، این روغن موتور در دمای بالا و پایین می تواند به خوبی از موتور محافظت کند و با فرموله شدن تا ۳۴% نسبت به مدل های قبلی خود عملکرد بهتری از خود نشان داده است. این روغن موتور چند منظوره است و با تغییرات بسیار سازگار است.

مزایای روغن موتور تمام سنتتیک Shell Rotella  T6 5W-40

  • کاهش مصرف سوخت
  • کاهش ارتعاشات مربوط به موتور
  • چندکاره
  • مناسب برای خودروهای دیزلی
  • حداکثر حفاظت در برابر سایش و کمک به تمیز ماندن موتور
  • مقاوم در برابر گرما

پاپ آپ نصب برنامه اعلام کننده

معایب Shell Rotella  T6 5W-40 روغن موتور

  • نسبت به برند های دیگر کمی گران تر است.
  • ممکن است فشار روغن کمی افزایش یابد.

مزایای موتورهای دیزلی

موتور دیزلی به مراتب مزایای بیشتری نسبت به موتورهای بنزینی دارد و در این بخش می خواهیم دلایل اینکه چرا مردم موتور دیزلی را به موتور بنزینی ترجیح می دهند بررسی کنیم.

مزایای موتورهای دیزلی

  1. مدل های قدیمی تر موتورهای دیزلی سر و صدای زیادی داشتند و نگه داری از آن ها به مراتب به هزینه بیشتری نیاز داشت. اما موتورهای جدید به نسبت آرام ترند و هزینه نگه داری کمتری دارند.
  2. برخلاف موتورهای بنزینی موتورهای دیزلی قدرتمندترند.
  3. در موتور های دیزلی هنگام سوختن سوخت، جرقه ای زده نمی شود بنابراین به سیم و یا شمع اضافی نیازی نیست در نتیجه هزینه تعمیر و نگه داری موتور کاهش می یابد.
  4. در حال حاضر از موتور های دیزلی به طور گسترده ای در حمل و نقل (کامیون، اتوبوس و هواپیما) استفاده می شود.
  5. موتورهای دیزلی در برخی از وسایل نقلیه راه آهن مورد استفاده قرار می گیرند.
  6. از آنجایی که موتورهای دیزلی قابل اشتعال نیستند در صنایع نظامی بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. زیرا نسبت به موتورهای بنزینی امن ترند.
  7. به غیر از اتومبیل، در تجهیزات و ماشین آلات سنگین، تراکتور و سایر دستگاه های صنعتی از موتورهای دیزلی استفاده می شود.
  8. دیزل مسافت پیموده شده بیشتری را پشتیبانی می کند به همین دلیل است که برای حمل و نقل و تجهیزات سنگین مورد استفاده قرار می گیرد.
  9. از نظر اقتصادی موتورهای دیزلی نسبت به موتورهای بنزینی گران تر هستند اما موتورهای بنزینی تراکم بیشتری دارند یعنی می توانند انرژی بیشتری را تولید کنند.
  10. با در نظر گرفتن همه جنبه ها می توان ادعا کرد که موتور دیزلی نسبت به موتور بنزینی کارآمد تر و ارزان تر است و اگر درست از آن نگه داری شود طول عمر بیشتری خواهد داشت.

فاکتورهای مهم در انتخاب روغن موتور دیزلی

برای اینکه بتوانید انتخاب خوبی داشته باشید لازم است عوامل تاثیر گذار بر روغن موتور دیزلی را بشناسید.

فاکتورهای مهم در انتخاب روغن موتور دیزلی

  1. درجه ویسکوزیته : درجه ویسکوزیته اولین عامل مهمی است که باید به آن توجه کرد. انتخاب روغن موتور با ویسکوزیته مناسب باعث عملکرد بهتر موتور حتی در فشار بالا می شود.
  2. قیمت :  یکی از عوامل تاثیر گذار روی انتخاب روغن موتور قیمت آن است اگر ارزان باشد ممکن است نتواند عملکرد مناسبی روی موتور شما داشته باشد و البته روغن موتورهای گران هم تضمین کننده عملکرد خوب نیستند.
  3. قابلیت پاک سازی : شما باید مطمئن باشید که روغن دیزلی که انتخاب می کنید موتور شما را تمیز می کند.
  4. سازگاری : همان طور که توضیح داده شد روغن موتور انواع مختلفی (دیزلی و بنرینی) دارد. هر روغن موتور با فرمولاسیون خاصی مناسب برای یک موتور خاص است. قطعا بهترین انتخاب، انتخابی است که با موتور شما سازگار باشد.
  5. حفاظت در برابر سایش : روغنی که انتخاب می کنید باید حداکثر حفاظت را در برابر سایش انجام دهد تا طول عمر موتور شما افزایش یابد.
  6. چند منظوره : اگر می خواهید از روغن های چند منظوره استفاده کنید مطمئن شوید که حداقل یکی از کاربردهای آن برای شما مناسب است.
  7. عملکرد : روغن موتور با کیفیت مصرف سوخت شما را کاهش می دهد.

چه عواملی در انتخاب بهترین روغن موتور تاثیرگذارند؟

در واقع این روغن اصطکاک بین قطعات موتور را کاهش می‌دهد و در نتیجه ساییدگی و آسیب‌های ناشی از گرما و اصطکاک در بین قطعات نیز به وجود نمی‌آید. اما این کیفیت کارآیی به انتخاب نوع روغن‌ موتور بستگی دارد.

روغن ماشین سنگین در انواع مختلفی وارد بازار شده است که معمولا با توجه به نوع خودرو و نوع موتور آن این روغن نیز باید تغییر کند. همچنین استفاده از روغن مناسب سبب افزایش ایمنی در رانندگی میشود که میتوانید اطلاعات بیشتر را در مقاله ” نکات ایمنی در هنگام رانندگی ” مطالعه نمایید.

معمولا انواع روغن‌ موتور دیزلی مناسب‌ترین‌ روغن موتور ماشین سنگین است. اما این روغن نیز خود دارای انواع مختلفی بوده و قطعا بر اساس پارامترهای مختلفی انتخاب می‌شود. پس جهت انتخاب بهترین روغن موتور دیزلی باید نکاتی را به عنوان راهنمای خرید به خاطر سپرد.

  • در ابتدا باید استانداردهای بهترین روغن موتور دیزلی را بررسی کنید. چرا که استانداردهای روغن روی بطری روغن درج می‌شوند و معمولا از استانداردهای API و یا رتبه‌بندی ACEA برای آن استفاده می‌کنند. استاندارد API نماد انجمن نفت آمریکا (American Petroleum Institute) جهت استفاده موتورهای بنزینی است.
  • نوع شرکت تولید بهترین روغن موتور دیزلی، یکی از مهمترین نکات قبل از خرید روغن است. زیرا هر محصول توسط شرکت‌های زیادی به تولید می‌رسد و معمولا هر شرکت روغن را با کیفیت و فرمول‌های خاصی تولید می‌کند.
  • نوع خودرو و موتور آن نیز در انتخاب نوع روغن ماشین سنگین مهم هستند. معمولا بسیاری از روغن‌ها تنها جهت استفاده برای برخی از موتورها به تولید رسیده‌اند.

باورهای غلط درباره روغن‌های موتور

هر دوی روغن‌های موتوری دیزلی و بنزینی با ساختار خاصی جهت استفاده در موتورها به تولید رسیده‌اند. درواقع هر یک از این روغن‌ها فرمول خاصی دارند که باعث تمایز آن‌ها بایکدیگر می‌شود‌.

بسیاری از افراد روغن‌های دیزلی را به دلیل سفت‌تر بودن آن‌ها برای خودروهای بنزینی استفاده می‌کنند. در حالیکه این اصلا کار درستی نیست و به منظور سفت تر(ویسکوزتر) بودن روغن این کار نباید انجام شود‌.

دریافت بار بشکل رایگان و توافقی

حتی بسیاری نیز چنین باوری دارند که روغن‌های رنگ سیاه و حتی روعن‌هایی که سیاه می‌شوند کیفیت پایینی دارند و این نیز یک باور غلط است. چرا که روغن موتور به جهت داشتن مواد پاک کننده باید در زمان استفاده از قدرت پاک کنندگی بالایی برخوردار باشند.

پس در اثر پاکسازی قطعات موتور روغن به رنگ سیاه تبدیل می‌شود و سیاه شدن روغن در زمان استفاده نشان از قدرت کیفیت آن دارد.اما با پیشرفت علم دیگر این باورهای غلط نیز کم کم رنگ خود را از دست می‌دهند و مردم آگاهانه‌تر انتخاب می‌کنند.

دلیل برتری روغن موتورهای دیزلی نسبت به روغن موتور بنزینی

دلایل زیادی وجود دارند که ثابت می‌کنند روغن‌های دیزلی برتری دارند؛ اما این در صورتی است که برای موتورهای مناسبی استفاده شود.

معمولا در نسل جدید خودروها طراحی موتورها با حجم کمتر و قدرت بیشتر مواجه خواهد بود. در چنین طراحی به منظور حفظ محیط زیست از مبدل‌های کاتالیستی در خودروها استفاده می‌کنند.

این مبدل یک محفظه شامل فیلتر متخلخل است و بین موتور و کاهنده صدای اگزوز قرار می‌گیرد. وظیفه این قسمت تبدیل گازهای خروجی از اگزوز است. درواقع روغن‌های دیزلی ترکیبی از مواد ضد سایش (AW) بیشتری هستند و اما این مقدار زیاد برای مبدل‌های کاتالیستی خودرو بنزینی گاهی ممکن است ایجاد مشکل کند.

روغن موتور ماشین سنگین

توجه داشته باشید که در خودروهای دیزلی طراحی مبدل کاتالیستی به‌گونه‌ای است که می‌تواند حجم اضافه را هموار کند اما درخودروهای بنزینی اینگونه نیست و مقدار زیاد ماده ZDDP مبدل کاتالیستی را دچار مشکل می‌کند. این مهمترین دلیلی است که شما نباید از روغن‌های دیزلی در خودروهای بنزینی استفاده کنید.

به گرانروی توجه کنید؛ زیرا گرانروی روغن خودرو باید در محدوده‌ای قرار بگیرد که در دمای پایین و در زمان استارت زدن موتور به راحتی پمپ شده و به قطعات حیاتی و حساس خودرو برسد. این گرانروی روغن‌ها معمولا با مشخصه SAE توصیف می‌شوند.

با توجه به اینکه روغن‌های دیزلی گرانروی بالایی نسبت به روغن‌های بنزینی دارند، نباید در موتورهای بنزینی از آن‌ها استفاده کرد؛ چرا که مشکلات زیادی را بوجود می‌آورد.

به عنوان مثال در زمان کارکرد حرارت بیشتری ایجاد می‌کند و طول عمر روغن به نصف طول عمر مفید کاهش پیدا می‌کند. از طرفی پمپ خودروهای بنزینی نمی‌تواند روغن را به موقع به نقاط حساس و حیاتی موتور برساند پس قطعات ساییده می‌شوند.

مواد افزودنی در روغن‌ها بایکدیگر متفاوت است و این افزودنی‌ها همان مواد شیمیایی هستند که کیفیت و توانایی روغن را زیاد می‌کنند. پس روغن‌های دیزلی مقدار افزودنی بیشتری نسبت به روغن‌های بنزینی دارند که نمونه‌ای از این افزدونی‌ها پاک کننده‌های فوق قلیایی خواهند بود.

بهترین روغن موتور دیزلی جهت کاهش اکسیدهای نیتروژن (Nox) دمای احتراق کمتری دارد و در نهایت تمایل به تولید دوده آن زیاد است.

توجه داشته باشید که تمامی انواع روغن‌های موتور جهت استفاده در شرایط خاص به تولید رسیده‌اند که هریک فرمول خاصی دارند پس یک روغن موتور ماشین سنگین خوب باید روان بوده، ماندگاری بالا و بازدهی بهتری داشته باشد. چرا که این روغن موتور، وظیفه محافظت از موتور را داشته و در برابر سایش با کاهش اصطکاک بین قطعات متحرک مقاومت بالایی دارد.

امیدوار هستیم این مقاله نیز همچون سایر مقالات دیگر برای شما مفید بوده باشد پیشنهاد می کنیم جهت آشنایی بیشتر با سیستم حمل و نقل جدید در کشور و مکانیزه شدن این سیستم مقالات ” بارنامه چیست ” ، ” بارنامه های الکترونیکی چیست ” و ” بارنامه هوشمند چیست ”  را مطالعه نمایید. در آخر فراموش نکنیم که راننده یک قهرمان است.

برخی از سوالات متداول

وظیفه مهم افزودنی‌های موجود در روغن‌های دیزلی چیست؟

در داخل روغن‌های دیزلی افزودنی‌هایی وجود دارد که مهمترین وظیفه آن‌ها خنثی کردن اسیدهای ایجاد شده در زمان کارکرد خودرو و پاک کردن سطوح موتور است.

روغن موتور دیزلی بهتر است یا بنزینی؟

روغن‌های موتور با‌توجه به نوع موتور بر اساس فرمولاسیون خاصی تهیه شده‌اند. اما درکل روغن‌های موتور دیزلی به دلیل افزودنی‌های بیشتر و بهتر ارزش بالاتری دارند.

گرانروی روغن‌های موتوری با چه مشخصه‌ای بیان می‌شود؟

گرانروی موتورها با مشخصه SAE تعیین می‌شود.