زمان مطالعه: ۲ دقیقه

همان‌طور که می‌دانید تسمه‌هایی که اطراف موتور خودرو قرار دارند، اجزائی مانند کمپرسور کولر، پمپ هیدرولیک فرمان، دینام و واتر پمپ را به کار می‌اندازند. البته خودروهای قدیمی‌تر برای هر دستگاه از یک تسمه جداگانه V استفاده می‌کردند، در حالی که خودروهای جدیدتر از یک تسمه مارپیچی برای به راه‌اندازی همه آن‌ها استفاده می‌کنند. تسمه‌ها با گذشت زمان کهنه و فرسوده می‌شوند و پاره شدن یکی از تسمه‌ها می‌تواند آسیبی جدی به موتور یا اجزاء آن وارد کند. به این ترتیب، لازم است در دوره‌های زمانی مشخص آن‌ها را چک کنید. در ادامه مطلب به چگونگی انجام این کار اشاره خواهد شد.

مرحله اول

هنگام رانندگی دقت کنید آیا صدای جیغ ممتد از موتور به گوش می‌رسد یا نه. وجود چنین صداهایی به معنی این است که یک یا چند تسمه فرسوده یا شل شده‌اند.

مرحله دوم

روی تسمه‌ها به دنبال نشانه هایی از پوسیدگی بگردید. فقط کافی است به صورت چشمی تسمه‌ها را وارسی کنید. تسمه‌ها را بین انگشتان دست فشار دهید، آن ها را بفشارید و تکان بدهید. در همین حال به دنبال ترک، ساییدگی، شکاف یا نقاط شکننده بگردید.

مرحله سوم

روی تسمه‌ها به دنبال نقاطی بگردید که لاستیک آن نقاط صاف شده و برق می‌زند. این نقاط صاف و براق ممکن است باعث لیز شدن تسمه بشوند. در این صورت ممکن است تسمه داغ شده و ترک بخورد.

مرحله چهارم

پولی‌ها را وارسی کنید. روی پولی‌ها به دنبال توده ذرات لاستیک و یا نقاط خورده شده روی بدنه پولی بگردید. این نقاط می‌توانند به تسمه گیر کرده و موجب پاره شدن آن بشوند. تراز بودن تسمه نیز بسیار مهم است. تسمه‌ها باید کاملاً صاف و بدون لنگی روی پولی قرار بگیرند.

مرحله پنجم

کشش تسمه را چک کنید. کشش تسمه را از قسمت میانی آن چک کنید. تسمه نباید بیشتر از یک دوم اینچ (بین ۱.۲۵ تا ۲.۵ سانتیمتر) آزادی داشته باشد.

نکته ها

  • اطمینان حاصل کنید تسمه‌های جدیدی که جایگزین تسمه های قدیمی می‌کنید، دقیقاً همان طول و عرض را دارند.
  • از نظر کارشناسان، تسمه‌های V باید هر چهار سال یکبار و یا بعد از ۵۸۰۰۰ کیلومتر کارکرد تعویض بشوند، در حالی که تسمه‌های مارپیچی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تا ۸۰۰۰۰ کیلومتر هم کار کنند. با این حال، بهتر است در دوره‌های زمانی معین که بهترین حالتش ماهی یک بار است، تسمه‌ها را چک کنید.

هشدارها

  • اگر تسمه واترپمپ پاره شود، دمای موتور به سرعت بالا می‌رود. اگر تسمه دینام پاره شود، دینام دیگر به باتری برق نمی‌رساند و آن را شارژ نمی‌کند، کمپرسور کولر نیز از کار خواهد افتاد. اگر خودرو دارای یک تسمه مارپیچی باشد که همه اجزاء را به کار می‌اندازد، در صورت پاره شدن آن همه اتفاق های فوق رخ خواهند داد. به محض این که مشاهده کردید دمای موتور در حال بالا رفتن است، بلافاصله کنار بزنید و تسمه‌ها را چک کنید.
  • توجه داشته باشید بسیاری از تسمه‌های جدید که از کامپوزیت ساخته می‌شوند هیچ نشانه‌ای از پوسیدگی نشان نمی‌دهند تا زمانی که پاره شوند.