یک کامیون یخچال دار کامیون و یا ون طراحی شده برای حمل بارهای سریع در دمای خاص است. کامیون های یخچالدار از ماشین های یخچالدار که دارای تهویه ای ساده برای حمل میوه است، متفاوت می باشد.
کامیون های یخچالی می توانند به اندازه یخ سرد شوند و به انواع سیستم های خنک کننده مکانیکی و دیزلی مجهز هستند که از دی اکسید کربن (به صورت یخ خشک یا به صورت مایع) به عنوان یک عامل خنک کننده در این مدل کامیون های استفاده شده است. اتاق یخچالی کامیونت به گونه ای طراحی شده اند تا بتوانند دمای بار سرد را حتی در شرایط تابستان گرم در خارج از کامیون حفظ کنند.
اولین کامیون های مجهز به یخچال های مکانیکی در سال ۱۹۲۵ توسط صنعت بستنی معرفی شد. در سال ۲۰۱۰ در سراسر جهان حدود ۴ میلیون کامیون با یخچال و فریزر مورد استفاده قرار گرفت.
اتاق حمل بار یخچالی کامیونت در واقع یک واحد یخچال عایق شده است که بر روی یک شاسی نصب می شود. اتاق حمل بار یخچالی همانند اتاق حمل بار بر روی شاسی کامیونت مانند ماشین خاور ، وانت بار و .. قرار می گیرد و به دلیل استفاده از ساندویچ پانل در ساخت آن میزان اتلاف انرژی به حداقل می رسد.
برای آشنایی انواع کامیون ها پیشنهاد میکنیم مقاله ” آشنایی کامل با بیش از ۱۸ مدل انواع کامیون ” را مطالعه نمایید کامیونهای یخچالی در اواخر دهه ۱۹۳۰ در ایالات متحده به شکل مدرن ظاهر شدند که بر اساس قرار گرفتن یک واحد یخچال عایق شده روی یک شاسی تولید شده بودند. این پیکربندی تقریبا برای ۸۰ سال تغییر نکرده است، اما حجم تجهیزات، ظرفیت آن ها در طول گذشت سالها توانسته بهبود یابد.
برای اتاق حمل بار یخچالی از کندانسور هایی استفاده می شود که شامل یک قطعه فلزی از لوله است که به شکل پیچیده پیچ خورده است. این لوله با یک نوع مایع فوق العاده با تکنولوژی بالا، شناخته شده به عنوان مایع خنک کننده پر شده است.
برای انتقال مواد لبنی و گوشت در حجمهای بالا و مسافتهای طولان همچون زمانی که بارنامه سراسری نیاز است حتما بایستی از کامیون یخچالدار استفاده کرد. بارنامه را می توان از پایانه باربری اخذ نمود. تفاوت اصلی این کامیونها با دیگر کامیونها است که در قسمت بار یا کانتینر است. در آن ها یک یخچال بسیار بزرگ برای سرمایش استفاده میشود. همچنین برای حمل برخی از میوهجات مثل توت فرنگی که نیازمند دمای پایین است، کامیون یخچالی بهترین گزینه است.
دلیل حمل بار آسان با کامیون یخچال دار را میشود در چند مورد زیر خلاص کرد:
البته کامیون یخچالی توانایی حمل بارهای دیگر را هم دارد و در صورتی که الزام به حمل بار باشد، میتوان از یخچال کامیون برای حمل بارهای دیگر هم استفاده کرد.
کانتینر در واقع نقش یک یخچال بسیار بزرگ را بازی میکند و دارای چندین بخش است. کابین توسط شرکت سازنده یخچال، بایستی خوب عایق کاری شود تا در مقابل خروج سرما مقاومت کافی داشته باشد. همچنین اگر سرما به بیرون سرایت هم کند عایق کاری باعث میشود تا مواد فاسد شدنی درون یخچال دیرتر خراب شوند.
ذکر این نکته هم مهم است که بدانید، ضخامت و قطر دیوارههای کامیون یخچالدار اغلب بیشتر از کامیونهای معمولی است. سازندگان اتاقهای یخچالی پارچهای را به خاطر عایق کاری رو به رو نور خورشید قرار میدهند که بتواند از ورود هوای گرم به درون اتاق جلوگیری کند.
این کانال در بیشتر مواقع جهت عبور هوا تعبیه میشود. به همین خاطر کف اتاق به چندین مجرای کانالی مجهز میشود تا از تبادل هوای خارج و داخل کانتینر جلوگیری شود.
شاسی یخچالدارها مثل یک اسکلت ساختمانی عمل میکند. به همین خاطر از جنس فولاد مقاوم ساخته میشود تا در طول مسافتهای طولانی برای بدنه مشکلی پیش نیاید.
سردکن یا چیلر به دستگاهی میگویند که وظیفه آن سرد نمودن فضا است و در تریلیهای یخچالدار وظیفه این را به عهده دارد تا با سرد کردن و خنکسازی فضای داخلی کابین از فساد محصولات داخلی جلوگیری به عمل آورد.
چیلر در ماشینهای یخچالدار در بخش بالایی کابین خودرو قرار دارد، همین طور در بیشتر مواقع نیازمند یک منبع سوخت جداگانه است که بایستی راننده در حین استفاده و زمان بار زدن توجه نماید که سوخت کافی برای کارکرد آن فراهم باشد.
نکته مهم این که در یک ماشین با مخزن یخچالی، با در نظر گرفتن دمای بار و دمای محیط خارجی، یک کانتینر با یک باک گازوئیل پر هم دوام میآورد.
شرکت سازنده اتاقهای یخچالی هم اغلب صفحه نمایشی را داخل کابین کامیون تعبیه مینماید که وظیفهاش نشان دادن مقدار دمای بار است. این صفحه نمایش همچنین نوع چرخه دما را نشان میدهد و راننده با کمک آن میتواند دمای داخل کابین را به آسانی تنظیم کند. اگر ایرادی در سیستم سرمایشی کابین پیش آید فوراً به وی هشدار میدهد.
ضخامت و اندازه دیوارههای کامیون یخچالدار:
متعلقاتی که باید در اتاق یخچالیها وجود داشته باشد:
شرکت ماموت به عنوان یکی از پیشتازان در امر صنعت به خصوص در زمینه ساخت انواع اتاق های حمل بار با تولید محصولات با کیفیت و ویژگی هایی نظیر افزایش کیفیت و سبکی و مقاومت و عایق بودن محصولات خود را از دیگر تولید کنندگان متمایز ساخته است.اتاق حمل بار یخجالی ماموت از سازه ساندویچ پانل ساخته شده است. واصولا بیشتر در کامیون های ایویکو مورد استفاده قرار میگیرد برای آشنایی بیشتر با این نوع کامیون ها میتوانید مقاله ” آشنای با کامیون ایویکو ” را مطالعه نمایید.
درب عقب اتاق حمل بار یخچالی دو لنگه بوده و بر روی ۳ لولا با ضخامت ۸ میلی متر از جنس چوب چند لایه با دو وزق آلوزینک و دارای عایق بنی PVC با لاستیک مخصوص می باشد.
شاسی و قطعات فلزی ساخته شده از فولاد با استحکام بالا (St52-3/Qst 380Tm)
دیواره های بغل ، جلو، سقف از عایق ساندویچ پانل یک تکه (پلی اورتان آلمانی)مخصوص دو رو ورق آلوزینک پیش رنگ شده (ضخامت ورقها بیرون ۰٫۸mm و داخل ۰٫۵mm و از رو ۲۵ میکرون رنگ پلی استر و از زیر پرایمر مخصوص) – تمام پروفیل های نگهدارنده پانل(بیرون و داخل) از آلومینیوم مخصوص – دارای سیستم روشنایی داخل سردخانه .
دیواره جلو ۱۰ سانتیمتر و دارای تقویت جهت اتصال یونیت – سقف ۱۰ سانتیمتر و دارای تقویت جهت اتصال پلیت – دیواره بغل ۱۰ سانتیمتر – کف ۱۵ سانتیمتر با زیر ورق پیش رنگ شده خارجی و رو دارای ریل آلومینیومی جهت جریان هوا زیر پالت ها.
و در آخر یادتان نرود که راننده یک قهرمان است
آیا با کامیون اتاق یخچالی بارهای متفرقه هم میشود زد؟
بله. کامیونهای اتاق یخچالی صرفاً برای بار زدن محصولات خاص سرمایشی مثل لبنی، گوشت و… نیستند و در شرایط اضطراری میتوان برای بارهای دیگر هم از آن استفاده کرد.
برای یخچالدار کردن کامیون باید شاسی ماشین عوض شود؟
بستگی دارد. شاسی در صورت نیاز تقویت میشود و اگر هم کامیون توانایی کافی برای حمل یخچال را نداشته باشد باید از شاسی فولادی برای آن استفاده شود. به همین خاطر حتماً باید نظر اتاقساز درباره قرار دادن اتاق روی ماشین را جویا شوید. بهتر است قبل از سفارش به صورت حضوری به یک اتاقساز رجوع کنید.
یخچال کامیون باید شامل چه قطعاتی باشد؟
روی یخچال باید یک جعبه تعمیر مخصوص، سپر، گلگیر و یونیت برای راننده قرار بگیرد. البته بستگی به نوع اتاقسازی که سفارش میدهید کم بودن یا زیاد بودن این آپشنها روی اتاق متفاوت است.
اگر قبلا با اصطلاحات گمرکی آشتا شده اید و درصدد آشنایی با چگونگی و قوانین…
استفادهکردن و بستن زنجیر چرخ کامیون و خودرو بهویژه در فصل زمستان و زمستانی کردن…
کالای متروکه مانند گروپاژ یک اصطلاح گمرکی است که در زمینه فعالیتهای گمرکی یکی از…
برای واردات کالا باید به قوانین واردات و مقررات حمل کالای وارداتی و همچنین اصطلاحات…
آموزش بستن چادر نیسان و وانت به عنوان خودروهای حمل بار فعال در حمل و…
معاینه فنی کامیون نوعی بررسی و تست قسمتهای مختلف این خودرو محسوب میشود که میتواند…
مشاهده دیدگاه ها
من خودم با این کامیون کار میکنم ولی اعتراف میکنم که تا حالا انقد ریز نشده بودم تو جزئیاتش میشه بیشتر در مورد کامیون ها و موتوراشون یا کلا تکنولوژی های جدیدشون مطلب بذارید؟
حتما، به زودی مطالب بیشتری و براتون در رابطه با انواع کامیون ها میزاریم
خیلی ممنون از نظر شما
اطلاعات جامع و کاملی بود ممنون
خواهش میکنم
موفق باشید
سلام واس بار یخچال برای تک کجا باید برم چجوری و از کجا برم واس بار ک بزنم تا حالا کار نکردم و نمیدونم چی ب چیه یه راهنمایی کنید ممنون میشم اگر کسی شماره ای یا شرکتی سراغ داره بی زحمت بردم بفرسته
قهرمان عزیز پیشنهاد میکنیم برای دریافت بار و حمل بار از برنامه آسان بار استفاده کنید تا بار مورد نظر خودتون رو در سریع ترین زمان پیدا کنید