زمان مطالعه: ۵ دقیقه

کاهش توان موتور از انواع اتفاقاتی است که ممکن است برای هر نوع خودرویی رخ بدهد. یک راننده با تجربه با شناخت نشانه های افت توان و کاهش قدرت موتور را به خوبی می شناسد و به سرعت درصدد برطرف کردن آن برمی آید. نکته ای که وجود دارد این است که برخی از دلایل کاهش توان موتور ساده است. از این رو با شناخت برخی از نکات می توانیم به سادگی مانع از کاهش توان موتور شویم.

خرابی و تنظیم نبودن موتور مهم ترین علت کاهش توان موتور

موتور خودرو از مهمترین عناصر هر خودرویی محسوب می شود. در واقع موتور موظف است سوخت را به نیروی محرک تبدیل کند تا بر اساس آن خودرو توان حرکت را پیدا کند. بنابراین هر نوع اختلال در روند کارکرد موتور می توان تاثیر مشخص و فاحشی در عملکرد خودرو داشته باشد. مسئله دیگری که وجود دارد این است که کاهش توان موتور می تواند نشانه ای از خرابی آن باشد. از این رو با شناخت نشانه ها و علت کاهش قدرت موتور ماشین می توانیم مانع از خرابی بیشتر این قطعه مهم شویم. توجه داشته باشید که تعمیر موتور خودرو از پر هزینه ترین تعمیراتی است که هر خودرویی می تواند درگیر آن شود. پیشنهاد میکنیم اگر بدنبال بهترین موتور برای کامیون هستید مقاله ” بهترین موتور برای کامیون کدام است ” را نیز مطالعه نمایید.

دریافت بار بشکل رایگان و توافقی

کاهش توان موتور چه نشانه هایی دارد؟

کاهش توان موتور نشانه های خاصی دارد. در واقع شما هنگام رانندگی با خودرو با توجه به برخی از نشانه ها می توانید به سادگی و به سرعت متوجه شوید که توان خودروی شما کاهش پیدا کرده است. برخی از این نشانه ها را در ادامه بیان می کنیم.

عدم همخوانی فشار گاز با قدرت حرکت خودرو

اولین و مهمترین نشانه کاهش توان موتور دیزل عدم همخوانی فشار گاز با قدرت حرکت خودرو است. اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم اگر شما پدال گاز را فشار می دهید اما متناسب با این فشار گاز خودرو حرکت نمی کند می توان گفت که توان موتور کاهش پیدا کرده است. در این حالت مهمترین علت این موضوع را می توانیم نقص در سیستم سوخت رسانی خودرو بدانیم. در واقع ممکن است سوخت به طور کامل نسوزد و یا مشکلی در احتراق آن وجود داشته باشد. علت های بسیاری در این زمینه دخیل است که ساده ترین و شایع ترین آن ها کثیف بودن فیلتر هوا باشد. این موضوع می تواند از مهمترین علت کم شدن قدرت موتور دیزل نیز باشد.

خروج دود زیاد و سیاه از اگزوز

خروج دود زیاد و سیاه از اگزوز

نشانه دیگر کاهش توان موتور را می توان خروج دود زیاد و سیاه از اگزوز خودرو باشد. در واقع زمانی که چنین اتفاقی می افتد بدین معنی است که بنزین به شکل ناقص می سوزد. به نوعی در این حالت سوخت بیش از اندازه وارد محفظه احتراق می شود و به طور کامل نمی سوزد. در چنین وضعیتی قدرت موتور به شکل محسوسی کاهش پیدا می کند. از علت های اصلی این موضوع می توان به مشکل در سیستم برقی و یا شمع های خودرو دانست. یادتان باشد که اگر به موقع این مسئله را برطرف نکنید موتور خودرو دچار آسیب های جدی می شود.

لرزش فرمان در حالت درجا

از دیگر نشانه های کاهش توان موتور می توان به لرزش فرمان در حالت درجا، زور زدن خودرو در سربالایی ها و روشن شدن چراغ چک دانست. هر کدام از این موارد می تواند علت های مختلفی داشته باشد. پیشنهاد ما این است که در صورت بروز هر کدام از این نشانه ها از افراد متخصص در این حوزه کمک بگیرید.

چگونه مانع از کاهش توان موتور شویم؟

کاهش توان موتور گاهی دلایلی فنی و پیچیده دارد. اما در بسیاری از موارد به واسطه رعایت چند نکته می توان به سادگی از کاهش توان موتور جلوگیری کرد. از مهمترین این کار ها می توان به تعویض به موقع فیلترهای هوا اشاره کرد.فیلترهای هوا موظف هستند که هوای مورد نیاز خودرو ( سیستم احتراق ) را بدون گرد و غبار به موتور برساند. اما طی گذشت مدت زمان فیلتر کثیف می شود و این مسئله باعث می شود که هوای کمتری به سیستم احتراق خودرو برسد. این موضوع از اصلی ترین دلایل کاهش توان موتور محسوب می شود.

پاپ آپ نصب برنامه اعلام کننده

بررسی سیم گاز

یکی دیگر از دلایل شایع کاهش توان موتور که می توان به سادگی آن را بررسی و برطرف کرد، شل بودن سیم گاز است. اگر سیم گاز به درستی کشیده نشود عملا دریچه به خوبی باز نمی شود و این یعنی احتراق به طور کامل انجام نخواهد شد.

تصحیح سبک رانندگی نادرست

یادتان باشد که کاهش توان موتور در برخی از موارد نیز به نحوه رانندگی خود ما هم بستگی دارد. به طور مثال رانندگی با دنده اشتباه می تواند به مرور باعث کاهش توان موتور شود. همچنین یادتان باشد که رانندگی با حداکثر توان خودرو ( با دور موتور بالا ) به مدت طولانی و همچنین با حداقل قدرت موتور ( دور موتور پایین ) به مرور زمان باعث کاهش توان موتور می شود. همه این شرایط در کنار یکدیگر باعث می شود که موتور خودروی شما توان خود را از دست بدهد. گاهی رعایت چند نکته ساده می تواند شما را از هزینه های اضافی نجات دهد.

تصحیح سبک رانندگی نادرست

بررسی گرفتگی فیلتر بنزین و سیستم‌ سوخت‌ رسانی

افت توان موتور بیشتر مربوط می‌شد به گرفتگی فیلتر بنزین ولی سیستم‌های سوخت‌رسانی امروزی پیچیده‌تر هستند و به همان نسبت تشخیص عیب در آن‌ها دشوارتر است. البته، سیستم ورود هوا و سیستم اگزوز نیز پیچیده‌تر شده‌اند، به ویژه از اواخر دهه هفتاد میلادی که مبدل کاتالیستی نیز به تجهیزات استاندارد خودروها اضافه شده است.

اگر وقتی پدال گاز را می‌فشارید، موتور نیروی بیشتری تولید نمی‌کند، علت این است که سیستم سوخت‌رسانی خوب کار نمی‌کند و سوخت لازم جهت شتاب‌گیری در اختیار موتور قرار نمی‌گیرد. در این صورت باید این موارد را چک کنید : کثیفی انژکتور، وجود نشتی در لوله‌های سوخت‌رسان، فیلتر بنزین کثیف یا پمپ بنزین از کار افتاده.

توجه به ناقص سوختن بنزین و خروج دود از اگزوز

اگر بنزین ناقص می‌سوزد یا دود زیادی از اگزوز خارج می‌شود، نشان دهنده این است که یا سوخت بیش از حد وارد موتور می‌شود یا شمع‌ها خوب جرقه نمی‌زنند که هر دو مورد می‌تواند باعث هدر رفتن نیروی موتور بشود. گفتنی است ناقص سوختن زمانی اتفاق می‌افتد که ترکیب بنزین و هوا در اتاقک احتراق به طور کامل آتش نمی‌گیرد و این احتراق در جای دیگری از سیستم روی می‌دهد. اگر نسبت ترکیب سوخت با هوا درست نباشد و یا یک ایراد برقی وجود داشته باشد، ممکن است چنین مشکلی به وجود بیاید. اگر سر شمع‌ها از روغن، دوده یا سایر مواد پوشیده شده باشد، بنزین ناقص می‌سوزد و دود سیاه از اگزوز خارج می‌شود. بروز این حالت می‌تواند به موتور آسیب برساند، بنابراین در اولین فرصت باید این ایراد را برطرف کنید.

بررسی چراغ چک

بررسی چراغ چک 

بسیاری از مشکلات مربوط به افت توان موتور، ممکن است از طریق روشن شدن چراغ چک نشان داده شوند.  این مشکلات ممکن است به مبدل کاتالیستی، سنسور هوا، سنسور گاز O2 یا وایر شمع‌ها مربوط باشند. علاوه بر این موارد، اگر دریچه هوای موتور نیز معیوب باشد، افت موتور کاهش پیدا می‌کند. دریچه PVC بخشی از سیستم کنترل گازهای آلاینده است. وقتی این دریچه باز باشد هوای زیادی وارد موتور می‌شود و وقتی جرم و آلودگی آن را پر کند، موتور خاموش می‌شود. خوشبختانه، تمیز کردن یا تعویض این دریچه کار آسانی است.  البته با دیاگ زدن بهتر می‌توان به ایرادها پی برد.

در صورتی که مقاله مورد نظر مورد توجه شما قرار گرفته است پیشنهاد میکنیم مقالات ” مزایا و معایب شغل رانندگی “و ” بازارگاه اینترنتی حمل و نقل چیست؟ ” را نیز مطالعه نمایید.