زمان مطالعه: ۱۴ دقیقه

سرطان یکی از بیماری‌هایی است که شیوع آن به دلایل گوناگون با سرعت در بیشتر جوامع بشری رو به ازدیاد است. در کشور ما نیز انواع سرطان به خصوص در سال‌های اخیر با سرعت بیشتری در حال گسترش در بین اقشار گوناگون جامعه است. سرطان پروستات سرطانی است که در غده پروستات ایجاد می‌شود. پروستات یک غده گردویی شکل کوچک در بدن مردان است که مایع منی را تولید می‌کند که اسپرم را تغذیه و حمل می‌کند.

سرطان پروستات یکی از شایع‌ترین انواع سرطان در مردان در سطح جهانی است. در این مقاله قصد داریم تا با این سرطان و راه‌های تشخیص و درمان آن آشنا شویم. در ادامه نیز با برخی ریسک فاکتورهایی که می‌تواند در بروز این بیماری در مردان مرتبط باشد مانند افزایش وزن تاثیر و یا نشستن زیاد بر پروستات بیشتر آشنا خواهیم شد.

آنچه در این مطلب خواهید خواند پنهان

سرطان پروستات چیست؟

سرطان پروستات یکی از شایع‌ترین سرطان‌های مردانه است که می‌تواند به دلایل گوناگون غده پروستات مردان را درگیر کند. پروستات، یک غده در اندازه تقریبی یک گردوی کوچک است که در زیر مثانه و جلوی راست روده قرار دارد. این غده کوچک مایعی ترشح می‌کند که با مایع منی مخلوط می‌شود و اسپرم را برای باروری، سالم نگه می‌دارد.

سرطان پروستات چیست

با این که سرطان پروستات یک بیماری جدی است و جز ۱۰ بیماری خطرناک برای رانندگان بحساب می آید اما خوشبختانه، بیماری بیشتر افراد مبتلا به سرطان پروستات قبل از این که به خارج از غده پروستات گسترش یابد، تشخیص داده می‌شود. درمان در این مرحله اغلب سرطان را به طور کامل، از بین می‌برد. سرطان پروستات زمانی در بدن مردان ایجاد می‌شود که سلول‌های غیرطبیعی در غده پروستات و به صورت کنترل نشده، رشد کنند و توموری بدخیم را تشکیل دهند. سرطان پروستات البته در بیشتر موارد بسیار کند رشد می‌کند و ممکن است آسیب قابل توجهی در بدن مردان ایجاد نکند.

اما برخی از انواع این سرطان نیز تهاجمی‌تر هستند و می‌توانند بدون دریافت درمان به موقع و درست، به سرعت در بدن بیمار پخش شوند. سرطان پروستات که در مراحل اولیه تشخیص داده شود، یعنی در زمانی که هنوز محدود به غده پروستات است، بهترین شانس را برای درمان موفقیت آمیز خواهد داشت.

علائم سرطان پروستات چیست؟

سرطان پروستات مانند هر سرطان دیگری، ممکن است در مراحل اولیه بروز خود در بدن بیمار هیچ علامت یا تغییر محسوسی ایجاد نکند. اما بیماری که پیشرفته‌تر شده است ممکن است علائم و نشانه‌هایی را بروز دهد. برخی از مهم‌ترین علائم سرطان پروستات عبارت است از:

  1. ناخوشی کلی بدن
  2. کاهش نیرو در جریان بیماری
  3. دیده شدن خون در منی
  4. دردهای استخوانی
  5. کاهش وزن بدون دلیلی خاص
  6. اختلال در نعوظ
  7. نیاز مکرر، گاهی اوقات فوری برای دفع ادرار، به خصوص در شب
  8. جریان ضعیف ادرار یا جریانی که شروع شده و متوقف می‌شود
  9. درد یا سوزش هنگام ادرار کردن
  10. از دست دادن کنترل مثانه یا بی‌اختیاری ادرار
  11. از دست دادن کنترل روده یا بی اختیاری مدفوع
  12. انزال دردناک
  13. درد در ناحیه کمر هنگام رانندگی ، لگن یا قفسه سینه در موارد پیشرفته

در صورت داشتن هرگونه علائم و نشانه‌های دائمی که شما را نگران می‌کند، بهتر است تا با پزشک خود در این باره مشورت کنید.

گیف موشن راننده

چاقی رانندگان و سرطان پروستات

یکی از اقشاری که احتمال بروز این سرطان در آن‌ها بالا است، رانندگان هستند. قبلا بالاتر بودن احتمال بروز سرطان پوست در بخشی از صورت رانندگان که در معرض نور قرار دارد، به اثبات رسیده بود اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بروز سرطان پروستات در مردان راننده، ۴ برابر مردان با شغل‌های دیگر است.

یکی از دلایل این موضوع، لرزش مداوم بدن در رانندگان است. تحقیقات نشان داده‌اند که لرزش بدن با افزایش ترشح تستوسترون ارتباط دارد و این امر احتمال بروز سرطان پروستات را افزایش می‌دهد. به همین دلیل توصیه می‌شود تا تولیدکنندگان برای کاهش لرزش خودروها به خصوص کامیون‌ها و ماشین‌آلات سنگین، اقدام نمایند.

چاقی رانندگان و سرطان پروستات

این لرزش‌ها البته در خودروهای قدیمی بیشتر اتفاق می‌افتد و منجر به خطر افتادن سلامتی رانندگان می شود. قابل توجه این که میتوانید در مقاله ” عوارض رانندگی زیاد برای سلامت رانندگان چیست ” تمامی مواردی که برای سلامتی رانندگان خطر آفرین هستند را مطالعه نمایید.

چاقی رانندگان و سرطان پروستات نیز با هم مرتبط هستند. رانندگان به علت نوع کارشان، بیشتر از دیگر شغل‌ها از اضافه وزن رنج می‌برند و اضافه وزن نیز یکی از دلایل افزایش احتمال بروز انواع سرطان است.

تاثیر نشستن زیاد بر پروستات

یکی دیگر از دلایل افزایش احتمال بروز این سرطان در رانندگان، نشستن زیاد آن‌ها است. نشستن، گردش خون در ناحیه لگن را کاهش داده و اندام‌های این ناحیه را تحت فشار قرار می‌دهد. نشستن زیاد همچنین سوخت و ساز بدن را کاهش داده و در نهایت منجر به چاقی نیز می‌شود. محققان توصیه می‌کنند تا حداقل یک ساعت در روز فعالیت بدنی داشته باشید و از خوردن غذاهای ناسالم و پرکالری دوری کنید. توصیه میکنیم جهت آشنایی با غذاهای سالم مقاله ” آشنایی با ۷ غذای سالم برای رانندگان کامیون در جاده ” را مطالعه نمایید.

انواع سرطان پروستات

اگر سرطان پروستات در شما تشخیص داده شود، نوع آن به احتمال زیاد آدنوکارسینوم است. آدنوکارسینوما از سلول‌های غددی مانند پروستات در بدن انسان که مایع ترشح می‌کنند، شروع می‌شود. به ندرت، سرطان پروستات از انواع دیگر سلول‌ها تشکیل می‌شود. اما انواع سرطان پروستات که کمتر شایع هستند، عبارت است از:

  1. کارسینوم سلول کوچک
  2. کارسینوم سلول‌های انتقالی
  3. تومورهای عصبی غدد درون ریز
  4. سارکوم

سرطان پروستات چقدر در بین مردان، شایع است؟

سرطان پروستات شایع‌ترین سرطان بعد از سرطان پوست به شمار می‌رود و شایع‌ترین سرطانی است که مردان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC)، از هر ۱۰۰ نفر مبتلا به بیماری پروستات، ۱۳ نفر در مقطعی از زندگی خود به سرطان پروستات مبتلا می‌شوند.

سرطان پروستات

اکثر آن‌ها در ادامه عمر خود، زندگی عادی خواهند داشت و در نهایت به دلایل غیر مرتبط با سرطان پروستات می‌میرند. برخی از این بیماران حتی نیازی به درمان نخواهند داشت. با این حال تعداد افراد مبتلا به این سرطان در حال افزایش است و در نتیجه آن، تعداد افرادی که در اثر این بیماری فوت می‌کنند نیز در حال افزایش است.

آیا مشکلات غده پروستات، همیشه نشانه سرطان پروستات است؟

همه ضایعات به وجود آمده در غده پروستات، سرطانی نیستند. برخی دیگر از بیماری‌ها و یا شرایط غیرعادی در این نقطه از بدن ممکن است شبات‌هایی با سرطان پروستات داشته باشد. سایر شرایطی که باعث علائم مشابه سرطان پروستات می شوند عبارت است از:

هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH)

تقریباً هر مردی که پروستات دارد دچار هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) می‌شود. این وضعیت غده پروستات شما را بزرگ می‌کند اما خطر ابتلا به سرطان را افزایش نمی‌دهد.

پروستاتیت

اگر کمتر از ۵۰ سال دارید، بزرگ شدن غده پروستات به احتمال زیاد به دلیل بروز بیماری پروستاتیت است. پروستاتیت یک بیماری خوش خیم است که باعث التهاب و تورم در غده پروستات می‌شود. عفونت‌های باکتریایی اغلب و در بیشتر حالات علت بروز این بیماری خوش خیم هستند.

چه چیزی باعث ایجاد سرطان پروستات می‌شود؟

به طور کلی دلیل اصلی ایجاد این نوع از سرطان مشخص نشده است. کارشناسان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث می‌شود سلول‌های پروستات به سلول‌های سرطانی تبدیل شوند. مانند هر نوع سرطان دیگری، سرطان پروستات زمانی شکل می‌گیرد که سلول‌ها در بخش خاصی از بدن انسان، سریعتر از حد معمول تقسیم شوند.

پاپ آپ نصب برنامه اعلام کننده

در حالی که سلول‌های طبیعی در نهایت می‌میرند، سلول‌های سرطانی از بین نمی‌روند. در عوض، آن‌ها به سرعت و به صورت غیر عادی تکثیر می‌شوند و تبدیل به توده‌ای به نام تومور می‌شوند. همان طور که سلول‌ها به تکثیر ادامه می‌دهند، قسمت‌هایی از تومور می‌تواند شکسته شود و به سایر قسمت‌های بدن گسترش یابد. به این مشکل متاستاز گفته می‌شود که درجات بالاتر و خطرناک‌تری از سرطان است.

خوشبختانه سرطان پروستات معمولا به کندی رشد می‌کند. بیشتر تومورها قبل از این که سرطان فراتر از پروستات گسترش یابد، تشخیص داده می‌شوند. سرطان پروستات در این مرحله با استفاده از روش‌های درمانی گوناگون، بسیار قابل درمان است.

آیا سرطان پروستات زود تشخیص داده می‌شود؟

آزمایش‌های غربالگری برای تشخیص زودهنگام سرطان پروستات در کشور ما، در دسترس هستند. این آزمایش‌ها ممکن است سرطان‌هایی را پیدا کنند که به قدری کند رشد می‌کنند که درمان‌های پزشکی هیچ فایده‌ای برای آن‌ها ندارند و خود درمان‌ها می‌توانند عوارض جانبی جدی داشته باشند. انجمن سرطان آمریکا به مردان توصیه می‌کند که در مورد آزمایش‌های غربالگری با پزشک صحبت کنند و از موارد زیر شروع کنند:

  • سن ۵۰ سالگی برای مردان در معرض خطر متوسط سنی ایده‌ال برای شروع آزمایش‌های غربالگری است.
  • سن ۴۵ سالگی برای مردان در معرض خطر نیز باید مورد توجه قرار گیرد. این شامل افرادی می‌شود که سابقه خانوادگی و یا فامیلی مرتبط با این بیماری را دارند.
  • سن ۴۰ سالگی برای مردانی که بیش از یک خویشاوند درجه اول در سنین پایین با تشخیص این بیماری داشته‌اند.

اما پزشکان و کارشناسان می‌گویند که این آزمایش برای برخی از مردان با سن بین ۵۵ سال تا ۶۹ ساله مناسب باشد. آن‌ها توصیه می‌کنند که مردان بهتر است برای این آزمایش با پزشک خود مشورت داشته باشند.

شما می توانید جهت انجام آزمایش های مربوطه به مراکز طب کار طرف قرارداد سازمان راهداری مراجعه نمایید.

بزرگ شدن پروستات یا سرطان پروستات؟

غده پروستات می‌تواند با افزایش سن مردان بزرگ‌تر شود. این حالت گاهی اوقات به مثانه یا مجرای ادرار فشار می‌آورد و علائمی شبیه سرطان پروستات ایجاد می‌کند. این مشکل، هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) نامیده می‌شود. این مشکل، سرطان نیست و در صورت آزاردهنده شدن علائم، کاملا قابل درمان است.

بزرگ شدن پروستات یا سرطان پروستات

مشکل سومی که می‌تواند باعث علائم ادراری شود، پروستاتیت است. این التهاب یا عفونت همچنین ممکن است باعث ایجاد تب شود و در بسیاری از موارد با دارو درمان می‌شود.

علل ایجاد سرطان پروستات و عوامل خطر این سرطان چیست؟

هیچ عاملی به صورت صد درصد نمی‌تواند دلیلی بر بروز این بیماری باشد اما بهتر است عواملی که ریسک فاکتورهای مهمی در بروز این بیماری به حساب می‌آیند را بشناسیم و از آن‌ها پیشگیری نماییم. مهمترین عوامل خطر افزایش دهنده بروز این بیماری، عبارت است از:

  • سن

خطر بروز این بیماری، با افزایش سن، افزایش می‌یابد. اگر بیش از ۵۰ سال دارید، احتمال بروز این بیماری بیشتر نیز خواهد شد. اما حدود ۶۰ درصد از سرطان‌های پروستات در افراد بالای ۶۵ سال رخ می دهد.

  • نژاد و قومیت

اگر سیاه پوست هستید یا اجداد آفریقایی دارید، در معرض خطر بیشتری از این بیماری هستید. بروز احتمالی سرطان‌های پروستات در این نژادها بیشتر است. اگر این ریسک فاکتور را دارید، شما همچنین در معرض خطر ایجاد سرطان پروستات، قبل از ۵۰ سالگی هستید.

  • بروز و ثبت سرطان پروستات در خانواده

اگر یکی از اعضای نزدیک خانواده به سرطان پروستات مبتلا باشد، احتمال ابتلا به این سرطان در دیگر افراد این خانواده بالاتر خواهد رفت.

  • ژنتیک

اگر سندرم لینچ داشته باشید یا ژن‌های جهش یافته یا تغییر یافته مرتبط با افزایش خطر سرطان سینه که ژن‌هایی با کدهای BRCA1 و BRCA2 هستند را به ارث برده باشید، در معرض خطر بیشتری قرار دارید.

برخی از مطالعات، دیگر عوامل خطر سرطان پروستات را نیز شناسایی کرده‌اند، اما شواهد برای اثبات این ادعاها، متفاوت است. سایر عوامل خطر بالقوه ابتلا به این سرطان و علل ایجاد سرطان پروستات، عبارت است از:

  1. سیگار کشیدن یکی از عواملی است که احتمال بروز بیشتر سرطان‌ها را بالا می‌برد. مطالعات نشان داده‌اند که این عامل بر روی ابتلا به این نوع سرطان مردانه نیز موثر است.
  2. سابقه ابتلا به بیماری پروستاتیت
  3. داشتن BMI > 30 (چاقی) نیز یکی از عوامل خطر برای ابتلا به این بیماری است. چاقی برای بیشتر دیگر سرطان‌ها نیز یکی از ریسک فاکتورهای مهم و اساسی محسوب می‌شود.
  4. سابقه ابتلای فرد به برخی از عفونت‌های مقاربتی (STIs) نیز می‌تواند درصد ابتلا به این سرطان را افزایش دهد.

سرطان پروستات چگونه تشخیص داده می‌شود؟

این نوع سرطان یکی از چند نوع سرطانی است که می‌توان از روش‌های کم تهاجمی مانند غربالگری، برای تشخیص آن استفاده کرد. غربالگری می‌تواند به تشخیص زودهنگام سرطان پروستات کمک کند.

اگر در معرض خطر متوسط هستید یعنی فردی در فامیل درجه یک که مبتلا به این بیماری شده باشد را سراغ ندارید، احتمالاً اولین آزمایش غربالگری خود را در سن ۵۵ سالگی انجام خواهید داد. اگر در گروه پرخطر قرار دارید، ممکن است به غربالگری‌های زودتر و بیشتری نیاز داشته باشید. غربالگری‌ها معمولا بعد از سن هفتاد سالگی کمتر می‌شود.

غربالگری سرطان پروستات

آزمایش‌های غربالگری می‌تواند نشان دهد که آیا شما علائم سرطان پروستات را دارید و نیاز به آزمایش بیشتر در شما وجود دارد یا خیر. این غربالگری‌ها معمولا با استفاده از چندین روش انجام می‌شود:

  • معاینه رکتوم

برای این روش، پزشک یک انگشت دستکش دار و روغن کاری شده را وارد راست روده می‌کند و غده پروستات را برای پیدا کردن توده و یا التهاب، لمس می‌کند. برجستگی‌ها یا نواحی صاف ممکن است به معنای سرطان باشد.

  • آزمایش خون آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA)

غده پروستات، هورمونی به نام آنتی ژن اختصاصی پرورش دهنده (PSA) می‌سازد. سطح بالای PSA ممکن است نشان دهنده سرطان باشد. همچنین در صورت داشتن شرایط خوش خیم مانند BPH یا پروستاتیت نیز، سطح این هورمون افزایش می‌یابد.

روش‌های تشخیص قطعی سرطان پروستات

همه کسانی که احتمالا سرطان پروستات دارند، به تشخیص قطعی نیاز ندارند. برای مثال، اگر پزشک فکر کند که تومور شما به آهستگی و آرامی در حال رشد کردن است، ممکن است آزمایش‌های بیشتر را به تأخیر بیندازد زیرا مشکل آنقدر جدی نیست که نیاز به درمان داشته باشد.

تشخیص قطعی سرطان پروستات

اما اگر تومور تهاجمی‌تر باشد و سریع رشد کند یا گسترش ‌یابد، ممکن است به آزمایش‌های اضافی از جمله بیوپسی نیاز باشد. اما روش‌هایی وجود دارد که با کمک آن‌ها می‌توان این بیماری را بهتر و واضح‌تر تشخیص داد و برای درمان به صورت دقیق اقدام نمود. در ادامه این روش‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • تصویربرداری به روش‌های مختلف

MRI یا سونوگرافی ترانس رکتال می‌تواند تصاویری از غده پروستات، از مناطق مشکوک که ممکن است سرطان باشد را نشان دهد. نتایج تصویربرداری می‌تواند به پزشک در تصمیم‌گیری برای انجام بیوپسی کمک کند.

  • بیوپسی یا نمونه‌برداری

در طول روش بیوپسی سوزنی، پزشک و یا ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی، یک نمونه بافت را برای آزمایش در آزمایشگاه سرطان از بدن فرد بیمار برمی‌دارد. بیوپسی تنها راه مطمئن برای تشخیص سرطان پروستات یا آگاهی از میزان تهاجمی بودن آن است. پزشک متخصص ممکن است آزمایشات ژنتیکی را روی بافت بیوپسی انجام دهد. برخی از سلول‌های سرطانی دارای ویژگی‌هایی منحصر به فرد مانند جهش هستند که احتمال بیشتری برای پاسخ به درمان‌های خاص دارند.

عوارض ایجاد شده در اثر سرطان پروستات

عوارض سرطان پروستات و درمان‌های آن عبارتند از:

  • سرطانی که گسترش می‌یابد و متاستاز می‌کند

سرطان پروستات می‌تواند به اندام‌های مجاور مانند مثانه سرایت کند یا از طریق جریان خون یا سیستم لنفاوی، به استخوان‌ها یا سایر اندام‌ها برسد. سرطان پروستات که به استخوان‌ها گسترش می‌یابد می‌تواند باعث درد استخوان و شکستگی شود. هنگامی که سرطان پروستات به سایر نواحی بدن گسترش یافته است، ممکن است همچنان به درمان پاسخ دهد و ممکن است کنترل شود، اما بعید است که درمان شود.

  • بی اختیاری

هم سرطان پروستات و هم درمان آن می‌تواند باعث بی‌اختیاری ادرار شود. درمان بی‌اختیاری به نوع بیماری و دلیل آن، شدت آن و احتمال بهبود در طول زمان بستگی دارد. گزینه‌های درمانی در این موارد، ممکن است شامل دارو و جراحی باشد.

  • اختلال در نعوظ

اختلال نعوظ می‌تواند ناشی از سرطان پروستات یا درمان آن، از جمله جراحی، پرتو درمانی یا هورمون درمانی باشد. داروها، دستگاه‌های خاص که به نعوظ کمک می‌کنند برای درمان اختلال نعوظ در دسترس هستند.

جلوگیری از ابتلا به سرطان پروستات

سرطان یک بیماری است که در اثر عوامل بسیار متنوع و در طول سال‌ها ایجاد می‌شود. شما می‌توانید خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهید اگر:

  • استفاده از رژیم غذایی سالم و سرشار از میوه و سبزی

یک رژیم غذایی سالم پر از میوه و سبزیجات انتخاب کنید. از انواع میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل در رژیم غذایی استفاده کنید. میوه‌ها و سبزیجات حاوی بسیاری از ویتامین‌ها و مواد مغذی هستند که می‌توانند به سلامت شما و نیز جلوگیری از ابتلا به انواع گوناگون سرطان از جمله این سرطان مردانه، کمک کنند.

این که آیا می‌توان از طریق رژیم غذایی از سرطان پروستات پیشگیری کرد، هنوز به طور قطعی ثابت نشده است. اما استفاده از یک رژیم غذایی سالم با انواع میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند سلامت کلی بدن شما را بهبود بخشد.

  • غذاهای سالم را به جای مکمل‌ها

هیچ مطالعه‌ای نشان نداده است که مکمل‌ها در کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات نقش دارند. در عوض، غذاهای غنی از ویتامین و مواد معدنی را انتخاب کنید تا بتوانید سطوح سالم ویتامین‌ها را در بدن خود حفظ کنید.

غذاهای سالم برای جلوگیری از سرطان پروستات

  • بیشتر روزهای هفته ورزش کنید

ورزش برای رانندگان سلامت کلی شما را بهبود می‌بخشد، به حفظ وزن کمک می‌کند و خلق و خوی شما را بهبود می‌بخشد. سعی کنید بیشتر روزهای هفته ورزش کنید. اگر تازه شروع به ورزش کرده‌اید، آهسته شروع کنید و هر روز زمان بیشتری را به ورزش اختصاص دهید.

  • وزن متعادل داشته باشید

اگر وزن فعلی شما در محدوده سالم است، با انتخاب یک رژیم غذایی سالم و ورزش بیشتر روزهای هفته برای حفظ آن تلاش کنید. اگر نیاز به کاهش وزن دارید، ورزش بیشتری اضافه کنید و تعداد کالری‌هایی که در روز استفاده می‌کنید را کاهش دهید. در این مواقع بهتر است از پزشک خود برای ایجاد یک برنامه برای کاهش وزن سالم کمک بخواهید.

  • مشورت منظم با پزشک

در مورد افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات با پزشک خود صحبت کنید. اگر خطر ابتلا به سرطان پروستات در شما بسیار بالاست، ممکن است شما و پزشکتان داروها یا سایر روش‌های درمانی را برای کاهش این خطر در نظر بگیرید.

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که مصرف مهارکننده‌های ۵-آلفا ردوکتاز، از جمله فیناستراید (Propecia، Proscar) و دوتاستراید (Avodart)، ممکن است خطر کلی ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد. این داروها برای کنترل بزرگی غده پروستات و ریزش مو استفاده می‌شوند.

دریافت بار بشکل رایگان و توافقی

با این حال، برخی شواهد نشان می‌دهد که افرادی که از این داروها استفاده می‌کنند ممکن است خطر ابتلا به نوع جدی‌تر سرطان پروستات (سرطان پروستات درجه بالا) در آن‌ها افزایش پیدا کند. اگر در مورد خطر ابتلا به سرطان پروستات نگران هستید، با پزشک خود صحبت کنید.

عوامل خطر بروز بیماری سرطان پروستات که نمی‌توانید کنترل کنید

افزایش سن، بزرگ‌ترین عامل خطر برای افزایش احتمال ابتلا به سرطان پروستات است، به ویژه بعد از ۵۰ سالگی. پس از ۷۰ سالگی، مطالعات نشان می‌دهد که ۳۱٪ تا ۸۳٪ از مردان به نوعی سرطان پروستات مبتلا هستند. اگرچه ممکن است در این موارد، هیچ علامت ظاهری وجود نداشته باشد. سابقه خانوادگی خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می‌دهد.

داشتن پدر یا برادر مبتلا به سرطان پروستات این خطر را بیش از دو برابر می‌کند. مردان سیاه پوست و یا رنگین پوست نیز در معرض خطر بالایی هستند و بالاترین میزان سرطان پروستات را در جهان دارند.

عوامل خطر بروز بیماری سرطان پروستات که می‌توانید کنترل کنید

به نظر می‌رسد رژیم غذایی در ایجاد سرطان پروستات نقش داشته باشد. بروز این سرطان در کشورهایی که گوشت و لبنیات پرچرب اصلی‌ترین گزینه در سفره تغذیه آن‌ها است، بسیار شایع‌تر است. دلیل این موضوع نامشخص است. چربی رژیم غذایی، به ویژه چربی حیوانی که از گوشت قرمز نشات می‌گیرد، ممکن است سطح هورمون مردانه را افزایش دهد و این ممکن است باعث رشد سلول‌های سرطانی پروستات شود. رژیم غذایی کم میوه و سبزیجات نیز ممکن است در بروز این بیماری در مردان، نقش داشته باشد.

افسانه‌ها در مورد سرطان پروستات

افسانه‌ها و اظهار نظرهای نادرستی درباره این بیماری در بین مردم وجود دارد که لزوما درست نیستند. از مواردی که باعث سرطان پروستات نمی‌شود رابطه جنسی زیاد، وازکتومی و خودارضایی است.

به علاوه اگر پروستات بزرگ شده (BPH) دارید، به این معنی نیست که در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پروستات هستید. محققان هنوز در حال بررسی هستند که آیا مصرف الکل، بیماری های مقاربتی یا پروستاتیت در ایجاد سرطان پروستات نقش دارند یا خیر.

مرحله‌بندی سرطان پروستات

مرحله‌بندی سرطان پروستات

مرحله بندی برای توصیف میزان گسترش سرطان پروستات (متاستاز) و کمک به تعیین بهترین درمان استفاده می‌شود.

مرحله اول: سرطان کوچک است و هنوز در داخل پروستات است.

مرحله دوم: سرطان پیشرفته‌تر است، اما همچنان محدود به پروستات است.

مرحله سوم: سرطان درجه بالایی دارد یا به خارج از قسمت بیرونی پروستات یا به بافت‌های مجاور مانند وزیکول‌های منی، مثانه یا رکتوم گسترش یافته است.

مرحله چهارم: سرطان به غدد لنفاوی یا اندام‌های دوردست مانند استخوان‌ها و یا ریه گسترش یافته است.

میزان بقای سرطان پروستات

خبر خوب در مورد سرطان پروستات این است که معمولاً به کندی رشد می‌کند و از هر ۱۰ مورد ۹ مورد در مراحل اولیه، یافت می‌شود. به طور کلی، نرخ بقای نسبی ۵ ساله برای مردان مبتلا به بیماری محدود به پروستات یا بافت‌های مجاور ۱۰۰٪ است.

بسیاری از مردان مبتلا به این بیماری، البته بسیار بیشتر عمر می‌کنند. هنگامی که بیماری به مناطق دیگر گسترش می‌یابد، این رقم به ۳۱٪ کاهش می‌یابد.

راه های درمان سرطان پروستات

درمان شما به عوامل متعددی از جمله وضعیت کلی بدن، گسترش سرطان و سرعت گسترش آن بستگی دارد. بسته به روش‌های درمانی، ممکن است با پزشکان مختلف از جمله اورولوژیست ها یا انکولوژیست‌ها کار کنید. اکثر سرطان‌های پروستات که در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شوند با درمان قابل درمان هستند.

راه‌های درمان سرطان پروستات عبارت است از:

  • نظارت

اگر سرطان به کندی رشد می‌کند و گسترش نمی‌یابد، ممکن است پزشک به جای ارائه درمان، وضعیت شما را کنترل کند.

  • نظارت فعال

در این روش هر یک تا سه سال یک بار غربالگری، اسکن و بیوپسی انجام می‌دهید تا رشد سرطان را بررسی کنید. اگر سرطان به کندی رشد کند، فقط در پروستات باشد و علائمی ایجاد نکند، نظارت فعال بهترین نتیجه را دارد.

  • عمل جراحی

عمل جراحی پروستاتکتومی رادیکال، غده پروستات بیمار را از بین می‌برد. این روش، اغلب می‌تواند سرطان‌های پروستات را که گسترش نیافته‌اند با موفقیت از بین ببرد.

  • پرتو درمانی

پرتودرمانی ممکن است به عنوان یک درمان مستقل برای سرطان پروستات یا در ترکیب با سایر درمان‌ها دریافت شود.

  • براکی تراپی

نوعی از پرتودرمانی داخلی است. براکی تراپی شامل قرار دادن دانه‌های رادیواکتیو در داخل پروستات است. این روش سلول‌های سرطانی را می‌کشد و در عین حال بافت سالم اطراف را حفظ می‌کند.

  • پرتو درمانی خارجی

با پرتودرمانی خارجی (EBRT)، یک دستگاه پرتوهای پرتو ایکس قوی را مستقیماً به تومور می‌رساند.

  • درمان‌های سیستمیک

اگر سرطان به خارج از غده پروستات گسترش یافته باشد، ممکن است پزشک درمان‌های سیستمیک را توصیه کند. درمان‌های سیستمیک موادی را به سراسر بدن شما ارسال می‌کند تا سلول‌های سرطانی را از بین ببرد یا از رشد آن‌ها جلوگیری کند.

  • هورمون درمانی

هورمون تستوسترون رشد سلول‌های سرطانی را افزایش می‌دهد. هورمون درمانی از داروها برای مبارزه با نقش تستوسترون در تقویت رشد سلول های سرطانی استفاده می‌کند.

  • شیمی درمانی

شیمی درمانی از داروهایی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند.

  • ایمونوتراپی

ایمونوتراپی سیستم ایمنی شما را تقویت می‌کند، بنابراین با این روش، بدن بهتر می‌تواند سلول‌های سرطانی را شناسایی و با آن مبارزه کند.

  • درمان کانونی

درمان کانونی شکل جدیدی از درمان است که تومورهای داخل پروستات را از بین می‌برد. اگر سرطان کم خطر باشد و گسترش نیافته باشد، ممکن است پزشک این درمان را توصیه کند.

  • سونوگرافی متمرکز با شدت بالا (HIFU)

امواج صوتی با شدت بالا، گرمای قدرتمندی برای کشتن سلول‌های سرطانی در پروستات تولید می‌کنند.

  • کرایوتراپی

گازهای سرد سلول‌های سرطانی را در پروستات منجمد می‌کند و تومور را از بین می‌برد.

  • فرسایش لیزری

گرمای شدیدی که به تومور هدایت می‌شود، سلول‌های سرطانی را در پروستات می‌کشد و تومور را از بین می‌برد.

  • درمان فوتودینامیک

داروها سلول‌های سرطانی را نسبت به طول موج‌های خاصی از نور حساس‌تر می‌کنند. در این روش، پزشک، سلول‌های سرطانی را در معرض این طول موج‌های نور قرار داده و سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد.

سخن آخر

کلید جلوگیری از سرطان پروستات به ویژه در رانندگان، کم کردن وزن، ورزش مداوم، تغذیه سالم و جدی گرفتن آزمایشات غربالگری است.

سوالات متداول

چه زمانی باید برای غربالگری سرطان پروستات اقدام کنم؟

اگر ریسک فاکتورهای ژنتیکی را در خانواده خود ندارید، آغاز ۵۰ سالگی برای این آزمایشات به پزشک مراجعه کنید.

راه‌های پیشگیری از سرطان پروستات در مردان چیست؟

کاهش وزن، ورزش روزانه و منظم، استفاده از میوه و سبزیجات و دوری از دخانیات به علاوه.ه جدی گرفتن آزمایشات تشخیصی و غربالگری، نکات مهمی برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری است.