رهایی از گردن درد حاصل از رانندگی - آسان پدیا
رهایی از گردن درد حاصل از رانندگی-آسان بار-آسان پدیا

رهایی از گردن درد حاصل از رانندگی

رهایی از گردن درد حاصل از رانندگی

به عنوان یک راننده کامیون چه راهکارهایی را به کار بریم تا از گردن و ستون فقرات خود محافظت کرده و از دردهای گردنی در امان بمانیم؟

گردن درد یکی از عارضه‌هایی است که بیشتر افراد حداقل یک بار در طول زندگی خود بدان دچار شده‌اند. عامل این عارضه می‌تواند آسیب‌های به وجود آمده برای ستون مهره و یا سبک زندگی باشد. در موردِ عاملِ اول می‌توان گفت راه غیر پزشکی برای درمان و یا جلوگیری از پیشرفت آن تقریباً وجود ندارد و حتما باید به پزشک مراجعه کرد، اما در رابطه با عامل دوم باید گفت که بهبود یا بدتر شدن این مشکل و عارضه کاملاً بر عهده خود ما و چگونگی انجام فعالیت‌های روزانه است.(در مورد خطراتی که رانندگان را تهدید می کند بیشتر بدانید)

عمده این دردها بر اثر فشار و کشیدگی بیش از حدی است که بر عضله‌ها، عصب‎ها و استخوان‌های گردن وارد می‌شود و فعالیت‌هایی که عمدتاً می‌توانند باعث چنین عارضه‌ای در گردن شوند مشخص‌اند. فعالیت‎هایی که با نگه ‌داشتن ثابت سر در وضعیتی خاص همراه است می‌تواند یکی از مهم‌ترین عوامل درد در گردن و ستون مهره‌ها باشد. ثابت نگه داشتن سر باعث می‌شود عضلات گردن بیش از حد کشیده شوند، همین‌طور بکارگیری بیش از حد شانه‌ها، سر و به طور کلی قسمت فوقانی بدن به مدت طولانی، باعث می‌شود به گردن درد دچار شویم؛ اگر بخواهیم تمام این موقعیت‌های نادرست را کنار هم جمع کنیم به رانندگی طولانی مدت می‌رسیم.

رهایی از گردن درد حاصل از رانندگی-آسان بار-آسان پدیا

 

رانندگان خودروهای بین شهری از جمله کامیون‌ها، کشنده‌ها و وسایل نقلیه مسافربری بیشترین میزان دردهای گردنی را تجربه می‌کنند. یک راننده کامیون مجبور است که مدت طولانی روی صندلی کامیون خود بنشیند و بدون هیچ حرکتی به جاده زل بزند و به حرکت ادامه دهد. علاوه بر آن، به واسطه بزرگی وسیله نقلیه و سنگینی محموله، لرزش‌های فراوان باعث فشار بیشتر بر گردن و کمر راننده می‌شوند. این وضعیت علاوه بر گردن‌ درد و کمر درد، می‌تواند به سر درد و حتی میگرین‌های طولانی مدت بینجامد. دامنه این دردها حتی فراتر رفته و تا شانه‌ها، پائین کمر، دست‌ها، و حتی چشم‌ها هم گسترش پیدا کند.

چه عواملی بر کاهش درد گردن موثر است؟

تاثیر صندلی راننده کامیون بر گردن درد

صندلی کامیون خود را چک کنید. اگر صندلی به خوبی تنظیم نشده آن را به خوبی تنظیم کنید، زیرا صندلی تاثیر بسیار زیادی در بهبود و یا بدتر کردن درد گردن شما خواهد داشت. اگر برای گرفتن فرمان خودرو و استفاده از دیگر ابزارهای کنترل کامیون نیاز است که خم شوید مشخص است که فشار زیادی به گردن خود میاورید و بدن خود را در معرض آسیب قرار می‌دهید. با تنظیم مجدد صندلی خود می‌توانید این فشارها را به حداقل برسانید.

تاثیر حرکت‌های کششی بر گردن و اندام‌های فوقانی

بعضی حرکت‌های کششی می‌توانند به سرعت درد و فشار را از نقاط حساس گردن بردارند مخصوصاً اگر آن‌ها را به طور منظم و دقیق انجام داده و در صورت رفع شدن گردن درد نیز به انجام این حرکات ادامه دهید. حرکات کششی به طور منظم کمک می‌کند تا از گرفتگی عضلات گردن جلوگیری شود.

تمرینات زیر تنها روزی چند دقیقه از وقت شما را می‌گیرند و برای انجام آن‌ها باید از کامیون خارج شوید. این حرکات درد تمام قسمت‌های بدن را رفع می‌کنند.

  1. سر خود را با کمک دست خود به سمت راست بفشارید و سعی کنید با کمک گردن خود در برابر این فشار مقاومت کنید. ۳۰ ثانیه سر و گردن خود را در حالت فشرده نگه داشته و پس از آن، این حرکت را برای جهات دیگر چپ، جلو و عقب نیز صورت دهید.
  2. سر خود را به آرامی به طرفین بچرخانید و پس از آن سعی کنید سر خود را به طور دورانی بچرخانید.

رهایی از گردن درد حاصل از رانندگی-آسان بار-آسان پدیا

طرز قرارگیری مناسب روی صندلی کامیون

بهترین زاویه قرارگیری کمر روی صندلی کامیون ۱۰۰ درجه است. دست خود را روی فرمان به حالت ساعت ۳ و ۴۵ دقیقه قرار داده و آرنج‌ها را نیز در محل استراحت دست قرار دهید.(در مورد رفع کمر درد در رانندگی نیز بدانید)

حواستان به محل قرارگیری سرتان باشد

محل قرارگیری و استراحت سر خود را به خوبی تنظیم کرده تا مرکز سر شما دقیقاً در مرکز پشت سری قرار گیرد.

قسمت پائینی کمر (گودی کمر) خود را مراقبت کنید

اگر صندلی شما قسمتی برای مراقبت از گودی کمر دارد آن را تنظیم کنید تا گودی کمر شما را پر کند، اگر چنین چیزی در آن تعبیه نشده می‌توانید از یک بالش کوچک استفاده کنید تا دقیقاً شکل S مانندِ گودی کمر شما را حفظ کند. به علاوه مطمئن شوید که صندلی به اندازه کافی به فرمان کامیون نزدیک است و نیاز نیست به جلو خم شوید.

رهایی از گردن درد حاصل از رانندگی-آسان پدیا-آسان بار

آینه‌ها را تنظیم کنید

آینه‌ها را طوری تنظیم کنید که بهترین و بیشترین دامنه دید ممکن را به شما بدهند تا دیگر لازم نباشد برای دید بهتر سر خود را به اطراف بچرخانید.

به چشم خود فشار نیاورید

اگر دامنه دیدتان کافی نباشد و با آن وضعیت به رانندگی ادامه دهید باعث می‌شود به چشم‌تان فشار آمده و مجبور شوید به جلو خم شوید تا بهتر جاده را ببینید. اگر در حین رانندگی به خود فشار می‌آورید باید دید خود را توسط چشم پزشک معاینه کنید. شیشه جلوی کامیون را تمیز نگه داشته و در هوای آفتابی و نور زیاد از عینک آفتابی با UV بالا استفاده کنید.(در مورد تاثیر نور در رانندگی نیز بدانید)

رانندگی در اتوبان

اگر لازم است فاصله زیادی را در اتوبان برانید و خودروی شما به کروز کنترل مجهز است با روشن کردن آن و برداشتن پای خود از روی پدال گاز فشار را از روی کمر خود بردارید.

رهایی از گردن درد حاصل از رانندگی-آسان بار-آسان پدیا

در فواصل مشخص استراحت کنید.

اگر احساس خستگی در گردن یا دستان یا هر قسمت دیگری از بدن خود دارید، قبل از اینکه این خستگی به درد و گرفتگی عضله تبدیل شود به اولین توقف‌گاه که رسیدید بایستید و حداقل چند حرکت کششی انجام دهید و از آن وضعیت نشسته خارج شوید.

استفاده از موبایل، پشت فرمان خودرو علاوه بر خطرناک بودن باعث می‌شود به خم شدن بیش از حد ستون فقرات، و مشخصاً گردن بینجامد و باعث دردهای بیشتر شود. توصیه می‌شود برای کار با موبایل در محل مناسب توقف کرده و گوشی را به طور مستقیم در برابر صورت خود گرفته تا ستون فقرات بیش از حد خم نشود.

اگر مانند بقیه رانندگان کامیون ساعات زیادی از شبانه روز را پشت فرمان خودروی خود هستید، می‌توانید با قرار گرفتن در وضعیت و فرم درست در پشت فرمان خودرو و همچنین در نظر داشتن موارد بالا فشار را از روی گردن و اندام فوقانی خود برداشته و از درد گردن جلوگیری نمائید.

فراموش نکنید که استراحت و انجام مرتب حرکات کششی کلید حل مشکل است. اگر زمان بیشتری را برای طی کردن مسیر و تحویل محموله در نظر بگیرید می‌توانید از بسیاری از دردهای گردنی در امان بمانید.(همچنین تاثیر تغذیه بر رانندگی را میتوانید در اینجا ببینید)

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید