زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

شاید برای بسیاری از شما پیش آمده که با موتورهای دیزلی سر و کار داشته‌اید و نام کامینز به گوشتان خورده است. اما موتور کامینز چیست و چه کاربردی دارد؟ موتورهای دیزلی که با استفاده از سوخت دیزلی کار می‌کنند، جایگاه ویژه‌ای در حمل و نقل جاده ای و نیز تولید و ساخت در هر کشوری دارند.

این محصولات که از خودروهای دیزلی کوچک گرفته تا ماشین‌های حمل و نقل غول پیکر و یا حتی دستگاه‌های صنعتی و معدنی را شامل می‌شوند، از موتورهایی با سوخت دیزلی استفاده می‌کنند. یکی از معتبرترین و قدیمی‌ترین برندهای تولیدکننده موتورهای دیزلی در جهان، برند cummins یا کامینز است که در بهترین کامیون های جهان به کار برده می شوند .

این برند یک شرکت بزرگ چندملیتی آمریکایی است که دفتر مرکزی آن در ایالت ایندیانا ایلات متحده قرار دارد. این شرکت یک برند صنایع سنگین محسوب می‌شود که کار آن تولید و خدمات رسانی برای انواع دیزل ژنراتورها است.

موتور کامینز یکی از انواع دسته‌بندی‌های محصولات این برند است که برای تعبیه در انواع خودروهای سنگین دیزلی تا انواع دستگاه‌های سنگین صنعتی و معدنی دیزلی کاربرد دارد. در این مقاله قصد داریم تا بیشتر با این برند و نیز تاریخچه آن آشنا شویم و نیز در ادامه بدانیم که موتور کامینز چیست و چه کاربردهایی دارد. در ادامه مقاله نیز با ویژگی‌های این موتورها و نیز معایب و مزایای آن‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

آشنایی با برند کامینز

موتور کامینز یکی از موتورهای دیزلی ساخت شرکت آمریکایی کامینز است که در انواع دستگاه‌ها و خودروهای سنگین که با دیزل کار می‌کنند مورد استفاده قرار می‌گیرد. Cummins یک شرکت آمریکایی متشکل از شرکت‌های گوناگون در سطح جهان است که موتور دیزل ، تجهیزات فیلترسازی و محصولات تولید الکتریسیته را طراحی، تولید و در سطح جهانی توزیع می‌کند. این برند همچنین به انواع موتورها و تجهیزات مرتبط با این دستگاه‌های دیزلی، از جمله انواع دستگاه‌های تولید و حمل و نقل دیزلی در سرتاسر جهان خدمات‌رسانی می‌کند.

گیف موشن راننده

دفتر مرکزی این برند یعنی کامینز در شهر در کلمبوس، در ایالت ایندیانا آمریکا قرار دارد اما در بیشتر کشورهای جهان شعبات خدمات‌رسانی زیادی را اداره می‌کند. این شرکت در ۱۹۰ کشور جهان شعبه‌های اصلی داشته و از طریق شبکه‌هایی با فروشندگان وابسته به این شرکت و یا مستقل، محصولات و نیز خدمات خود را ارائه می‌کند.

تولیدات و فعالیت‌های برند کامینز در چه زمینه‌ای است؟

تولیدات و فعالیت‌های برند کامینز

شرکت کامینز، به عنوان یک شرکت و یا برند تولید موتورهای دیزل فعالیت می‌کند. این شرکت در طراحی، ساخت، بازاریابی، توزیع و خدمات پس از فروش در زمینه موتورهای دیزلی و گاز طبیعی، سیستم‌های تولید برق و ژنراتورهای دیزلی، محصولات مرتبط با موتورهای دیزلی، از جمله فیلتراسیون، تصفیه گازهای خروجی اگزوز، سیستم‌های سوخت دیزلی، ماشین آلات حمل و نقل و سیستم‌های تولید برق فعالیت می‌کند.

کامینز محصولات خود را به تولیدکنندگان تجهیزات مادر، توزیع کنندگان و سایر مشتریان در سراسر جهان می‌فروشد. این شرکت در چهار بخش اصلی موتور، تولید برق، قطعات و توزیع فعالیت می‌کند. بخش موتور طیف وسیعی از موتورهای دیزلی و گاز طبیعی را با نام تجاری کامینز و همچنین نام‌های تجاری خاص دیگر، برای کامیون‌های عجیب و سنگین و متوسط، اتوبوس، وسایل نقلیه تفریحی، خودروهای سبک، تولید و به بازار عرضه می‌کند.

ماشین آلات کشاورزی، ساختمانی، معادن، دریایی، نفت و گاز، ریلی و… از دیگر بخش‌های فعالیت‌ها و تولیدات این برند به حساب می‌آید. بخش کامپوننت نیز محصولاتی از جمله محصولات فیلتراسیون، توربوشارژرها، سیستم‌های پس از تصفیه، سیستم‌های ورودی و اگزوز و سیستم‌های سوخت برای کاربردهای تجاری دیزل را تامین می‌کند. این سیستم‌ها مکمل بخش موتور در این محصولات محسوب می‌شود.

فعالیت‌های دیگر در برند کامینز

این برند در بخش تولید و توسعه تجهیزات تولید برق، اکثر اجزای تشکیل دهنده سیستم‌های تولید برق از جمله موتورها، کنترل، دینام، سوئیچ‌های انتقال و تابلو برق را طراحی و تولید می‌کند. بخش کسب‌وکارهای تولید برق شامل محصولات تجاری، فناوری‌های ژنراتور، پروژه‌های تجاری مرتبط با تولید الکتریسیته و الکترونیک قدرت است.

بخش توزیع در این برند نیز شامل گروه عظیمی از توزیع‌کنندگان شرکت و سرمایه گذاران مشترک است که به خدمات و توزیع محصولات و خدمات به کاربران نهایی می‌پردازند. بخش توزیع شامل قطعات و فیلتراسیون، تولید برق، موتورها و خدمات است. این شرکت توسط کلسی لایل کامینز و ویلیام گلنتون اروین در ۳ فوریه ۱۹۱۹ تأسیس شد و دفتر مرکزی آن در کلمبوس است.

استفاده از موتورهای کامینز در محصولات شرکت ناویستار (Navistar)

استفاده از موتورهای کامینز

شرکت چند ملیتی ناویستار (Navistar) و اینترنشنال پرواستار تریپر که شرکت حمل و نقل کالا به شمار می‌رود، در تازه‌ترین خبر اعلام کرده که قصد دارد روی کامیونت‌های نیمه سنگین DuraStar و همچنین بر روی اتوبوس‌های مدرسه‌ای سری IC و CE از موتور موتور Cummins ISB استفاده کند. این موتورها از برند کامینز ۶.۷ لیتر حجم دارد.

مدیر این شرکت بین‌المللی حمل و نقل اعلام کرده که استفاده از موتورهای Cummins ISB، بخشی مهم از راهکار این برند برای بالا بردن کارایی و کیفیت دستگاه‌ها و خودروهای حمل و نقل و نیز جلب رضایت بیشتر برای مشتریان و خریداران این برند بوده است. با توجه به آلاینده بودن احتمالی موتورهای گازوئیلی البته این شرکت از مبدل‌های کاتالیستی SCR نیز برای کم کردن آلاینده‌های خروجی در کامیونت‌ها و اتوبوس‌ها استفاده خواهد نمود.

استفاده از این نوع موتورهای Cummins ISB در محصولات برند ناویستار، اتفاقی نو و جدید به شمار می‌رود اما این اولین بار نیست که این برند از تجارب دیگر برندها برای توسعه و بهبود محصولات شرکت خود استفاده نموده است. قبلا نیز این برند با شرکت «فورد بلو دایموند» همکاری‌های ویژه‌ای را برای گسترش و بهبود محصولات خود انجام داده بود. استفاده از موتورهای دیزلی از برند کامینز می‌تواند به افزایش فروش و نیز جلب توجه و حمایت بیشتر مشتریان منجر گردد.

با این که موتورهای در کامیونت‌ها و اتوبوس‌های شرکت ناویستار عنصری جدید محسوب می‌شوند ولی این شرکت از سال ۲۰۱۰ و از توانسته است به تجارب ارزشمندی در زمینه تجهیز کامیونت و اتوبوس به دست بیاورد وموتور Cummins ISB به این شرکت اجازه می‌دهد به نیاز مشتریانش پاسخی مناسب بدهد.

تاریخچه ی برند کامینز

شهرت شرکت کامینز بیشتر پس از معرفی موتورهای این شرکت در خط کامیون‌های دوج رم در سال ۱۹۸۹ افزایش یافت و محصولات این شرکت را به بازار مصرف گسترده‌تر معرفی کرد. با این حال، در روزهای اولیه فعالیت، این شرکت با شرکت بزرگ بین الملی که در حال حاضر است، فاصله زیادی داشت.

مشکلات بسیاری از ابتدای ایجاد این شرکت تا امروز در این برند به وجود آمده و عوامل بسیاری نیز موجب رشد و اقبال به آن شده است. روح تسلیم ناپذیر بنیانگذار این شرکت، کلسی کامینز، شرکت را زنده نگه داشت و در نهایت منجر به رشد کسب و کار پر رونقی شد که امروزه به عنوان برند کامینز می‌شناسیم.

تاسیس

قبل از تأسیس شرکت کامینز، «کلسی کامینز» بنیان‌گذار این شرکت، به عنوان راننده و مکانیک برای ویلیام اروین، یک بانکدار در شهرکلمبوس در ایالت ایندیانا ایالات متحده کار می‌کرد. اگرچه او تحصیلات رسمی فراتر از کلاس هشتم نداشت اما کامینز در مکانیک مهارت زیادی داشت که مورد توجه ایروین قرار گرفت. تاریخچه ی برند کامینز حاکی از آن است که وقتی کامینز تنها ۱۱ سال داشت، موتور بخاری را از چدن مذاب که در بلوک‌های چوبی ریخته بود، ساخت که به عنوان قالب عمل می‌کردند. از موتور بخار خانگی ابداعی او، برای پمپاژ آب در مزرعه پدرش استفاده می‌شد.

تاریخچه ی برند کامینز

گزارش شده است که کامینز، اولین موتور دیزلی خود را در حدود سال ۱۹۱۸ دید که یک موتور وارداتی از سازنده هلندی Hvid بود. کامینز از طریق مکاتبه و مذاکره با نمایندگان محلی، مجوز ساخت موتورهای Hvid را برای بازار ایالات متحده دریافت کرد.

گسترش و معرفی تولیدات

کامینز که می‌خواست فراتر از موتورهای ثابت کشاورزی در این صنعت پیش برود، متقاعد شده بود که دیزل‌ها پتانسیل بالایی به عنوان موتور برای خودروها و کامیون چهار چرخ متحرک دارند. برای نشان دادن امکان سنجی و کارایی آن‌ها، او یکی از موتورهای خود را در یک سدان Packard Touring 1926 نصب کرد و با هدف ارائه آن در نمایشگاه خودروی نیویورک در سال ۱۹۳۰ از ایندیانا، به شهر نیویورک رفت.

این خودرو تقریباً ۸۰۰ مایل را طی کرد و تنها ۳۰ گالن سوخت مصرف کرد. مصرف سوخت به طور متوسط ۲۶ مایل بر گالن، یک رقم بسیار کارآمد برای آن روز محسوب می‌شد. این سناریو در شهر آتلانتیک نیز تکرار شد. این بار، او فضایی را در سراسر سالن کنوانسیون اجاره کرد تا ماشین را به نمایش بگذارد و در نهایت غرفه او به یک جاذبه بزرگ‌تر از بسیاری از فروشگاه‌های رسمی در این نمایشگاه تبدیل شد.

پاپ آپ نصب برنامه اعلام کننده

در سال ۱۹۳۱، کامینز یکی دیگر از نمایشگاه‌های عمومی معروف خود را با استفاده از کامیون ماریون مجهز به یکی از موتورهای مدل U خود به نمایش گذاشت. این کامیون از نیویورک تا لس آنجلس، مسافتی بیش از ۳۰۰۰ مایل را تنها در ۹۷ ساعت طی کرد. این موضوع بیش از دو دهه قبل از ساخت سیستم بزرگراه بین ایالتی، اتفاقی بی‌نظیر بود.

پس از اجرای موفقیت آمیز کامیون خود در سال ۱۹۳۱، کامینز با اتوبوس دیگری از نیویورک به لس آنجلس را پیمود و این سفر را در ۹۱ ساعت کامل کرد و به سرعت ۶۵ مایل در ساعت رسید. این زمان سریع‌تر از قطارهای مسافربری آن روز بود.

کامینز که می‌خواست موفقیت خود را با پاکارد دنبال کند، در سال ۱۹۳۵ یک دیزل شش سیلندر سبک وزن جدید را با یک سدان Auburn 851 تعویض کرد که این خودرو همچنین به حداکثر سرعت قابل توجه ۹۰ مایل در ساعت دست یافت.

مسابقات برای تبلیغات

کامینز با درک این موضوع که مسابقه تبلیغات خوبی است، در سال ۱۹۳۱ در ایندیاناپولیس، وارد یک دوزنبرگ دیزلی شد. قابل توجه‌تر از پایان عالی آن مسابقه، این موضوع بود که کل مسابقه را بدون توقف پیت به پایان رساند.

در سال ۱۹۳۴، کامینز با دو ماشین به ایندیاناپولیس بازگشت. یکی خودرویی با موتور دیزلی دو زمانه و دیگری چهار زمانه بود. هر دو این خودروها، از سوپرشارژرهای نوع Roots استفاده می‌کردند. اگرچه ماشین دو زمانه جلوتر از چهار زمانه به پایان مسابقه رسید اما تا آخرین قسمت مسابقه، به شدت دود می‌کرد. پس از اتمام کار، موتور آنقدر داغ بود که پیستون‌ها را به بلوک چسباند. از آن روز به بعد، برند کامینز تنها موتورهای چهار زمانه تولید کرده است.

کامینز برای چندین دهه در ایندیاناپولیس شرکت فعالی داشت اما کسب مقام اول از کلسی و شرکتش دوری می‌کرد. او بدون دلسردی وارد خودروی مسابقه‌ای شد که به دلیل رنگ‌آمیزی متمایزش با موتور مدل JS با قدرت ۳۴۰ اسب‌بخار در مسابقه سال ۱۹۵۰ به «هورنت سبز» معروف شد. در سال ۱۹۵۲، کامینز مقام اول را در این مسابقات، به دست آورد.

بازنشستگی کامینز پدر

همکاری‌ها با برند کرایسلر

کامینز در سال ۱۹۵۵ از هیئت مدیره بازنشسته شد و شرکت خود را به نام کامینز اینترپرایز تأسیس کرد. او قبل از بازنشستگی روی یک ترمز اگزوز آزمایشی کار می‌کرد و بعداً با شرکت «جاکوبز چاک» شریک شد تا نماد دیگری از دنیای دیزل را ایجاد کند. ترمز اگزوز معروف Jake Brake. او بعداً برای مدت کوتاهی برای شرکت Allison Aircraft Engine در کالیفرنیا کار کرد. کلسی کامینز پدر در سال ۱۹۶۸ درگذشت. پسر او، کلسی لیل کامینز، چندین کتاب از زندگی نامه پدرش و شرکتی که او تاسیس کرده، نوشته است.

همکاری‌ها با برند کرایسلر

به احتمال زیاد، بزرگ‌ترین عامل واحدی که شناخت نام کامینز را فراتر از بخش کامیون‌های تجاری سوق داد، مشارکت این شرکت با برند کرایسلر بود. در اواسط دهه ۱۹۸۰، کرایسلر تنها یکی از خودروسازان دیترویت بود که گزینه دیزلی را در کامیون‌های سایز کامل خود ارائه نمی‌کرد. جنرال موتورز اولین بار بود که از سال ۱۹۷۸ دیزل را در کامیون‌های فول سایز خود ارائه کرد. فورد به دنبال آن دیزلی را که از International Harvester در سال ۱۹۸۳ تهیه شده بود، ارائه کرد. همتایان بنزینی راندمان بهتری در مصرف سوخت داشتند اما هیچ کدام به دلیل گشتاور خروجی که مشخصه توربودیزل‌های مدرن امروزی است، شناخته شده نبودند.

کامینز قبلاً شهرت خوبی در بخش تجاری ایجاد کرده بود و شرکت آماده بود تا زمینه را برای سطح بعدی رشد خود فراهم کند. در همان سال، کامینز شروع به بازاریابی خط جدید موتورهای متوسط کرد. سپس کامینز از کرایسلر دعوت کرد تا موتور سری B و تحقیقات بازار و امکانات مهندسی آن را بررسی کند و بدنبال بهترین موتور برای کامیون باشد.

در سال ۱۹۸۳، کامینز نقشه‌های محفظه موتور را برای بررسی قرار گرفتن ۵.۹ لیتر سری B در زیر کاپوت درخواست کرد. از آن جا، یک موتور ماکت در حال کار برای استفاده در یک خودروی نمایشی به کرایسلر فرستاده شد. پس از بررسی فنی کامیون و پی بردن به عدم وجود مشکل اساسی، پروژه به طور رسمی آغاز شد.

پیشرفت‌ها و خلاقیت‌ها

پس از یک دهه کار و شروع فعالیت این برند، که در طی آن زمان موتور دیزل نتوانست به عنوان یک موفقیت تجاری تثبیت شود، یک نبوغ بازاریابی توسط کلسی کامینز به نجات شرکت کمک کرد. کامینز یک موتور دیزلی را در یک لیموزین پاکارد کارکرده سوار کرد و در روز کریسمس در سال ۱۹۲۹، اروین را به اولین خودروی دیزلی آمریکا سوار کرد. اشتیاق اروین برای موتور جدید، منجر به تزریق پول نقد به شرکت شد که به افزایش رکوردهای سرعت و استقامت در سال های آینده کمک کرد.

با این حال، تبلیغات به تنهایی نمی‌تواند شرکت را پیش ببرد. کامینز به محصولات قابل اعتماد و یک سازمان تجاری سالم نیاز داشت. در سال ۱۹۳۳، این شرکت موتورهای مدل H را عرضه کرد. این مدل موتورها، یک موتور قدرتمند برای حمل و نقل بود که موفق‌ترین خانواده موتور این شرکت را راه اندازی کرد. J. Irwin Miller، برادرزاده WG Irwin، در سال ۱۹۳۴ مدیر کل شد و در چهار دهه آینده شرکت را به شهرت بین المللی رساند.

برند کامینز در بعد جهانی

در دهه ۱۹۵۰، آمریکا یک برنامه عظیم ساخت بزرگراه بین ایالتی را آغاز کرد. دستگاه‌های راه سازی و حمل و نقل با موتورهای کامینز در این دوران با اقبال خوبی در این زمینه مواجه شد. کامیون داران خواستار صرفه‌جویی، قدرت، قابلیت اطمینان و دوام بودند و کامینز محصولاتی با این مشخصات تولید می‌کرد.

همانطور که کامینز به رشد کسب و کار خود در ایالات متحده ادامه داد، شرکت نیز شروع به جستجوی فراتر از مرزهای سنتی خود کرد. کامینز اولین کارخانه خارجی خود را در شاتز اسکاتلند در سال ۱۹۵۶ افتتاح کرد و تا پایان دهه ۱۹۶۰، کامینز شبکه فروش و خدمات خود را به ۲۵۰۰ نمایندگی در ۹۸ کشور گسترش داد. امروزه، کامینز بیش از ۵۰۰۰ تاسیسات در ۱۹۷ کشور و منطقه دارد.

برند کامینز در بعد جهانی

کامینز، به رهبری جی. اروین میلر، روابط محکمی با کشورهای نوظهور مانند چین، هند و برزیل یعنی جایی که کامینز قبل از سایر شرکت‌های چندملیتی آمریکایی حضور عمده‌ای داشت، برقرار کرد. کامینز به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان موتور در چین و هند تبدیل شده است و در سه سال گذشته تقریباً نیمی از فروش شرکت در خارج از ایالات متحده تولید شده است. این برند دیگر تنها یک تجارت برای تولید موتور دیزل کامینز نیست، بلکه یک رهبر قدرت جهانی با بیش از ۱۷ میلیارد دلار فروش در سال ۲۰۱۳ است.

کامینز دارای یک رهبر فناوری در بازار موتورهای دیزلی است و کارمندان این برند، بی وقفه برای ارائه راه حل‌های پیشرفته برای چالش تولید موتورهای پاک تلاش می‌کنند. به عنوان مثال، کامینز تنها شرکتی در این صنعت بود که استانداردهای EPA 2010 را برای انتشار NOx با عرضه ۶.۷ لیتری توربو دیزل جدید خود برای پیکاپ دوج رم هوی دیوتی برآورده کرد. امروزه و پس از تقریباً یک قرن، نزدیک به ۴۶۰۰۰ کارمند کامینز برای طراحی، ساخت و فروش محصولات مربتط با تولید موتور دیزل کامینز در حال فعالیت هستند.

مزایا و معایب موتور کامینز

موتورهای دیزلی کامینز، در سراسر جهان به عنوان موتور کامیون برتر شناخته شده است. این موضوع نه تنها به این دلیل که موتور کامینز دارای اسب بخار و گشتاور مورد نیاز یک کامیون کار برای بکسل بار سنگین است، بلکه این موتورها به دلیل دوام بی‌نظیر نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند. هنگامی که این موتورها به درستی نگهداری شود، یک کامیون با موتور کامینز می تواند عمر بسیار طولانی داشته باشد. موتور کامینز بادوام، قابل اعتماد و قدرتمند است. کامینز در ابتدا برای کارهای سنگین و تجاری ساخته شد و به همین دلیل، قدرت فوق العاده‌ای دارد.

مزایای موتورهای دیزلی کامینز چیست؟

طراحی موتورهای کامینز همچنین گشتاور قابل توجهی را ارائه می‌دهد که قدرت حمل و ظرفیت یدک کشی موتور را بهبود می بخشد و گشتاور چیزی است که هنگام حمل بارهای سنگین به آن نیاز دارید. موتورهای کامینز علاوه بر توانایی تولید گشتاور، برای قابلیت اطمینان و دوام نیز ساخته شده‌اند. در بسیاری از موتورها از چدن بر روی بلوک و سر استفاده می‌شود. یاتاقان‌های اصلی موتور نیز ابعاد بزرگی دارند و برای دوام بالا، ساخته شده‌اند.

به علاوه به جای زنجیر یا تسمه معمولی که در موتورهای دیگر استفاده می‌شود، از چرخ دنده تایم فولادی برای اتصال میل لنگ و بادامک استفاده می‌شود. نتیجه موتوری است که برای عمر طولانی حتی در شرایط کاری سخت طراحی شده است. موتورهای کامینز نیز از «سادگی» برای بهبود عملکرد استفاده می‌کنند. سیستم تزریق سوخت، مکانیکی است و الکتریکی نیست. پمپ روغن در جلو و بادامک در بلوک قرار دارد. بادامک برای زمان پاشش سوخت استفاده می‌شود و مشکلات موجود در موتورهای دیگر را از بین می‌برد. مزایای این موتورها را می‌توان در این موارد خلاصه کرد:

  1. دوام بالا
  2. گشتاور فوق‌العاده
  3. قدرت بسیار بالا
  4. عمر بسیار طولانی در شرایط سخت کاری

معایب موتور کامینز

از معایب این گونه از موتورها می‌توان به مصرف سوخت بالا و نیز هزینه بالای تعمیر و نگهداری اشاره نمود.

سخن آخر

موتور کامینز یکی از بهترین موتورهای دیزلی ساخت شرکت چند ملیتی کامینز است. این موتورها دوام و کارایی بسیار بالایی داشته و قدرت و سرعت بی‌نظیری را به مشتریان ارائه می‌کنند.

موتور کامینز چیست؟

موتورهای کامینز یکی از بهترین موتورهای دیزلی ساخت آمریکا هستند که در انواع خودروها از ماشین‌های سنگین حمل و نقل تا اتوبوس و یا ماشین‌های راه‌سازی و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مزایای موتور کامینز چیست؟

این موتورها کارایی و قدرت فوق‌العاده‌ای داشته و دوام بسیار بالایی در طول زمان دارند. این موتورها دارای گشتاور بی‌نظیر و نیز قدرت حمل و ظرفیت یدک کشی بسیار خوبی دارند.