زمان مطالعه: ۳ دقیقه

بر اساس نظریه کارشناسان، حمل اضافه‌بار باعث آسیب رسیدن به راه‌ها و پل‌ها می‌شود. حمل بار بیش از ظرفیت مجاز وسیله نقلیه، شبکه راه‌های کشور را که با صرف هزینه‌های زیاد ساخته‌شده‌اند دچار خرابی سریع‌تری می‌کند.

در جهت جلوگیری از بروز چنین خساراتی توسط رانندگان متخلف است که اعمال قانون تناژ در جاده ها توسط سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای انجام می‌گیرد.بدین‌صورت که با تهیه و نصب باسکول‌های ثابت و سیار توزین وسایل نقلیه در پاسگاه‌های پلیس‌راه، رانندگان خاطی را که بیش‌ازحد مجاز، بار حمل نموده‌اند جریمه و در صورت تکرار حمل بار اضافه، وسیله نقلیه توقیف و حتی مجوز شرکت حمل‌ونقل متخلف باطل می‌شود.

اما در حال حاضر مشکل بزرگ‌تر این است که نحوه اطلاع‌رسانی در مورد بخشنامه‌های مرتبط با این حوزه ازجمله بخشنامه مربوط به اعمال قانون تناژ در جاده ها به‌صورت شفاف و دقیق در اختیار این صنف قرار نگرفته است و بخشنامه‌های که ارائه‌شده از اعمال قانون تناژ در جاده ها به‌صورت منطقه‌ای خبر داده است که به نظر می‌رسد برای رفع ابهامات تفسیرهایی در رابطه با این بخشنامه‌ها ارائه شود؛ چراکه قانون اعمال تناژ، پلیس‌راه به پلیس‌راه و منطقه به منطقه متفاوت شده است و اندکی رانندگان کامیون را دچار سردرگمی کرده است.

 

اعمال قانون تناژ در جاده ها

 

این بخشنامه‌ها قبل از اینکه به دست رانندگان و شرکت‌های حمل‌ونقل برسد و آن‌ها را توجیه کند، در اختیار پلیس‌راه قرارگرفته و همین موضوع باعث سردرگمی رانندگان کامیون و شرکت‌های حمل‌ونقل شده است.

همچنیناعمال قانون تناژ در جاده ها برای یک پایانه ارسال و برای پایانه دیگر ارسال نشده است که باعث شده تا رانندگان هنوز به‌صورت شفاف از صحت ماجرا باخبر نباشند و هنوز نمی‌دانند چقدر باید بارگیری کنند که این موضوع موجب ایجاد ناهماهنگی میان رانندگان کامیون و شرکت‌های حمل‌ونقل شده است.

اما از طرفی چین‌خوردگی کف خیابان و خساراتی که به برخی پل‌ها وارد می‌شود، ناشی از اضافه‌بار است که به همین دلیل پلیس‌راه با همکاری شهرداری‌ها اقدام به نصب باسکول کرده است اما راه‌حل دیگری که برای برخورد با اضافه‌بار در نظر گرفته‌شده است، جریمه این کامیون‌ها است. حمل بار اضافه جریمه نقدی و نمره منفی را برای راننده در پی دارد که البته دراین‌بین رانندگان بیشترین آسیب را از ناهماهنگی در اطلاع‌رسانی بخشنامه‌ها می‌بینند.

باید شرایطی را ایجاد کرد که در آن رانندگان از بخشنامه‌ها و اعمال قانون‌های جدید اطلاع کافی پیدا کنند و همچنین اعمال قانون و اطلاع‌رسانی عمومی در همه دستگاه‌ها باشد و منطقه به منطقه نحوه برخورد با تخلفات اضافه‌بار متفاوت نباشد.

مشکلات کرایه رانندگان کامیون

به گفته فعالین بخش حمل‌ونقل جاده‌ای کالا در ادامه مشکلاتی که رانندگان با آن مواجه هستند عدم اجرای کامل افزایش ۲۰% کرایه است، به‌طوری‌که این افزایش هنوز به مرحله اجرایی شدن نرسیده و افزایش‌هایی هم که صورت گرفته بعضاً کمتر از این رقم بوده است و مهم‌تر اینکه شرکت‌های بزرگ‌تر و یا معادن هنوز آن را اجرایی نکرده‌اند.به نظر می‌رسد که باید نظارت‌ها را بر عملکرد شرکت‌ها و … بیشتر کرد تا در راستای قوانین قدم بردارند.(آیا میدانید که کرایه حمل بار جاده ای با نرخ واقعی چقدر فاصله دارد،برای مطالعه کلیک کنید)

مشکلات نصب سپهتن

درحالی‌که بحث سپهتن تمام‌شده بود و کارگروه و سازمان اعلام کردند مه نصب آن فعلاً لغو شده است و موردبررسی مجدد قرارگرفته است، اما خبرهایی که از صحبت‌های سردار حمیدی منتشرشده خبر از اجرای نصب سپهتن می‌دهد. در این موضوع نیز بهتر است که رانندگان موضوع را بدانند و به‌صورت کامل توجیه شوند.(برای مطالعه کامل مقاله در مورد نصب سپهتن بر روی کامیون ها کلیک کنید)

مشکل سوخت هنوز تحلیل و بررسی نشده است و رانندگان و فعالین بخش حمل‌ونقل هنوز گاهی با مشکل جدی سوخت مواجه هستند. چراکه در بعضی موارد رانندگان کامیون‌ها مجبور به نصب باک سوخت یدک می‌کنند چراکه اگر این باک یدک نباشد برای سوخت‌گیری ممکن است روزها در صف سوخت‌گیری معطل باشند.

اعمال قانون تناژ در جاده ها

توزیع ناعادلانه بار

اما ازجمله مشکلات دیگری که رانندگان کامیون هنوز به آن برخورد می‌کنند توزیع ناعادلانه بار در پایانه‌های بار، بومی‌گرایی و وجود بارهای خارج از نوبت در بعضی پایانه‌ها است. در این مدت با افزایش قیمت ارز مواجه هستیم که نیاز است مسئولین به مشکل تأمین لاستیک با نرخ ارز دولتی رسیدگی کنند و توزیع لاستیک را هر چه زودتر عملی کنند تا رانندگان با مشکل تأمین لاستیک مواجه نباشند.جالب است بدانید باربری آنلاین آسان بار با توزیع عادلانه بار در اپلیکیشن های خود در تسریع و تسهیل فرآیند بارگیری نقش بسزایی داشته است.

در کل هماهنگی بین دستگاه‌ها می‌تواند در شرایط کاری فعالین حمل‌ونقل جاده‌ای تأثیر بسزایی داشته باشد و امنیت روانی رانندگان را در اولویت قرار می‌دهد. زیرا زمانی که رانندگان کامیون. فعالین این صنف ازنظر روانی و درآمدی آرامش خاطر داشته باشند چرخ اقتصادی کشور در اوج شکوفایی خود حرکت می‌کند و شاهد نارضایتی و اعتراضات کامیون داران نخواهیم بود.( برای مطالعه تاثیر رانندگان بر رشد اقتصاد کلیک کنید)

اما باید در نظر داشت که مسئولان و کارشناسان امر در تسریع به رسیدگی پرونده‌های تخلفات رانندگان و شرکت‌های حمل‌ونقل را در اولویت امر قرار داده‌اند. همچنین اگر راننده برای نخستین بار مرتکب این تخلف شده باشد برحسب میزان اضافه‌بار و مسافت طی شده جریمه خسارت وارده بر جاده را تا پایان مسیر پرداخت خواهد کرد. اما درصورتی‌که تخلف بارها تکرار شود علاوه برافزایش مبلغ جریمه، جریمه‌های دیگری نیز شامل وی می‌شود چراکه هیچ عاملی مانند اضافه تناژ جاده‌ها را تخریب نمی‌کند و این موضوع یکی از مهم‌ترین علل تخریب جاده‌ها است که با اعمال قانون تناژ در جاده ها بسیاری از این مشکلات حل خواهد شد.

منبع: تین نیوز