زمان مطالعه: ۴ دقیقه

اعتراضات همچنان نیازمند رسیدگی

با توجه به اینکه بسیاری از مشکلات و دلایل اصلی رانندگان برای اعتراضات، گرانی لاستیک و لوازم یدکی خودرو بوده است،همچنین مطالبات دیگری نیز سبب این اعتراضات شده است، اما به نظر می رسد که علاوه بر حل شدن حدودی از این مشکلات، این اعتراضات همچنان نیازمند رسیدگی جدی توسط افراد مربوطه است.

آسان بار-آسان پدیا-اعتراضات همچنان نیازمند رسیدگی-اعتراضات رانندگان

هزینه های کمیسیون ها برای راننده ها سنگین تمام می شود

یکی از فعالان جاده ای با سابقه با بیان اینکه صنف رانندگان کامیون همواره قدردان زحمات مسئولان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بوده و آنان را پدر دلسوز خانواده بزرگ حمل و نقل می دانند، بیان می کند: کامیون داران همیشه سازمان راهداری را حامی خود دانسته و برای قوانین وضع شده از سوی این سازمان احترام قائل هستند.

قاسمی تصریح کرد: رانندگان کامیون به منظور پیشرفت کشور با تمام مشکلات کالای مورد نیاز مردم و واحدها و کارخانه جات را در کمترین زمان ممکن از نقطه ای به نقطه دیگر جابه جا می کنند و امروز از سازمان راهداری درخواست کمک داشته و انتظار دارند مسئولان این سازمان به داد آنها برسند. کامیون داران همیشه سازمان راهداری را حامی خود دانسته و برای قوانین وضع شده از سوی این سازمان احترام قائل هستند.

این راننده پیشکسوت ادامه داد: در ماه اگر بخواهیم یک سرویس بار از بندرعباس به تهران منتقل کنیم ۵ میلیون تومان بارنامه این سرویس می شود که یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان آن را باید به صورت نقدی بابت کمیسیون گاراژ پرداخت کنیم، ۶۰۰ هزار تومان هم هزینه سوخت سرویس می شود، حدود ۲۳۰ هزار تومان هم باید بابت حق بیمه پرداخت کرد و مبلغی را نیز بابت هزینه های خودرو از جمله روغن و هزینه های نگهداری و حتی خورد و خوراک خود کنار بگذاریم، رانندگان کامیون سالانه ۵۰۰ هزار تومان بابت شارژ هوشمند پرداخت می کنند و به راستی یک راننده کامیون با این هزینه ها و درآمدها به کجا خواهد رسید.

آسان بار-آسان پدیا-اعتراضات همچنان نیازمند رسیدگی

 

او همچنین اضافه کرد: زمانی که یک حلقه لاستیک ۴ میلیون تومان و روغن ۵۰۰ هزار تومان بوده و کل درآمد راننده کامیون از یک سرویس طولانی مدت ۳ میلیون تومان بود که باید با آن خرج خانواده و کرایه خانه را هم بدهد راننده چه طور می تواند درآمدزایی داشته باشد.(در مورد مشکلات تامین لاستیک بیشتر بدانید)

قاسمی تصریح کرد: یک حلقه لاستیک چرا باید با قیمت ۵ میلیون تومان هم در بازار پیدا نشود، چرا در این ۱۱ روز باید انبارهای احتکار لاستیک کشف و شناسایی شود؟ چرا عده ای با منفعت طلبی خود آرامش کشور را به هم می ریزند و امنیت روانی جامعه را در معرض تهدید قرار می دهند؟

او ادامه داد: ۲۰ درصد به کرایه حمل بار افزوده شد اما در مقابل قیمت لاستیک سر به فلک کشید و روغن به ۴۴۰ هزار تومان رسید!

 

آسان بار-آسان پدیا-اعتراضات همچنان نیازمند رسیدگی-اعتراضات کامیون داران

 

یکی دیگر از فعالان حمل و نقل نیز در این زمینه می گوید: یکی از وعده هایی که مسئولان دادند بحث بیمه تکمیلی رانندگان بود، به رانندگان گفتند مشکل بیمه تکمیلی برطرف شده و رانندگان بروند ثبت نام کنند، رانندگان یک روز در صف ایستاده و برای دریافت مزایای بیمه تکمیلی ثبت نام کردند و مبلغ ۳۰ هزار تومان هم از آنها کسر شد، اما هنگامی که برای دریافت هزینه های بیمه تکمیلی مراجعه می کنند عملا اینگونه نیست.

او با اشاره به اینکه نرخ بیمه هرسال افزایش می یابد، اظهار می کند: سالی ۲۳۰ هزار تومان باید حق بیمه پرداخت می کنیم تا پس از پرداخت ۳۰ سال حق بیمه با ماهی یک میلیون تومان بازنشسته شویم، به راستی در این شرایط سخت اقتصادی چگونه می توان با حقوق کم بازنشستگی روزگار گذارند، خرج چند نفر را داد و کرایه خانه هم پرداخت کرد!

یکی دیگر از کامیون داران هم اضافه کرد: شغل رانندگی با وجود داشتن مشکلاتی همچون سختی کار، حوادث جاده ای، سرما و گرما جزو مشاغل سخت به حساب نمی آید.  این اعتراض ها بهانه ای برای رساندن صدایمان به مسئولان است ما به دنبال اعتراضات تنش آفرین نیستیم و تنها انتظار داریم مسئولان به وعده های خود عمل کنند.

 

آسان بار-آسان پدیا-اعتراضات همچنان نیازمند رسیدگی-اعتراضات رانندگان

 

او با انتقاد از وضعیت دلالی در حمل بار می گوید: در استان هایی که اعلام بار دارند مشکلی در زمینه دلال بازی نیست، اما در شهرهایی که فاقد اعلام بار هستند دلال ها سوءاستفاده کرده و برای رانندگان گربه می رقصانند به طور مثال بارنامه را دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فاکتور کرده و یک میلیون تومان آن را خود و شرکت طلب می کنند و صاحب کالا هم به گمان اینکه بار ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برایش تمام شده است قیمت آن را به روی کالا کشیده و به دست مشتری می رساند و در این میان تنها رانندگان ضرر کرده اند.

یکی دیگر از کامیون داران نیز گفت: امروز همکاران من در تامین لاستیک با چالش و مشکلات جدی مواجه هستند، قیمت بالا و کمبود لاستیک در بازار موجب شده که دست از کار بکشند. قیمت یک جفت لاستیک بالای ۱۰ میلیون تومان است کامیون دارانی که ۱۸ چرخ دارند چقدر باید کار کنند تا بتوانند یک جفت لاستیک بخرند؟

 

آسان بار-آسان پدیا-اعتراضات همچنان نیازمند رسیدگی-اعتراضات کامیون داران

 

او تصریح کرد: علاوه بر لاستیک قیمت لوازم یدکی نیز به شدت افزایش پیدا کرده، هزینه تعمیر موتور ۳۰ میلیون تومان است، همه این قیمت ها در کنار نبود هیچ گونه حمایتی باعث شده رانندگان دست به اعتراض بزنند.

این راننده تامین لاستیک به قیمت ارزان، در نظر گرفتن سختی کار و تلاش در راستای بهبود وضعیت معیشت رانندگان را از مهم ترین خواسته های رانندگان برشمرد. هنوز کامیون داران ناچار هستند کمیسیون های سرسام آوری پرداخت کنند و مدیریت این بخش اصلاح نشده است.

او گفت: همه کامیون داران تنها و تنها به دنبال خواسته های به حق خود هستند و چیزی فراتر از حق خود نمی خواهند، در این اعتراض ها اسیر نقشه دشمن نخواهند شد، قطعا کسانی که به بهانه اعتراض دست به برخی اقدامات می زنند از قشر رانندگان نبوده و مسیر آنها از کامیون داران جداست.

دالایی در پایان خاطرنشان کرد: کامیون داران هم از بیکاری و عدم بارگیری خوشحال نیستند، قطعا آنها هم در زندگی کرایه خانه و قسط داشته و باید مخارج زندگی را تامین کنند و به خوبی می دانند با نشستن در خانه درآمدی نخواهند داشت، اما اگر امروز به خواسته های آنان رسیدگی نشود قادر به ادامه کار نخواهند بود، اگر اول خردادماه امسال کامیون ها به دلیل اعتراض زمین گیر شدند تا مدتی دیگر این کامیون است که راننده را متوقف می کند چون قطعات و لاستیک در بازار نیست و کامیون هم بدون لاستیک تکان نمی خورد.