زمان مطالعه: ۳ دقیقه

منطقه آزاد چابهار یکی از مناطق آزاد هفتگانه ایران است که در راستای اهداف اقتصادی در اوایل سال ۱۳۷۰ در کنار چابهار و در پیرامون دریای عمان و اقیانوس هند بنیان گذاشته‌شده است.

مساحت این منطقه آزاد ۱۴ هزار هکتار در انتهای جنوب شرقی ایران و در کنار آب‌های دریای عمان واقع‌شده است. این منطقه به‌وسیله آسیای میانه و افغانستان، از شرق به پاکستان و از جنوب به اقیانوس هند متصل است. دسترسی مستقیم به آب‌های آزاد و قرار داشتن در خارج از خلیج‌فارس و همین‌طور عدم آسیب‌پذیری در مواقع بروز بحران، موقعیت استراتژیکی را برای ایجاد یک گذرگاه ارتباطی بین کشورهای جهان فراهم کرده است.

الحاق بندر شهید بهشتی و کلانتری به منطقه آزاد چابهار

 

سازمان منطقه آزاد چابهار باهدف ایجاد و تثبیت فضای اطمینان‌بخش برای فعالان اقتصادی و تلاش در جهت ایجاد امکانات و تسهیلات و اجرای قوانین سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای واحدهای مختلف تولیدی شروع به کارکرده است. این سازمان علیرغم مشکلات فراوان و عدم وجود زیرساخت‌های لازم و عدم دسترسی به بندر و دریا و نداشتن فرودگاه بین‌المللی با فعالیت شرکت‌های سرمایه‌گذاری (۲۸۱۴ شرکت داخلی و ۳۵۴ شرکت خارجی) توانسته از سال ۱۳۸۱ تاکنون ۱۶۰ تریلیون ریال سرمایه‌گذاری اظهاری داخلی انجام دهد که در حال حاضر ۱۱ تریلیون ریال آن محقق شده است.( برای مطالعه مقاله حمل کالای نیم بها برای بنادر کلیک کنید)

 

الحاق بندر شهید بهشتی و کلانتری به منطقه آزاد چابهار

 

عبدالرحیم کردی رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در گفت‌وگویی در رابطه با مزایای الحاق بنادر شهید کلانتری و بهشتی به منطقه آزاد چابهار، گفت:

“اصلی‌ترین نیاز برای هر منطقه آزاد، داشتن مرز است و متأسفانه منطقه آزاد چابهار در طی این سال‌ها تنها منطقه تجاری فاقد مرز بوده است. منطقه آزاد چابهار در کنار آب قرار دارد اما متأسفانه هیچ مرز آبی، زمینی و هوایی ندارد. در کل تنها منطقه آزاد فاقد مرز، چابهار است که این‌یک معضل جدی برای منطقه است؛ به این معنی که صادرات در این منطقه اصلاً در وضعیت مطلوبی نبوده است. مثلاً تولیدکنندگان مجبور بودند کالای خود را تا گمرک بندرعباس ترانزیت کنند و ازآنجا کالای خود را صادر کنند”

در رابطه با مزایای الحاق این دو بندر شهید کلانتری و بهشتی به منطقه آزاد چابهار می‌توان به:

*کاهش قیمت تمام‌شده کالا

*افزایش توان رقابت‌پذیری تولیدکنندگان

*افزایش جذابیت برای سرمایه‌گذاران در بخش تولید و ترانزیت اشاره کرد

 

در حالت کلی ایجاد یک منطقه آزاد و توسعه آن امتیازات ویژه‌ای را می‌تواند به همراه داشته باشد،که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 *ایجاد فرصت‌های اشتغال در داخل و خارج 

*جذب سرمایه‌های خارجی 

* کمک به کشور برای ورود به بازارهای جهانی و گسترش صادرات اشاره کرد

 

به همین دلیل امکانات و تسهیلات قانونی شرایط مساعدی را برای سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی و زیر بنایی برای حضور فعالان اقتصادی در مناطق آزاد مهیا کرده است. در مناطق آزاد تجارت آزاد است و شامل قوانین گمرکی محدوده گمرکی کشور نمی‌شود به‌منظور تسهیل امر واردات و صادرات.

به گفته عبدالرحیم کردی: در طی جلساتی که با سازمان بنادر و دریانوردی داشتیم، با ارائه راهکارهای مناسب و استراتژی‌هایی که وزارت راه و شهرسازی داشت، بالاخره بعد از دو سال به نتایج مشترکی رسیدیم و تصمیم بر این شده که این دو بندر به منطقه آزاد چابهار الحاق شوند.

این مقام مسئول تأکید کرد: با الحاق این بنادر با منطقه آزاد چابهار هزینه تمام‌شده کالا در بندر کاهش پیدا می‌کند و همچنین توان رقابت‌پذیری بیشتری در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد و درنتیجه ترافیک بار نیز توسعه پیدا می‌کند.

وی گفت: در نظر داریم ساخت بزرگ‌ترین ترمینال تمام مکانیزه در این منطقه را سرعت بخشیم و مهم‌ترین دستاورد برای ما رسیدن به بازار افغانستان است که برای توسعه این بخش بسیار با اهمیت است. در حال حاضر بعد از خروج آمریکا از برجام اتفاقی رخ نداده و شرکت‌هایی که در منطقه آزاد چابهار فعال بوده‌اند همچنان با روند عادی به کار خود ادامه می‌دهند.

الحاق بندر شهید بهشتی و کلانتری به منطقه آزاد چابهار

وی گفت: این دو منطقه جغرافیایی در معادن غنی و خام فروشی شرایط خوبی دارند و مسیر کوتاه به همراه امکانات مناسب قطعاً این کشور را به سمت چابهار جذب خواهد کرد. یکی از موارد مهمی که سازمان بنادر و دریانوردی به آن توجه کرده است بحث مواد معدنی و فله‌بر است که با توجه به زیرساختی که در فاز یک بندر فراهم‌شده این امکان را فراهم کرد که یک پست اسکله به فعالیت معدنی اختصاص پیدا کند و قرار است اداره این قسمت به بخش خصوصی واگذار شود و قطعاً یکی از فعال‌ترین بخش‌هایی می‌شود که می‌تواند بندر شهید بهشتی را فعال کند. این امر یقیناً در منطقه آزاد چابهار تأثیر خوبی را خواهد داشت.(برای مطالعه در مورد مزایای حذف بارنامه کاغذی کلیک کنید)

منبع: تین نیوز