زمان مطالعه: ۲ دقیقه

احمد کریمی دبیر کانون کامیون داران در گفت‌وگوی ۱۸:۳۰ در شبکه خبر به تفسیر و بررسی مشکلات کامیون داران پرداخت و گفت: قانون سخت و زیان‌آور بودن شغل رانندگی برای یک‌بار در مجلس مطرح شد و با توجه به این مورد که راننده کارفرما ندارد و برای دولت بار مالی دارد و زیان‌آور است رد شد. اما در حالت کلی درخواست ما این است که این قانون با توجه به شغل و حرفه رانندگی تعریف شود تا به تصویب برسد.

 

به این دلیل که شغل رانندگی حرفه سختی است زیرا شرایط بیمه‌ای آن خاص است به‌طوری‌که شامل قانون کار نیست و به همین دلایل باید قوانینی مربوط به سخت و زیان‌آور بودن این حرفه تعریف شود البته با ایجاد شرایطی که همه رانندگان را مشمول شود و زمانی که راننده‌ای به سلیقه خود اگر نخواست از این قانون استفاده کند مشکلی برایش پیش نیاید.

وی گفت: یکی از دلایلی که هنوز این طرح به تصویب نرسیده این است که وزارت راه و شهرسازی تا به الآن موافق اجرایی شدن این طرح نبوده است.

در حال حاضر و با توجه به وضعیت اقتصادی امروز کشور بعضی رانندگان حتی با روزی ۹ ساعت کار و یا بیشتر نمی‌توانند جوابگوی هزینه‌ها و مخارج زندگی خود باشند به همین خاطر نمی‌توان ساعت کار را کاهش داد و همین موضوعات ریز و جزئی است که ما اصرار داریم در این قانون به آن توجه، رسیدگی و بررسی شود تا تصویب این طرح به ضرر رانندگان نباشد و باید همه جوانب را در نظر گرفت.

 

تصویب قانونی که به ضرر رانندگان نباشد

 

ما درخواست افزایش حقوق بازنشستگی رانندگان را داریم زیرا در حال حاضر مبلغ آن بسیار کم است. البته تأمین اجتماعی با افزایش حقوق موافقت کرده است و از اول تیرماه مبلغ حق بیمه نیز افزایش پیدا می‌کند که موجب افزایش حقوق رانندگان در دوره بازنشستگی می‌شود. اما این افزایش به نحوی باشد که راننده‌ای وقتی بعد از ۲۰ سال بازنشسته می‌شود با حقوق مناسب و کافی باشد.

دبیر کانون کامیون داران با اشاره به یکی از مشکلات عمده گفت: از زمانی که ناوگان جدید واردشده است، تعداد کمی از ناوگان‌های قدیمی خارج‌شده‌اند و این وضعیت کنترل توزیع بار را مشکل می‌کند و تعادل بین عرضه و تقاضا را به‌هم‌ریخته است. از سال ۸۴ شرکت‌های خودروساز چینی، خودروهای بی‌کیفیتی را وارد بازار کرده‌اند باقیمت و کیفیت پایین، به‌طوری‌که ۱۶ هزار و ۸۰۰ دستگاه فقط کامیون هوو و کشنده‌های t300 واردشده که این تصمیم‌گیری‌ها باعث برهم خوردن تعادل شده است.