زمان مطالعه: ۴ دقیقه

گردشگری دریایی و ساحلی در ایران

کافیست به آخر هفته برسیم و یا روزی در میانه هفته تعطیل  شود تا جاده چالوس جای سوزن انداختن نداشته باشد.

تعطیلات آیا در همین جا خلاصه می شود یا می توان اشکال دیگری از گردشگری را تجربه کرد؟ به چه میزان گردشگری دریایی در ایران رونق گرفته است و چند مسافر در ایام تعطیلات نو سواحل شمال و جنوب را برای سفر انتخانی می کنند؟

مهران قسمتی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان مازندران از – حضور ۲۰۰ هزار گردشگر در نوروز ۱۳۹۷ در سواحل این استان خبر داده و می گوید: با تامین زیرساخت های توسعه گردشگری دریایی می توان هم خدمات مطلوب تری به این گردشگران ارائه کرد و هم تعداد آنها را افزایش داد. او در – همین رابطه از مدیریت یکپارچه برای گردشگری دریایی به عنوان ملزومات این کار نام می برد و می افزاید: باید سیاستگذاری واحدی در این خصوص داشته باشیم تا سرمایه گذاران دچار سردرگمی شده و با تکلیف آنها روشن شود.

 

گردشگری دریایی و ساحلی در ایران

 

این مقام مسئول ادامه می دهد: در حال حاضر سازمان های بنادر و دریانوردی شیلاته منابع طبیعی، محیط زیست استانداری و میراث فرهنگی در موضوع گردشگری دریایی دخیل هستند و با تشکیل کمیته راهبردی که به شکل یکپارچه به مدیریت پهنه های آبی و ساحلی بپزدارد، مشکلات تصمیم گیری در این زمینه حل خواهد شد.

حسنی با اشاره به اینکه گردشگری دریایی تنها به کشتی محدود نمی شود می گوید: باید این شیوه از گردشگری با مصادیق آن مورد بررسی قرار گیرد. ما نیازمند اسکله های تفریحی، موج شکن ها و مارینا هستیم ، همچنین باید نوسازی و به سازی شناورهای موجود انجام شود و در بخش ساحلی نیازمند ایجاد تفرجگاه در پس کرانه هستیم. ناصر امیرزاده معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر گفت:” از عدد ۴۰۰ هزار گردشگر در نوروز سال ۹۶ در این استان خبر می دهد و می گوید: این تعداد از خدمات گردشگری دریایی در این استان استفاده کرده اند”

گردشگری دریایی و ساحلی در ایران

گردشگری دریایی و ساحلی در سیستان و بلوچستان

مجتبی میرحسینی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان سیستان و بلوچستان، نیز  درباره تجربه این استان در حوزه گردشگری دریایی می گوید: «یک سال خط دریایی چابهار مسقط عمان راه اندازی شد اما با توجه به عدم معرفی و تبلیغ ناچار به تعلیق آن شدیم. خوشبختانه با ورود سرمایه گذاران جدید و نوسازی شناورها به دنبال راه اندازی مجدد این خط هستیم.( برای مطالعه در مورد تخلیه و بارگیری ۷۵۵ هزار کانتینر بخوانید)

او با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان تنها بندر اقیانوسی ایران است که به آب های آزاد متصل است، عنوان می کند: «این استان از طریق اقیانوس هند با جمعیت حاشیه این اقیانس در سه قاره آفریقا و اقیانوسیه و آسیا هم مرز است که با دو میلیارد و پانصد میلیون نفر یک سوم جمعیت دنیا را شامل می شود. این مقام مسئول از برنامه ریزی برای بهره گیری از این ظرفیت گردشگری خبر می دهد و بیان می کند: «با تامین زیرساخت و تغییر در سیاستگذاری ها و قوانین جدید می توان از این ظرفیت بهره گرفته به این ترتیب که ما به سمت لغو روادید و صدور ویزا برای این جمعیت حرکت کنیم.» او از انجام مطالعات جامعه شناسی درباره کشورهای حاشیه اقیانوس هند خبر داده و می گوید: «ما می توانیم بر اساس راهبردها و برنامه های مشخص از اندونزی هند، پاکستان، استرالیا، نیوزلند و مالزی گردشگران را به سمت ایران جلب کرده و چابهار دروازه ورود آنها به کشورمان خواهد بود.» به گفته میرحسینی اگر یک درصد از این جمعیت تمایلی برای ورود به ایران داشته باشید ما با جمعیتی معادل ۲۵ میلیون گردشگر مواجه خواهیم بود.»

به گفته این مقام مسئول:  اما بهره گیری از این فرصت تنها زمانی مقدور خواهد بود که ما ملزومات آن نظیر حمل و نقل، صدور ویزا و تعاملات بین المللی را بهبود ببخشیم. او اضافه می کند: زمانی که ارتباط ملت ها از طریق گردشگری شکل بگیرد، حتی با نوسانات سیاسی نیز می توان مقابله کرد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان می گوید: این استان در نوروز ۹۷ پذیرای ۲۰۰ هزار گردشگر بوده است. البته این آمار تنها به نفرات پذیرش شده در خانه مسافرها، هتل ها، مدارس و اقامتگاه های بوم گردی برمی گردد و شامل کمپ های سیاه چادر ها نمی شود که با احتساب آنها به عددی معادل ۵۰۰ هزار نفر خواهد رسید.

میرحسینی در عین حال توسعه گردشگری سیستان و بلوچستان را نیازمند توزان زمانی سفر می داند و عنوان می کند: با موافقت های صورت گرفته بین سازمان میراث فرهنگی با آموزش و پرورش طرح تعطیلات زمستانی در حال نهایی شدن است. به این ترتیب گردشگران می توانند در نیمه دوم سال که هوای جنوب بهاری است، به این منطقه سفر کنند.

گردشگری دریایی و ساحلی در ایران

گردشگری دریایی نیاز به توسعه زیرساخت‌ها دارد

او درباره انتقادات وارد شده از سوی گردشگران درباره مهیا نبودن زیرساخت گردشگری در استان سیستان و بلوچستان و به ویژه چابهار می گوید: سیستم عرضه و تقاضا در گردشگری باید متوازن باشد. در ایام نوروز که پیک سفر است در تمام کشور با چنین چالش هایی مواجه هستیم، برای رفع آن نیز کمپ هایی در مناطق پرتردد نظیر کوه های مریخی و مینیاتوری، گواتر، ساحل رمین و یا در حال ساخت است، همچنین در روستاهای ساحلی مجوز ساخت ۸۰ اقامتگاه بوم گردی صادر شده است تا بتوانند خدمات مطلوب را به گردشگران ارائه کنند.

این مقام مسئول با اشاره به ظرفیت منحصر به فرد موج سواری در چابهار اضافه می کند: این منطقه تنها نقطه ایران است که می توان در آن موج سواری کرد و در روزهای اخیر نیز مدرسانی از فدراسیون جهانی موج سواری در حال برگزاری دوره های این ورزش به علاقه مندان این حوزه هستند. همچنین برای سواحل مکران دولت و حکومت سرمایه گذاری های ویژه ای را در نظر دارند که در سال ۱۴۰۰ محصول آن را برداشت خواهیم کرد و در این زمینه نیازمند همراهی رسانه ها، رهبران فکری سفر و راهنمایان تور هستیم.

گردشگری دریایی و ساحلی در ایران

در خصوص گردشگری دریایی چه زیرساخت هایی باید شکل بگیرد؟

 «ما نیازمند تعامل دستگاههای اجرایی هستیم، گردشگری راه برون رفت از چالش های معیشتی و اقتصادی موجود است و برای توسعه آن نیازمند آموزش مزایان گردشگری، توانمندسازی جامعه هدف و ایجاد زیرساختهای توریسم هستیم. میرحسینی در همین رابطه از برگزاری شورای راهبری گردشگری دریایی ایران را در ۲۳ مرداد سال جاری در چابهار با حضور متولیان ارگانهای مرتبط با گردشگری دریایی و متخصصان این عرصه خبر می دهد و می افزاید: «پراکندگی دستگاههای ناظر موجب سردرگمی سرمایه گذاران شده است و ما باید بتوانیم با مدیریت یکپارچه به آنها در رفع این ابهام ها کمک کرده و در عین حال بسته های تشویقی و حمایتی را برای سرمایه گذاران تدارک ببینیم.»

رحمان فرمانی، معاون اسبق گردشگری دریایی اداره کل میراث فرهنگی استان گلستان، نیز به حمل و نقل، درباره گردشگری دریایی در این استان می گوید: «سواحل استان گلستان نسبت به سایر استان کمتر است و از این رو در قیاس با آنها در حوزه گردشگری دریایی نیز سطح کوچکتری دارد.»