زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به گفته رییس سابق سازمان راهداری و حمل و نقل،بارزترین علت ایجاد نارضایتی کامیون داران عدم تعادل در تعریف بار،کرایه و تقاضا است.

کشاورزیان گفت: تن بر کیلومتر قابلیت اجرایی شدن در ایران را ندارد و نمی توان مشکلات را با آن حل کرد چرا که تنوع کالاها بسیار بالا است و تعداد کامیون ها نسبت به عرضه بار بیشتر شده است و همچنین نحوه قیمت گذاری شرکت ها بر اساس نوع کالا و مسیر جاده ای و … متفاوت است.همه این عوامل باعث ایجاد نارضایتی در بین کامیون داران شده است.اما با افزایش و توسعه وضعیت اقتصادی و افزایش بار می توان این عدم تعادل در عرضه و تقاضا را از بین برد.

تنوع کالاها باعث شد تا در سال ۶۹ بخش حمل و نقل به این نتیجه برسد که کرایه ها بین راننده و شرکت به صورت توافقی باشد.از دلایل این تصمیم گیری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱-وضعیت جاده های کشور متفاوت است و گاهی سخت و گاهی جاده بسیار هموار است.

۲-ایران کشوری چهار فصل است به این صورت که شاید در فصل تابستان شرایط جاده و باری بسیار خوب باشد اما در زمستان این وضعیت کمی سخت تر می شود.

۳-بعضی کالاها حجم بالایی دارند اما با وزن مخصوص پایین تر

این عوامل باعث ایجاد توافق بین رانندگان و شرکت ها شد که به صورت توافقی هر سال درصد کرایه را تا حدودی افزایش دهند.

در سال ۹۶ افزایش کرایه اعمال نشد و کرایه ها بر همان توافق سال ۹۲ و ۹۳ استوار بود که به دلیل رکود بازار و کم باری بود، در حالی که در چند سال اخیر به دلیل تورم اقتصادی، بالارفتن هزینه های زندگی و تعمیرات خودرو،نداشتن بیمه بازنشستگی، رانندگان در زندگی با مشکلاتی مواجه شده اند و اعتراض های شدید تری را از آنان شاهد بودیم.

مشکل دیگر وجود دلال ها و واسطه گران است که با چانه زنی، راننده را متقاعد می کنند به قبول کردن کرایه  و راننده گاهی اگر مبالغ درخواستی آنان را قبول نکند بار را از دست می دهد چرا که راننده دیگر بار را دریافت می کند.

مشکل بعدی نبودن ثبات در عرضه بار در فصل های مختلف سال است که به دلیل ایجاد عدم تعادل در عرضه و تقاضای کالا است.

گاهی در یک بازه زمانی مشخص محصولات  کشاورزی یک منطقه آماده بارگیری است و همزمان منطقه ای دیگر نیاز زیادی به کامیون دارد که باعث بر هم خوردن تعادل می شود، و شاید در زمان دیگری به طور کلی بار بسیار کم باشد.

کشاورزیان همچنان بیان کرد که یکنواختی در کشور های اروپایی بیشتر است به طوری که به دلیل شرایط مناسب اقتصادی در هر زمان تولید وجود دارد اما در ایران گاهی کامیون داران به دلیل نبود بار مجبورند مسیر برگشت را خالی طی کنند.

در نتیجه باید با رشد اقتصادی کشور و رونق دادن به آن مشکل عرضه و تقاضا را حل و تعادل را برقرار کنیم تا توزیع بار برای کامیون داران یکسان باشد.زیرا زمانی که شرایط اقتصادی و وضعیت درامد در بین یک قشر مناسب باشد اینگونه اعتراضات ایجاد نمی شود و جامعه از نظر روانی در سلامت به سر می برد.