زمان مطالعه: ۲ دقیقه

کمپانی شل و شرکت AirFlow Truck به تازگی از نسخه کامل کانسپت Starship رونمایی کرده‌اند. در واقع، این کانسپ یک کشنده Class 8 است که با استفاده از جدیدترین فناوری‌های موجود، میزان مصرف سوخت را به بیشترین حد ممکن کاهش می‌دهد.

کانسپت Starship که مدت‌ها در انتظار دیدنش بودیم سرانجام در گردهم‌آیی سالانه آتلانتا به نمایش گذاشته شد. خبر تولید این کانسپت نخستین بار در سال ۲۰۱۵ اعلام گردید و طراحی آن توسط شرکت AirFlow Truck که به تولید کامیون‌های تجاری فوق کم مصرف می‌پردازد انجام گرفته است.

باب مینوارینگ مدیر نوآوری‌های کمپانی شل می‌گوید: «ما در جستجوی پروژه‌های نوآورانه‌ای نظیر Starship هستیم تا کمپانی شل را در بالاترین سطح از تکنولوژی نگه داریم و بتوانیم محصولات بسیار کم مصرفی تولید کنیم. صنعت حمل و نقل پیوسته در حال تغییر است و هدف ما این است که با مشارکت شرکت‌هایی مانند AirFlow در خط مقدم ابداع و نوآوری باشیم و راه حل‌هایی خلاقانه ارائه دهیم که در سال‌های آینده نیز منافعی برایمان داشته باشد.»

 

استارشیپ
کانسپت Starship

 

 

 

بدنه کشنده Starship طراحی بسیار آیرودینامیکی دارد و باله‌های جانبی، کاپوت و قسمت‌های ابتدایی و انتهایی آن از فیبر کربن ساخته شده است. شیشه سرتاسری و انحنادار جلو نیز به طور خاص برای این کشنده تولید شده و قسمت تریلر نیز به تجهیزاتی مانند باله‌های جانبی سرتاسری جهت کاهش مصرف مجهز شده است. در بالای تریلر نیز یک پنل خورشیدی ۵,۰۰۰ واتی نصب شده است که برق مورد نیاز تجهیزات داخلی را تأمین کرده و به کاهش مصرف سوخت کمک شایانی می‌کند.

تأمین نیروی پیشران کشنده Starship بر عهده یک موتور ۶ سیلندر کامینز Efficiency  X15 مدل ۲۰۱۷ گذاشته شده است که می‌تواند ۴۰۰ اسب‌بخار نیرو و حدود ۲۵۰۸ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این موتور در کنار یک گیربکس قرار گرفته است که به طور خاص برای حرکت در سرعت‌های پایین و در دور موتورهایی در محدوده ۸۰۰ دور بر دقیقه طراحی شده است.

علاوه بر موارد فوق، کشنده Starship از روغن سینتتیک با گرانروی کم استفاده می‌کند که ساخت کمپانی شل است و فرمولاسیون آن به گونه‌ای است که مصرف سوخت را پایین می‌آورد، عملکرد موتور را در دماهای بالا و پایین ارتقاء می‌دهد و با بسیاری از موتورهای کم آلاینده سازگار است. همچنین کشنده Starship از بسیاری از روغن‌های سینتتیک ساخت کمپانی شل نیز استفاده می‌کند که عبارتند از واسکازین گیربکس GXME، روغن دیفرانسیل Spirax S5 ADE و روغن Spirax S6 GME برای جعبه فرمان. ضد یخ بسیار بادوام Rotella که آن نیز از محصولات کمپانی شل است وظیفه دفع حرارت و حفاظت از موتور در دماهای بسیار بالا را بر عهده دارد.