زمان مطالعه: ۲ دقیقه

در سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۴ استفاده از کارت سوخت برای خرید بنزین و دیگر فرآورده‌های نفتی یکی از الزامات بود تا به‌وسیله آن بتوان از دزدی و قاچاق سوخت جلوگیری کرد و همچنین مصرف سوخت را مدیریت کرد.

در سال‌های ابتدایی اجرای این پروژه عظیم بیش از هفده میلیون نفر در کل کشور تحت خدمات این طرح قرار گرفتند که بعد از تک‌نرخی شدن بنزین و با گذر زمان این طرح و استفاده از کارت سوخت کمرنگ‌تر شده است و فقط توسط جایگاه‌ها استفاده می‌شود.

اما اکنون دوباره برای ترغیب مشتریان به استفاده از کارت سوخت، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بعد از بررسی از تجهیزات مناسب در دنیا اقدام به نوسازی تجهیزات نصب‌شده کرد و از سال ۹۴ روی ۱۰۲ نازل و حدود ۴۶ جایگاه عرضه سوخت در شهرهای مختلف تجهیزات جدید به‌صورت آزمایشی نصب و استفاده‌شده است. با استفاده از این تجهیزات به‌روز امکان سوخت‌گیری و پرداخت هزینه به‌صورت هم‌زمان ایجادشده است تا دیگر نیاز به پرداخت پول نقد و دخالت دست نباشد و در کنار نازل همه ملزومات فراهم باشد. در کل کشور و در طی این ۱۱ سال از اجرای این طرح، حدود ۲۱ میلیون کارت در کشور فعال است.

 

بازگشت دوباره کارت سوخت

سید محمدرضا موسوی خواه مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در تازه‌ترین سخنان خود تأکید داشته است که: همه جایگاه‌های عرضه سوخت باید از کارت سوخت استفاده کنند و بیان کرد، صاحبان خودروهایی که کارت سوخت آن‌ها مفقودشده باید درخواست کارت سوخت المثنی بدهند تا آمار و اطلاعات میزان مصرف سوخت کشور معین شود.

پیش‌ازاین نیز در دی‌ماه سال قبل زیبا اسماعیلی سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفته بود که استفاده مجدد از کارت سوخت الزامی می‌شود و افرادی که کارت خود را گم‌کرده‌اند برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل، نسبت به دریافت کارت اقدام کنند.

در آخر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ طرح یک‌فوریتی حفظ کارت سوخت را تصویب کردند که بر اساس اصلاح ماده ۱ قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت که به تصویب نمایندگان مجلس رسید، عرضه بنزین و گازوئیل در بخش حمل‌ونقل با استفاده از کارت هوشمند سوخت امکان‌پذیر خواهد بود.