زمان مطالعه: ۲ دقیقه

کمپانی ماک تراکس به تازگی یک جی.‌پی‌.‌اس بسیار هوشمند را به کار گرفته است که به کامیون‌های هیبرید-پلاگین اعلام می‌کند چه وقت با استفاده از نیروی برق و چه وقت با استفاده از نیروی موتور دیزل حرکت کنند. این روش به این منظور طراحی شده است تا وضعیت کارکرد کامیون را تغییر بدهد و با کاهش مصرف گازوئیل، آلودگی هوا را پایین بیاورد.

در این رویکرد جدید، کمپانی ماک نوعی فناوری جئوفنسینگ (geofencing) با استفاده از جی.‌پی.‌اس و فرکانس‌های رادیویی را به کار می‌گیرد که یک مرز جغرافیایی مجازی ایجاد کرده و به وسیله نقلیه اعلام می‌کند چه هنگام نیروی پیشرانش را عوض کند.

در واقع، کمپانی ماک در یک برنامه آزمایشی جئوفنسینگ که بین شهرهای لس آنجلس و لانگ بیچ انجام گرفت، نشان داد که میزان مصرف سوخت بین ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش داشته است. این کمپانی معتقد است که هنوز زود است که بتوان گفت این رویکرد در ابعاد تجاری نتایج خوبی به دنبال خواهد داشت و طراحی این سیستم جئوفنسینگ به این منظور صورت گرفته است که ممکن است روزی چنین کامیون‌هایی به صورت انبوه تولید شوند.

از طرفی، کارشناسان صنعت حمل و نقل معتقدند حتی اگر کمپانی ماک تصمیم بگیرد این کامیون‌های دیزل-برقی(برای خواندن مقاله ” موتورهای دیزل چه مزایا و معایبی دارند؟کلیک کنید) که با جی.پی.اس هدایت می‌شوند را به تولید انبوه برساند، این رویکرد، باز هم در بهترین حالت “یک راه حل موقت” خواهد بود.

البته جئوفنسینگ و هیبرید-پلاگین، فناوری‌های جدیدی نیستند ولی ماک آن‌ها را به روشی بسیار جدید با هم ترکیب کرده است. از طرفی، کامیون‌های هیبرید-پلاگین چون از دو موتور استفاده می‌کند بسیار گران قیمت هستند.

کمپانی ولوو که مالک اصلی ماک و چند برند بزرگ دیگر محسوب می‌شود، قدم به قدم در حال حرکت به سوی تولید کامیون‌هایی است که آلایندگی آن‌ها به صفر نزدیک باشد. این پروژه جدید از فناوری‌هایی استفاده می‌کند که در آینده کامیون‌ها را به سوی برقی شدن کامل پیش می‌برد و به اعتقاد مدیران این شرکت، کامیون‌های هیبرید-پلاگین فقط یک راه حل موقت هستند.

برنامه ماک برای کاهش مصرف سوخت و میزان آلاینده‌ها با استفاده از جئوفنسینگ
برنامه ماک برای کاهش مصرف سوخت و میزان آلاینده‌ها با استفاده از جئوفنسینگ

 

در سال ۲۰۱۲، کمپانی ولوو (مالک اصلی ماک) تصمیم گرفت ببیند آیا سیستم هیبرید-پلاگینی که در اتوبوس‌های اروپا مورد استفاده قرار می‌گیرد قابلیت استفاده در کامیون‌های سنگین را نیز دارد یا نه، و از همان زمان پروژه جئوفنسینگ ماک کلید خورد و چندین سال طول کشید تا بعد از تست‌ها و به روزرسانی‌های مکرر، در سال ۲۰۱۶ منجر به تولید کامیون فعلی بشود. این کامیون پیناکل (Pinnacle) که به سیستم هیبرید-پلاگین مجهز است، از یک موتور برقی ۱۵۰ کیلوواتی و یک موتور دیزل ۱۱ لیتری و ۴۰۰ اسب‌بخاری بهره می‌برد. یک باتری ۱۵ کیلووات ساعتی نیز نیرو را در خودش ذخیره می‌کند تا موتور برقی را به حرکت در بیاورد. این کامیون با استفاده از سیستم جی.پی.اس به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که در محدوده مشخصی تردد کند و نوعی جئوفنسینگ ایجاد شود. وقتی جی.پی.اس تشخیص بدهد که کامیون به منطقه از پیش تعیین شده رسیده است، پیشرانه برقی را فعال می‌کند تا علاوه بر کاهش مصرف سوخت، تولید گازهای آلاینده نیز به صفر برسد و وقتی کامیون از محدوده از پیش تعیین شده خارج شود، حالت هیبرید-دیزل به صورت خودکار فعال می‌شود. در حالت هیبرید-دیزل، ۴۰۰ اسب‌بخار نیرو و ۱۵۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌شود و پیشرانه برقی به موتور دیزل کمک می‌کند تا هنگام شروع حرکت و هنگام تعویض دنده نیروی بیشتری داشته باشد و مانورپذیری کامیون بالاتر برود.