زمان مطالعه: ۷ دقیقه

ولوو بعد از دو گروه دایملر و paccar، سومین گروه خودروسازی ایالت متحده آمریکا است که از نظر بین‌المللی با وجود رقیب سرسختی مثل دانگ فنگ و دیگر شرکای تجاری خودروسازی سنگین، به رتبه دوم صعود کرده است. اما در حال حاضر ماک که اشتراکات بسیار زیادی با محصولات شرکت خودروسازی ولوو دارد، کامیون ماک جدید Anthem را در اختیار دارد که تازه‌ترین محصول این کمپانی است.

ماک برای این عضو جدید خانواده امید فراوانی در سر دارد که با مشخصات فنی و طراحی عالی که ماشین سنگین ماک جدید دارد حق هم دارد که به آینده درخشان خودش غره شود. ولی در این بین یکی از مهم‌ترین معیارهای فروش خودرو، شبکه وسیع خدماتی است.

به این دلیل که تعمیرات خودروهای سنگین در جاده‌ها یا تعمیرگاه‌های غیرمجاز در خارج از کشور، جرم تلقی می‌شود و ممنوع است. به همین خاطر خودروهای سنگین می‌بایست که توسط تعمیرکاران مجرب خود شرکت که عرضه‌کنندگان اصلی محصول هم هستند تعمیر شود.

سبد کنونی ماک

طراحی بیرون و داخل ماک‌

هم‌اکنون علاوه ‌بر دو کامیون ویژه tarra pro و LR، کشنده‌های گرانیت اکسل پشت و جلو، و همین‌طور ماک جدید پیناکل اکسل جلو در سبد این کمپانی در کنار Anthem وجود دارد. گرانیت در واقع یک کشنده منطقه‌ای بی‌نظیر است که به خاطر طراحی جذابی که دارد به‌راحتی در بیراهه‌های بیرون از شهر و نزدیک معادن می‌تواند جولان دهد و از بهترین نمونه‌های ماک جدید در ایران است.

پیناکل هم طراحی نظیر نسل‌های پیشین ماک دارد، درست نظیر سری CH با شعار گوش آشنای طراحی سنتی با راحتی زیاد و غیر فشرده‌سازی که تا پیش از رونمایی از ماشین سنگین ماک جدید با عنوان Anthem نمونه اکسل عقب این محصول هم که یکی از کشنده‌های خاص کمپانی بود، رو نمایی شد که جزو محصولات خاص بزرگراهی تلقی می‌شد.

به‌ ظاهر سیاست کمپانی ماک بر این است که بتواند محصول جدیدش با عنوان Anthem را جایگزین پیناکل اکس عقب کند و بیرق کشنده‌های بزرگراهی این کمپانی به این محصول تازه برسد. دلیل عمده این موضوع هم پاک شدن اسم پیناکل اکسل عقب در بین محصولات ماک است.

گیف موشن راننده

طراحی بیرون و داخل ماک‌ها

طراحی سری جدید نقطه اشتراکات زیادی با محصولات قبلی ماک دارد و می‌شود نقطه اشتراکات زیادی بین طراحی آن‌ها پیدا کرد این تغییرات نیز در اسکانیا سری S جدید نیز دیده می شود . بعد از سری B محصول ماک در کشورمان، که به تخم مرغی مشهور بود، سری R به بازار عرضه شده که این ماک جدید در ایران هم تا حدودی هم زیاد شد.

این سری یکی از محصولات بسیار موفق ماک جدید در ایران و جهان بود که به جز دماغه و درب کاپوتی که داشت، نمای خارجی این محصول در تولیدات بعدی این کمپانی یعنی سوپرلابنر و CH هم پیاده سازی شد. به همین جهت هم اگر از بغل به محصور جدید ماک توجه کنید، در طراحی آن رگه‌هایی از مدل‌های پیشین به‌ویژه محصول موفق پیناکل اکسل پشت را مشاهده می‌کنید.

کامیون ماک در جاده

البته از نظر نمای روبه رو هم شباهت زیادی به این کشنده دارد؛ چرا که تاج بالایی کابین یادآور طراحی پیناکل پر قدرت ماک است. نمای جلویی این محصول از کمپانی هم دقیقاً وامدار سنت گذشته ماک است. گلگیرهای بادکرده و متورم همراه با قوس زیاد دماغه شباهت این محصول از ماک را علاوه بر تولیدات قبلی به محصولات ولوو هم مانند کرده است. داخل کابین ماک جدید از طراحی جذابی برخوردار است و این‌که این موضوع مورد قبول همگان قرار بگیرد خب یک امر نسبی است.

اما به هر حال اگر بخواهیم این کشنده را با نوع پیشین خودش یعنی پیناکل یا دو تولید پیشین کمپانی ولوو VNL و VNR مورد مقایسه قرار بدهیم، باید بگوییم که طراحی خاص و خیره کننده‌ای ندارد و شاید انتخاب رنگ تیره برای این محصول از این جهت باشد که کسی نادیده گرفتن در طراحی ریزه‌کاری‌های این محصول را متوجه نشود. اما به هر حال هم داخل کابین ماک جدید و هم طراحی بیرونی آن مثل همیشه تداعی کننده ابهت ماک است.

همچنین یک نوآوری که در طراحی جدید این محصول استفاده شده است و تا پیش از این در این سری از محصولات دیده نشده بود، کشیده شدن چراغ‌ها به سمت فوقانی گلگیرهاست که به همین خاطر هم اغلب معتقدند که این عمل باعث شباهت ماک جدید به محصولات ولوو شده است.

طراحی داخلی دقیقاً چیزی است که در دو محصول پیشین ماک یعنی پیناکل و گرانیت هم محسوس بوده استو دارای سیستم هوشمندی می باشد که برای دریافت بارنامه الکترونیکی مناسب می باشد. این‌طور می‌شود گفت که کوچک‌ترین تفاوتی بین داشبوردهای این دو محصول با آیتم جدید وجود ندارد. طراحی مثل همیشه بی‌آلایش و ساده است و به‌جای استفاده از تجهیزات آنالوگ، از تجهیزات مدرن دیجیتالی مطابق با اصول سنتی و ارگونومی خاص محصول استفاده شده است.

فضای داخلی کامیون ماک

فرمان محصول جدید قلدر و قطور طراحی شده و دکمه‌های استفاده شده در این محصول نسبت به نوع اروپایی آن، زمخت‌تر و درشت‌تر هستند. همین‌طور پنل داشبور به خصوص در اطراف نشانگرها به شکلی طراحی شده که به نوعی تداعی کننده بهره‌برداری از آلومینیوم در داخل کابین ماک جدید است. دنده‌ها اگر نوع اتوماتیک گیربکس آن را در نظر بگیریم، بغل پشت آمپر جا گرفته‌اند و به شکل دکمه‌ای هستند و به آسانی می‌شود از آن‌ها استفاده کرد.

بخش استراحت (خواب) جادار و راحت بوده و برخوردار از آپشن‌های رفاهی فراوانی است. طراحی صندلی‌ها نیز ساده با خطوط تیز نظیر همان چیزی است که در خارج کابین و داخل اتاق ماک به کارگرفته شده است.

به دست آوردن بازار جدید با کشنده جدید ماک Anthem

ماک به طور سنتی در مورد طراحی قدری محافظه‌کارانه عمل می‌کرده است ولی در مورد کشنده Anthem این ظاهراً تصمیم گرفته این عقیده را به کلی کنار بگذارد. کمپانی ماک می‌گوید امیدوار است بتواند بازاری که به خاطر از مد افتادن و قدیمی شدن کشنده Pinnacle از دست داده بود را با عرضه این محصول جدید دوباره به دست بیاورد.

با این که بسیاری از کشنده‌های امروزی شکل و شمایل آشنا و یکسانی پیدا کرده‌اند ولی ماک Anthem با طراحی منحصر به فردش، خودش را از دیگران جدا می‌کند. این کشنده با نوارهایی از فلز درخشان در اطراف چراغ‌ها و جلو پنجره، گلگیرهای چهارگوش و تزیینات منحصر به فرد بر روی کاپوت برآمده‌اش، حرف‌های جدیدی برای گفتن دارد. به طور قطع طراحان ماک Anthem هنگام طراحی‌اش، آن‌چه که رانندگان از یک کشنده واقعی و تمام عیار انتظار دارند را مد نظر داشته‌اند.

کشنده جدید ماک Anthem

جان والش، معاون بازاریابی کمپانی ماک می‌گوید: «ما یک برند آمریکایی اصیل هستیم. ما این‌جا متولد شده‌ایم، این‌جا رشد کرده‌ایم و واقعاً به توسعه این کشور کمک کرده‌ایم. ما می‌خواهیم مطمئن شویم کشنده جدیدی که تولید کرده‌ایم یک ماک اصیل آمریکایی باشد. اسم Anthem، روح آمریکایی آن را منعکس می‌کند و من فکر می‌کنم به خواسته‌های خودمان رسیده‌ایم.» ( برای مطالعه در مورد برنامه ماک برای کاهش مصرف سوخت می توانید مقاله ” برنامه ماک برای کاهش مصرف سوخت و میزان آلاینده‌ها با استفاده از جئوفنسینگ ” را مطالعه نمایید.

رانندگان به خاطر ظاهر این کشنده جذب آن می‌شوند، ولی هنگامی که وارد کابینش بشوند، خواهند دید که در آن‌جا هم همه چیز تغییر کرده است. چیدمان داشبورد جدید است، آپشن‌های تازه‌ای اضافه شده و سبک و سیاق کابین نیز به اندازه طراحی بدنه، درشت و زمخت است.

پاپ آپ نصب برنامه اعلام کننده

تختخواب‌ها کاملاً جدید هستند و کمپانی ماک برای نخستین بار فضایی برای ایستادن در داخل کابین طراحی کرده است، به این ترتیب رانندگان مجبور نیستند وقتی از روی صندلی بلند می‌شوند قوز کنند و دیگر سرشان به سقف نمی‌خورد.

با این که طراحی بدنه ماک Anthem به هیچ عنوان آیرودینامیک به نظر نمی‌رسد ولی این کمپانی معتقد است Anthem  در مقایسه با Pinnacle بیش از ۳% آیرودینامیک‌تر و کم مصرف‌تر شده است. ماک می‌گوید طراحی آیرودینامیک ارتقاء یافته، به همراه تغییرات جدیدی که  در موتور و توربوشارژ صورت گرفته است باعث شده میزان مصرف سوخت در مقایسه با مدل‌های نسل قبل که از موتورهای GHG 14 استفاده می‌کردند، بیش از ۱۱.۸% کاهش پیدا کند.

کشنده ماک Anthem از جدیدترین نوآوری‌های سال ۲۰۱۷ در زمینه طراحی موتور بهره می‌برد،مواردی از جمله:

  • پیستون‌های ویو
  • سیستم تزریق سوخت common-rail و توربوشارژ که فقط بر روی چند تیپ از این کشنده نصب می شود.
  • موتور MP7 بین ۳۲۵ تا ۴۲۵ اسب‌ بخار نیرو و بین ۱۷۰۸ تا ۲۱۱۵ نیوتن‌ متر گشتاور تولید می‌کند، این در حالی است که موتور MP8 قادر است بین ۴۱۵ تا ۵۰۵ اسب‌بخار نیرو و بین ۱۹۷۹ تا ۲۵۲۲ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.
  • میزان تولید نیرو و گشتاور برای موتور MP8-TC نیز به ترتیب بین ۳۸۵ تا ۴۴۵ اسب‌بخار و ۱۹۷۹ تا ۲۵۲۲ نیوتن‌ متر اعلام شده است.
  • همه موتورها به سیستم‌های Maxidyne، Maxicruse، Econodyne و SuperEconodyne مجهز هستند.

گیربکس اتوماتیک و به روز شده mDrive که بر روی کشنده ماک Anthem تعبیه شده است، می‌تواند به صورت سفارشی ۱۳ یا ۱۴ دنده باشد و از دو دنده ضریب پایین برای بارهای سنگین نیز بهره می‌برد.

فضای داخلی کامیون ماک

هدف این بوده که ماک Anthem ضمن این که آیرودینامیک است، همچنان مانند یک ماک اصیل به نظر برسد. خطوط افقی و عمودی زیادی بر روی بدنه دیده می‌شود و ظاهری بسیار محکم و قدرتمند به این کشنده داده است. البته به سختی می‌توان گفت که بدنه آیرودینامیک است ولی کمپانی سازنده معتقد است که این بدنه با در نظر گرفتن اصول آیرودینامیک طراحی شده و در مقایسه با مدل‌های قدیمی‌تر، میزان مصرف سوخت را پایین‌تر آورده است.

کاپوت و گلگیرهای ماک

کاپوت و گلگیرها سه تکه هستند تا تعمیر و تعویض آن‌ها آسان‌تر باشد، کاپوت و آینه‌های روی آن نیز بسیار ساختار شکنانه‌ هستند. وقتی از بیرون به این آینه‌ها نگاه می‌کنیم ممکن است قدری عجیب و غریب به نظر برسند ولی وقتی روی صندلی راننده بنشینید متوجه خواهید شد که درست در جایی قرار گرفته‌اند که باید باشند. کمپانی ماک می‌گوید این آینه‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که جریان هوایی که اطراف آینه‌ها شکل می‌گیرد را بهتر از خودشان رد کنند.

در داخل کابین با دسته‌‌های کنترلی زیبا و زمحتی روبرو می‌شویم که روی پنل گیربکس و بین کابین و اسلیپر قرار گرفته‌اند. این دسته‌ها مثل سنگ محکم هستند و به خوبی در دسترس راننده قرار گرفته‌اند. راننده بدون این که نیاز باشد خم بشود یا پایش را از زمین بردارد می‌تواند به راحتی به همه دسته‌های کنترلی دسترسی داشته باشد.

آپشن کامیون ماک

کابین داخلی این کشنده ماک Anthem بسیار مدرن است و درست مانند بدنه آن سبک و سیاقی درشت و زمخت دارد.

  • داشبورد به راننده نزدیک‌تر شده و ارتفاع آن نیز پایین‌تر آمده است.
  • چند درگاه‌ بر روی داشبورد وجود دارند و تجهیزاتی مانند نمایشگر لمسی ۷ اینچی، مسافت‌سنج و چندین محفظه بار نیز به چشم می‌خورند.
  • بالای داشبورد محلی برای قرار دادن تلفن همراه تعبیه شده است و یک درگاه USB نیز در نزدیکی آن قرار دارد تا نیازی به استفاده از سیم‌های بلند نباشد.
  • در واقع، پریزهای برق زیادی به صورت درگاه‎‌های USB در داخل کابین پراکنده شده‌اند و راننده برای پیدا کردن‌شان هیچ مشکلی نخواهد داشت.

اسلیپر ماک

فضای داخلی کامیون ماک

داخل اسلیپر بسیار بزرگ و جادار است، دو پنجره جانبی نیز کمک می‌کنند که اسلیپر از روشنایی کافی برخوردار باشند، البته چراغ‌های مطالعه هم از قلم نیفتاده‌اند. در مجموع می‌توان گفت کشنده ماک Anthem رانندگان و صاحبان شرکت‌های حمل و نقل را به سوی خودش جذب خواهد کرد چون طراحی آن برای یک کشنده ساخت کمپانی ماک بسیار جدید و نوآورانه است. با در نظر گرفتن این واقعیت، به جرأت می‌توان گفت کمپانی ماک به زودی به هدفش خواهد رسید و سهمش را از بازار پس خواهد گرفت.

برخی از سوالات متداول

آیا طراحی ماک جدید منحصر به فردتر از نمونه‌های پیشین است؟

در طراحی جدید این محصول نوآوری زیادی به کار گرفته شده است که تا پیش از این در این سری از محصولات دیده نشده بود. طراحی ماک جدید بیشتر گرایش به محصولات تولیدی جدید ولوو دارد.

سری جدید ماک چه نام دارد؟

سری جدید ماک پیناکل نام دارد که جزو سری جدید کشنده‌های پر قدرت ماک به حساب می‌آید.

محصولات عمده ماک که برای خرید وجود دارد کدام کشنده‌ها را شامل می‌شود؟

هم اکنون علاوه‌بر دو کامیون ویژه tarra pro و LR، کشنده‌های گرانیت اکسل پشت و جلو، و همین طور ماک جدید پیناکل اکسل جلو در سبد این کمپانی در کنار Anthem وجود دارد.