زمان مطالعه: ۱ دقیقه

ترمز اضطراری خودکار AEB چیست؟ در تعریف، AEB سیستمی است که احتمال تصادف از جلو با خودرو یا عابر پیاده را تشخیص داده و به راننده در پیشگیری یا خفیف کردن برخورد کمک می‌کند. این سیستم ابتدا به راننده هشدار می‌دهد تا عکس‌العمل خود را برای پیشگیری از برخورد تصحیح کند اما اگر پاسخ دریافتی کارا و سریع نباشد به‌صورت خودکار ترمزها را به منظور پیشگیری از برخورد بکار می‌گیرد.

ترمز اضطراری خودکار، مرز بین مرگ و زندگی
ترمز اضطراری خودکار، مرز بین مرگ و زندگی

همه این‌ها روی کاغذ خوب هستند اما خب عملکرد ترمز اضطراری AEB در جاده چگونه است؟

بسیاری از رانندگان می‌گویند این سیستم گاهی اوقات عصبی کننده است زیرا زمانی که موردنیاز نیست ترمزها را درگیر کرده و به عبارت دیگر بیش از حد نیاز حساس است. البته این سیستم به‌طور بسیار مؤثری می‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد.

در کلیپ تازه‌ای که فضای مجازی را به تسخیر درآورده چندین کودک از پشت یک اتوبوس به‌طرف دیگر جاده فرار می‌کنند. یکی از کودکان درست جلوی یک کامیون ولوو قرار گرفته و به لطف سیستم اضطراری خودکار و البته عملکرد به موقع راننده هیچ آسیبی به او نمی‌رسد.

در حقیقت سیستم ولوو اساساً به منظور پیشگیری از برخورد طراحی شده است. با استفاده از دوربین مناسب، رادار، واحد کنترل و سیستم ترمز، این تکنولوژی برای تشخیص کوچک‌ترین تحرکات پیش رو دقیق بوده و خوشبختانه می‌تواند واکنش سریعی داشته باشد.

ترمز اضطراری خودکار، مرز بین مرگ و زندگی
ترمز اضطراری خودکار، مرز بین مرگ و زندگی

در داخل کابین و درست قبل از وقوع چنین شرایط حساسی، سیستم ترمز اضطراری با چراغ LED قرمز به راننده هشدار می‌دهد. یک چراغ چشم زن و هشدار نیز در صورت عدم واکنش از سوی راننده روشن شده و در نهایت این سیستم برای پیشگیری از برخورد یا کمتر کردن اثرات آن وارد عمل می‌شود.

منبع: سایت پدال