زمان مطالعه: ۲ دقیقه

کمپانی دایملر به تازگی اعلام کرده است در نظر دارد به صورت آزمایشی و با استفاده از چاپگر ۳ بعُدی، قطعات یدکی کامیون‌ها را تولید کند و با سرعت بیشتری به دست مشتریان برساند. هدف این برنامه این است که از فناوری‌های جدید به عنوان ابزاری برای ارائه خدمت به مشتریان استفاده شود.

قطعات یدکی کامیون از طریق چاپگر 3 بعُدی
قطعات یدکی کامیون از طریق چاپگر ۳ بعُدی

این برنامه قصد دارد قطعات یدکی کامیون‌های قدیمی، قطعات کمیاب و قطعاتی که ارسال آن‌ها به زمان زیادی احتیاج دارد را تحت پوشش قرار بدهد. اگر قطعه‌ای از کار بیفتد، به جای طی کردن مراحل وقتگیر سفارش و ارسال، می‌توان آن را از طریق یک چاپگر سه بعُدی ارسال کرد. این کار نه تنها فواید اقتصادی دارد بلکه باعث می‌شود یک کامیون روزها و یا حتی هفته‌ها به خاطر خرابی قطعه از کار نیفتد. به اعتقاد کارشناسان این طرح می‌تواند یکی از جنجالی‌ترین برنامه‌های سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ باشد و تا قبل از این که دیر بشود همه شرکت‌های فعال در حوزه حمل و نقل باید به فکر ارائه چنین خدماتی به مشتریان خودشان باشند. در آینده نزدیک، فناوری‌هایی مانند چاپگرهای سه بعُدی، بسترهای جدیدی برای پشتیبانی و ارائه خدمات بهتر به مشتریان فراهم خواهند کرد و خودروسازان باید آمادگی تغییر در زنجیره تأمین قطعات یدکی را داشته باشند.

 

قطعات یدکی کامیون از طریق چاپگر ۳ بعُدی

 

دایملر امیدوار است این طرح آزمایشی که در آن از چاپگرهای سه بعدی برای چاپ قطعات پلاستیکی استفاده می‌شود، مورد استقبال مشتریان و کارشناسان قرار بگیرد و در مرحله بعد بتوان داده‌های مربوط به عملکرد این قطعات را گردآوری و تجزیه و تحلیل کرد.
قرار است در این طرح آزمایشی شرکت تکنولوژی هاوس (Technology House) که در زمینه چاپ سه بعدی فعال است، قطعاتی مانند پلاک‌های اسم، پاکت‌های نقشه و روکش‌های پلاستیکی را با استفاده از تکنولوژی (SLS (Selective Laser Sintering تولید کند. این قطعات باید محکم و با دوام باشند و بنا به گفته کمپانی دایملر، بسیاری از آن‌ها با قطعه اصلی هیچ تفاوتی نخواهند داشت و تشخیص آن‌ها از نسخه اصل برای افراد غیر متخصص کاری دشوار خواهد بود.