زمان مطالعه: ۲ دقیقه

کمپانی ولوو تراکس به تازگی گیربکس جدید I-shift را روانه بازار کرده است. این گیربکس به اندازه‌ای انعطاف‌پذیر است که به طور قطع کار در ناوگان‌های حمل و نقل جاده‌ای را برای رانندگان بسیار جذاب خواهد کرد. این گیربکس اتوماتیک جدید توانایی‌های زیادی دارد و عملکرد بالایی در اختیار رانندگان قرار می‌دهد.

گیربکس I-shift بر روی سری‌های FM، FMX و FH کامیون‌ها و کشنده‌های ولوو نصب می‌شود و این نوآوری منحصر به فرد، به کامیون‌های استاندارد این کمپانی قابلیت انجام وظایف سنگین‌تر را می‌دهد. یکی از مدیران کمپانی ولوو می‌گوید: «وقتی هدف انجام عملیات سنگین و یا حرکت طولانی مدت بر روی بزرگراه باشد، ما به مشتریان خودمان این اختیار را می‌دهیم که هر گزینه‌ای نیاز دارند در اختیارشان قرار بگیرد.»

 

گیر بکس جدید ولوو

گیربکس I-shift که بر روی کشنده‌های سنگین ولوو نصب شده است، هنگام آغاز حرکت عملکردی بسیار عالی دارد و هنگام بالا رفتن از سربالایی‌ها نیز توانایی‌های بالایی از خودش نشان می‌دهد. البته رانندگان در دورهای عادی موتور باید انتظار عملکردی عالی را داشته باشند چون ضریب دنده‌های گیربکس I-shift به گونه‌ای است که حتی در سرعت‌های پایین نیز حداکثر گشتاور را به چرخ‌ها منتقل می‌کند.

در واقع، دو چرخ‌دنده کرالر که در این گیربکس به کار رفته‌اند، حرکت از حالت توقف با باری به وزن ۳۲۵ تن، آن هم در مسیری با شیب ۳% را به کاری بسیار آسان تبدیل می‌کنند. به گفته مدیران ولوو، گیربکس I-shift با دو چرخ‌دنده کرالر اضافی، نیروی کامیون را به دو برابر افزایش

می‌دهد، کامیون بدون زحمت حرکت می‌کند و در شرایط سخت با بار سنگین نیز به راحتی به راهش ادامه می‌دهد، در حالی که مصرف سوخت را نیز در همه شرایط کاهش می‌دهد.

به این ترتیب، کامیون ولوو شما می‌تواند در تمام طول سال از عهده انجام کارهای مختلف بر بیاید و عملکردی در حد استاندارهای جهانی توأم با مصرف سوخت پایین در اختیارتان بگذارد. نیرویی که در داخل گیربکس به هدر می‌رود، در گیربکس I-shift کمتر از گیربکس‌های معمولی است و این امر به خاطر زمانبندی بسیار دقیق تعویض دنده‌ها است. نرم‌افزار تعبیه شده بر روی این گیربکس، چنان به جا و سریع دنده‌ها را عوض می‌کند که حتی بهترین راننده‌ها نیز نمی‌توانند با آن رقابت کنند. این تعویض دنده‌های عالی باعث می‌شوند موتور با کم مصرف‌ترین دور به کارش ادامه بدهد. علاوه بر این، چنانچه کامیون در حال حرکت در سرازیری باشد، گیربکس I-shift باعث می‌شود دور موتور بالا نرود و به این ترتیب ۲% دیگر هم در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌کند.