زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه

یکی از راه‌ها آرامش و رهایی از این استرس‌ها، دعا کردن است. دعا برای سلامتی رانندگان اثرات اعجاب‌انگیزی دارد و می‌تواند تا حد زیادی اثرات کار مداوم و همراه با سختی‌های زیاد را خنثی کند. اگر به صورت حرفه‌ای رانندگی می‌کنید و یا زمان زیادی را در جاده‌های برون و درون شهری و در حال رانندگی می‌گذرانید، حتما باید علاوه بر سلامتی جسمی و بدنی خود، سلامتی روحی خودتان را نیز جدی بگیرید.

 

به خصوص رانندگانی که در صنعت حمل و نقل زمینی و برون شهری که مدت زمان زیادی را به دور از خانه و خانواده خود می‌گذرانند و با انواع استرس‌ها و اضطراب‌های شغلی سر و کله می‌زنند، نیاز به ریکاوری و آرامش بیشتری نیز دارند. ماهیت رانندگی چه درون شهری و چه برون شهری شغلی فرساینده و پر از اضطراب است. استرس‌های ناشی از تصادف، ترافیک، دیر رسیدن به مقصد، آسیب به خودرو و بار و زمان‌بندی فعالیت‌ها و… می‌تواند برای روان راننده بسیار مخرب و خردکننده باشد.

 

در این مقاله قصد داریم تا با ۱۶ دعا برای سلامتی رانندگان و مزایای دعا برای رانندگان بیشتر آشنا شویم و ببینیم که چه مشکلات روحی ممکن است روان رانندگان به خصوص رانندگان جاده‌ای را تهدید کند. در ادامه نیز با اثرات دعا برای رانندگان جاده آشنا خواهیم شد.

 

۱۶ دعا برای سلامتی رانندگان همراه با ترجمه

 

  • ذکر ۱۰ مرتبه سوره «قل هو الله احد»
  • «اَللّهُمَّ احْفَظْنى وَاحْفَظْ ما مَعِىَ وَ سَلِّمْنى وَ سَلِّمْ ما مَعِىَ وَ بَلِّغْنى وَ بَلِّغْ ما مَعِىَ بَلاغاً حَسَناً» «خدایا مرا و آنچه با من است حفظ کن، و مرا و آنچه با من است به سلامت دار، و مرا و آنچه با من است به نیکى برسان»
  • {الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَجَعَلَ الظُّلُمَاتِ وَالنُّورَ ثُمَّ الَّذِینَ کَفَرُوا بِرَبِّهِمْ یَعْدِلُونَ} ﴿۱﴾ ستایش خدایى را که آسمان‌ها و زمین را آفرید و تاریکی‌ها و روشنایى را پدید آورد با این همه کسانى که کفر ورزیده‏ اند [غیر او را]با پروردگار خود برابر مى کنند.{هُوَ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ طِینٍ ثُمَّ قَضَى أَجَلًا وَأَجَلٌ مُسَمًّى عِنْدَهُ ثُمَّ أَنْتُمْ تَمْتَرُونَ} ﴿۲﴾ اوست کسى که شما را از گل آفرید آنگاه مدتى را [براى شما عمر]مقرر داشت و اجل حتمى نزد اوست با این همه [بعضى از]شما [در قدرت او]تردید مى ‏کنید.{وَهُوَ اللَّهُ فِی السَّمَاوَاتِ وَفِی الْأَرْضِ یَعْلَمُ سِرَّکُمْ وَجَهْرَکُمْ وَیَعْلَمُ مَا تَکْسِبُونَ} ﴿۳﴾ و او در آسمان‌ها و زمین خداست نهان و آشکار شما را مى‏ داند و آنچه را به دست مى ‏آورید [نیز]مى‏ داند.
  • «بسم اللَّه آمنت باللَّه تَوَکَّلْتُ عَلَى اللَّهِ، ما شاء اللَّه لا حول و لا قوه الا باللَّه» به نام خدا، ایمان آوردم به خدا، و بر خدا توکل کردم، آن‏چه خواستِ خدا بود، نیست گردیدنى و نه توانایى ‏اى، مگر به خدا.
  • «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ خَرَجْتُ بِحَوْلِ اللَّهِ وَ قُوَّتِهِ لابِحَوْلٍ مِنّى وَ لا قُوَّتى» به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانى اش همیشگى است، خارج شدم به قوت و نیروى خدا، نه به قدرت و نیروى خویش«بَلْ بِحَوْلِکَ وَ قُوَّتِکَ یا رَبِّ مُتَعَرِّضاً لِرِزْقِکَ فَاْتِنى بِهِ فى عافِیَهٍ» بلکه به قدرت و نیروى تو، اى پروردگارم روزى‌ات را خواستارم، آن را در عین عافیت به من عنایت کن.
  • «وَجَعَلْنا مِنْ بَیْنِ أَیْدیهِمْ سَدّاً وَمِنْ خَلْفِهِمْ سَدّاً فَأَغْشَیْناهُمْ فَهُمْ ‏لایُبْصِرُونَ» (و [ما]فراروى آن‌ها سدى و پشت‏ سرشان سدى نهاده و پرده‏ اى بر [چشمان]آنان فرو گسترده‏ ایم در نتیجه نمى‏ توانند ببینند) لا ضَیْعَهَ عَلی ما حَفِظَهُ اللَّهُ «فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِیَ اللَّهُ لاإِلهَ إِلّا هُوَ، عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ، وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظیمِ» پس اگر روی گرداندند بگو خدا مرا بس است، خدایی جز او نیست، تنها بر او توکل کرده‌ام و او پروردگار عرش عظیم است.
  • «بسم اللَّه خرجت و على اللَّه توکلت لا حول و لا قوه الا باللَّه» به نام خدا خارج شدم و بر خدا توکل کردم و هیچ قدرتی بالاتر از او نیست
  • «بِسْمِ‏ اللَّهِ‏ آمَنْتُ‏ بِاللَّهِ‏ تَوَکَّلْتُ‏ عَلَى‏ اللَّهِ‏ ما شاءَ اللَّهُ‏ لا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ»«به نام خدا، ایمان آوردم به خدا، و بر خدا توکل کردم، آن‏چه خواستِ خدا بود، نیست گردیدنى و نه توانایى ‏اى، مگر به خدا.»
  • «اللَّهُمَّ احْفَظْنِی وَ احْفَظْ مَا مَعِی وَ سَلِّمْنِی وَ سَلِّمْ مَا مَعِی وَ بَلِّغْنِی وَ بَلِّغْ‏ مَا مَعِی‏ بِبَلَاغِکَ ‏ الْحَسَنِ‏ الْجَمِیل» خدایا مرا و آنچه با من است حفظ کن، مرا و آنچه با من است سالم بدار، و برسان مرا و آنچه با من است به رساندن نیکوى زیبایت.
  • «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْتَوْدِعُکَ نَفْسِی وَ أَهْلِی وَ مَالِی وَ ذُرِّیَّتِی وَ دُنْیَایَ وَ آخِرَتِی وَ أَمَانَتِی وَ خَاتِمَهَ عَمَلِی» خدایا، من خودم و عیالم و مال و فرزندان و دنیا و آخرت و عاقبت امرم را به تو می‌سپارم. (و تو از آن‌ها مواظبت و نگهداری بفرما).
  • «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ بِسْمِ اللَّهِ خَیْرِ الاْسْماءِ بِسْمِ اللَّهِ رَبِّ الاْرْضِ وَ السَّمآءِ ، بِسْمِ اللَّهِ الَّذی لایَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ سَمُّ وَلا دآءٌ بِسْمِ اللَّهِ اَصْبَحْتُ وَ عَلَی اللَّهِ تَوَکَّلْتُ ، بِسْمِ اللَّهِ عَلی قَلْبی وَ نَفْسی بِسْمِ اللَّهِ عَلی دینی وَ عَقْلی بِسْمِ اللَّهِ عَلی اَهْلی وَ مالی ، بِسْمِ اللَّهِ عَلی ما اَعْطانی رَبّی بِسْمِ اللَّهِ الَّذی لایَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَیْءٌ فِی الاْرْضِ وَ لا فِی السَّماءِ ، وَ هُوَ السَّمیعُ الْعَلیمُ اَللَّهُ اَللَّهُ رَبّی لا اُشْرِکُ بِهِ شَیْئاً اَللَّهُ اَکْبَرُ اَللَّهُ اَکْبَرُ وَ اَعَزُّ وَ اَجَلُّ مِمّا اَخافُ ، وَ اَحْذَرُ عَزَّ جارُکَ وَ جَلَّ ثَناؤُکَ وَلا اِلهَ غَیْرُکَ ، اَللّهُمَّ اِنّی اَعُوذُ بِکَ مِنْ شَرِّ نَفْسی وَ منْ شَرِّ کُلِّ سُلْطانٍ شَدیدٍ وَ مِنْ شَرِّ کُلِّ شَیْطانٍ مَریدٍ ، وَ مِنْ شَرِّ کُلِّ جَبّارٍ عَنیدٍ وَ مِنْ شَرِّ قَضآءِ السّوُءِ وَ مِنْ کُلِّ دابَّهٍ اَنْتَ آخِذٌ بِناصِیَتِها ، اِنَّکَ عَلی صِراطٍ مُسْتَقیمٍ وَ اَنْتَ عَلی کُلِّشَیْءٍ حَفیظٌ اِنَّ وَلِیِّیَ اللَّهُ الَّذی نَزَّلَ الْکِتابَ ، وَ هُوَ یَتَوَلَّی الصّالِحینَ فَاِنْ تَوَلَّوْا ، فَقُلْ حَسْبِیَ اللَّهُ لا اِلهَ اِلاّ هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظیمِ» به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانى اش همیشگى است، به نام خدا بهترین نامها، به نام خدا پروردگار زمین و آسمان به نام خدا که سمّى و دردى با نامش زیان نمى رساند، به نام خدا صبح کردم، و بر خدا توکلّ نمودم. به نام خدا بر دل و جانم، به نام خدا بر دین و عقلم، به نام خدا بر خاندان و دارایى ام به نام خدا بر آنچه پروردگارم به من بخشید، به نام خدا که نامش به چیزى در زمین و آسمان زیان نمى رساند و او شنواى داناست، خدا خدا پروردگار من است چیزى را شریک او نسازم، خدا بزرگتر است. خدا بزرگتر است و عزیزتر و عظیم‌تر از آنچه مى ترسم و پرهیز مى کنم، عزیز است پناهنده ات، بزرگ است ثنایت، و معبودى جز تو نیست خدایا من به تو پناه مى آورم، از شرّ خودم، و از شرّ هر سلطان سرسخت، و از شرّ هر شیطان ستمگر و از شرّ هر سرکش لجباز، و از شرّ هر پیش آمد بد، و از شرّ هر جنبنده اى که تو گیرنده مهارش هستى. به درستى که تو بر راه استوارى، و بر هرچیز نگهبانى، به حق سرپرست من خداست که قرآن را نازل کرد و او شایستگان را سرپرستى مى کند پس اگر روى بگردانند بگو: خدا مرا بس است، معبودى جز او نیست، بر او توکلّ کردم، و او پروردگار عرش عظیم است.
  • «فَاللَّهُ خَیْرٌ حافِظاً وَ هُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ‏. إِنَّ وَلِیِّیَ اللَّهُ الَّذِی نَزَّلَ الْکِتابَ ، وَ هُوَ یَتَوَلَّی الصَّالِحِینَ. فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِیَ اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِوَ هُوَ یَتَوَلَّی الصَّالِحِینَ. فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِیَ اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ » خدا بهترین نگهدار است، و او مهربان‌ترین مى باشد، به راستى سرپرست من خدا است، که نازل کرد قرآن را و او شایستگان را سرپرستى مى کنید. پس اگر رو برگرداندند، بگو خدا مرا بس است، که معبودى جز او نیست، بر او توکّل نمودم و او پروردگار عرش بزرگ است.
  • «بسم الله الرحمن الرحیم. اللَّهُمَّ لَکَ الْحَمْدُ عَلَی حُسْنِ قَضَائِکَ ، وَ بِمَا صَرَفْتَ عَنِّی مِنْ بَلَائِکَ، فَلَا تَجْعَلْ حَظِّی مِنْ رَحْمَتِکَ ، مَا عَجَّلْتَ لِی مِنْ عَافِیَتِکَ فَأَکُونَ قَدْ شَقِیتُ بِمَا أَحْبَبْتُ وَ سَعِدَ غَیْرِی بِمَا کَرِهْتُ ، وَ إِنْ یَکُنْ مَا ظَلِلْتُ فِیهِ أَوْ بِتُّ فِیهِ مِنْ هَذِهِ الْعَافِیَهِ بَیْنَ یَدَیْ بَلَاءٍ لَا یَنْقَطِعُ ، وَ وِزْرٍ لاَ یَرْتَفِعُ فَقَدِّمْ لِی مَا أَخَّرْتَ، وَ أَخِّرْ عَنّی مَا قَدَّمْتَ ، فَغَیْرُ کَثِیرٍ مَا عَاقِبَتُهُ الْفَنَاءُ وَ غَیْرُ قَلِیلٍ مَا عَاقِبَتُهُ الْبَقَاءُ وَ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ. » به نام خداوند بخشنده مهربان، بارخدایا، تو را سپاس بر خوبی سرنوشتی که مقدّر فرموده‌ای و بر بلایی که از من گرداندی، پس نصیبم را از رحمتت در این عافیت دنیایی که به من ارزانی داشتی منحصر مکن، که به سبب آنچه دوست دارم بدبخت شوم، و دیگری به خاطر آنچه ناپسند من است خوشبخت گردد، و اگر آن عافیت که روز را در آن به شب رسانده، یا شب را در آن به روز آورده‌ام مقدمه بلایی همیشگی، و وبالی دائم باشد. پس آنچه را برایم به تأخیر انداخته‌ای پیش انداز و آنچه را که پیش انداخته‌ای به تأخیر افکن؛ زیرا چیزی که پایانش نیستی است، بسیار نیست و آنچه عاقبتش همیشگی و جاودانی است، اندک نباشد، و بر محمد و آلش درود فرست.
  • «یا سَلامُ تَسَلَّمتَ بِاالسَّلامِ وَ السَّلامُ فی سَلامُ سَلامِکَ یا سَلامَ» بر تو سلام میکنم پروردگارا همانا که در پناه تو بودن سلامتی بر من می افزاید.
  • «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِحَقِّ وَلِیِّکَ عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا إِلَّا مَا سَلَّمْتَنِی بِهِ فِی جَمِیعِ أَسْفَارِی فِی الْبَرَارِی وَ الْبِحَارِ وَ الْجِبَالِ وَ الْقِفَارِ وَ الْأَوْدِیَهِ وَ الْغِیَاضِ مِنْ جَمِیعِ مَا أَخَافُهُ وَ أَحْذَرُهُ إِنَّکَ رَوفُ رَحِیمٌ» خدایا! از تو درخواست می‌کنم به حقّ ولیت رضا، علی بن موسی (درود خدا بر او) که مرا در همه مسافرت هایم در خشکی‌ها و دریا‌ها و کوه‌ها و بیابان‌های خشک و درّه‌ها و بیشه‌ها از آنچه می‌ترسم و پرهیز دارم در امان بداری، همانا تو مهربان و مهرورزی
  • تلاوت آیه الکرسی

اثرات دعا برای رانندگان

اثرات دعا برای رانندگان

اگر انسان فطرت خداوند را نیکو، با محبت و محافظ بداند، دعا به درگاه خدا می‌تواند مایه آرامش و قدرت بخشیدن به شخص دعا کننده باشد. این موضوع می‌تواند به فرد کمک کند که احساس دلبستگی ایمن داشته باشد که باعث آرامش عاطفی و احساس راحتی یا محافظت می‌شود. این دعا کردن و مراقبه برای رانندگان که زندگی و شغلی در مخاطره و بسیار استرس‌زا دارند، از بسیاری جهات مفید است. دعا کردن می‌تواند به کاهش نگرانی، ترس، استرس و اضطراب ناشی از شغل در این افراد، کمک کند.

عامل مهم در اینجا لزوماً اجرای فرایض مذهبی نیست، بلکه اعتقاد به این است که خداوند نسبت به ما مهربان، دوستدار و ناظر است.

دعا می‌تواند حس ارتباط با چیزی بزرگ‌تر از خودمان را ایجاد کند. این حس می‌تواند حس و معنایی فراتر از درگیری‌های روزانه را برای ما به ارمغان بیاورد که می‌تواند تأثیر مثبت دعا باشد. داشتن حس معنا و ارتباط، اثرات فیزیولوژیکی نیز بر روی بدن دارد. این اثرات مانند آرام کردن سیستم قلبی عروقی و کاهش فعالیت سیستم استرس، بسیار برای افراد راننده مفید و راهگشا است.

آرامش و دعا برای سلامتی راننده

دعا و ایمان می‌تواند در کنار آمدن با مشکلات زندگی و از بین رفتن استرس‌ها کمک بزرگی باشد. کاهش پریشانی در DBT (رفتار درمانی دیالکتیکی) با کمک دعا و مراقبه به اثبات رسیده است.

دعا همچنین می‌تواند به مقابله با مشکلات در قالب عبارات آرامش بخش کمک کند. دعا همچنین به انسان کمک می‌کند تا احساسات کنونی خود را بشناسد و آن‌ها را قبول کند. در هنگام دعا انسان تشویق می‌شود تا نگرانی‌ها، ترس‌ها، دردها و مشکلات خود را بیان کرده و اجازه دهد تا دردهای درونی برون ریزی شود.

وقتی آن چه را که احساس می‌کنیم بیان می‌کنیم، به ما کمک خواشد شد تا تجربیات و احساسات خود را درک کنیم. دعا به فرد کمک می‌کند تا بر قدردانی تمرکز کند و خدا را به خاطر آن چه که در حال حاضر وجود دارد و آن چه که شخص در زندگی دارد شکر کند.

تحقیقات نشان داده است که پرورش حس قدردانی در زندگی روزمره، می‌تواند به افراد کمک کند خلق و خوی خود را بالا ببرند. قدردانی به ما کمک می‌کند تمرکز خود را نیز بالاتر ببریم. به طور کلی، تحقیقات نشان می‌دهد که تمرین ارتباط با خدا به آرامش، کم کردن استرس، احساس رهایی و کاهش ترس از عدم قطعیت‌های زندگی، منجر می‌شود.

آثار فیزیولوژیک دعا برای سلامتی راننده‌ها

دعا برای راننده کامیون

دعا و مراقبه می‌توانند نیز ما به آرامش درونی را تامین کنند. دعا به فعال شدن مجموعه‌ای از تغییرات فیزیولوژیکی در بدن که به کاهش کمک می‌کند، منجر می‌شود. دانشمندان کاهش ضربان قلب، کاهش فشار خون، کاهش سرعت تنفس و متابولیسم و کاهش ترشح هورمون‌های استرس مانند کورتیزول را در افرادی که به طور منظم در دعا یا مدیتیشن شرکت می‌کنند، ثبت کردند. این تغییرات بدن همچنین می‌تواند منجر به کاهش مداوم فشار خون و بهبود عملکرد سیستم ایمنی شود.

دعا برای رانندگان جاده‌ای چه تاثیراتی دارد؟

میلیون‌ها راننده در سرتاسر دنیا وجود دارند که کار حمل و نقل بار و مسافران را در طی جاده‌ها به انجام می‌رسانند. به دلیل مساحت بالا و پهناور بودن کشور ما نیز، رانندگان جاده‌ای، اثرگذاری بالایی در این امر دارند. رانندگی را می‌توان یکی از شغل‌های سخت و زیان آور تلقی نمود. اما چه عاملی باعث می‌شود تا این افراد در این شغل دوام بیاورند؟ دو عامل مهم که باعث انگیزه‌بخشی به این افراد می‌شود، عشق به خانواده و کار و دیگری دعا و نیایش است.

رانندگان با این که قهرمانان جاده‌ها محسوب می‌شوند اما این قهرمانان، ترس‌ها و چالش‌های زیادی را نیز تجربه می‌کنند. ما افراد عادی که زندگی روتین و امنی داریم، همیشه برای سلامتی، امنیت و خوش اقبالی دعا می‌کنیم. رانندگان نیز همین آرزوها را دارند و بیشتر از دیگران برای این سه آرزو، دعا می‌کنند.

بیشتر رانندگان عاشق شغلشان هستند و برای موفقیت خود و نیز پیشرفت و توسعه کشورشان در حال تلاش و کوشش هستند، اما ماهیت این شغل این است که آنان نمی‌دانند که در این راه ممکن است که با چه چالش‌ها و مشکلات جدیدی روبه‌رو شوند.

با وجود درآمد خوب افراد فعال در این شغل، وجود چالش‌ها و خطرات فراوان، همواره فرد راننده را گوش به زنگ نگه می‌دارد. رانندگان جانشان را کف دست می‌گذارند و با این خطرات روبه‌رو می‌شوند تا قدمی برای پیشرفت خود و خانواده و جامعه برداشته باشند. دعا کردن یکی از روش‌های رسیدن به آرامش برای این افراد است و با آن فرد می‌تواند راحت‌تر از پس مبارزه با این چالش‌ها برآید. دعا برای راننده کامیون توسط خانواده این افراد نیز با ارسال انرژی مثبت باعث آرامش بیشتر هر دو طرف می‌شود.

چرا رانندگان نیاز به دعا و مراقبه دارند؟

دعا کردن یکی از راه‌های بسیار خوب برای مقابله با استرس حوادث غیرمترقبه است. جملات و عباراتی که راننده و یا هر فرد دیگری در هنگام دعا کردن به کار می‌برد، به آنان قدرت می‌دهد و باعث می‌شود تا افکار بد و منفی را از خود دور کرده و به وقایع و چیزهای مثبت فکر کنند.

دعا همچنین به رانندگان کمک می‌کند تا بهتر و سریع‌تر در مواقع حساس به آرامش روحی رسیده و بتوانند از پس چالش‌های پیش رو برآیند. دعا همچنین انگیزه افراد را برای موفقیت و نیز تحت کنترل درآوردن شرایط بالا می‌برد و به افراد و به خصوص رانندگان جاده‌ای، برای آرامش و کنترل اعصاب در موقع وقوع مسائل غیر منتظره کمک می‌کند.

گیف موشن راننده

دعا کردن همچنین مزایای دیگری نیز دارد. دعا و نیایش به فرد کمک می‌کند تا تمرکز خود را بهتر به دست آورند و گوش به زنگ باشند تا هوشیاری بهتری در مدیریت شرایط خود و حفظ امنیت مالی و جانی خود و دیگران داشته باشند. مثبت اندیشی که پس از هر دفعه دعا کردن و مراقبه پیش می‌آید، باعث می‌شود تا فرد راننده برای هر مشکل، بتواند راه حلی مناسب و فوری پیدا کند.

سلامت روان و رانندگی حرفه‌ای

مطالعات نشان داده است که بیشتر رانندگان و افرادی که به صورت حرفه‌ای و به صورت مداوم رانندگی می‌کنند، به خصوص رانندگان کامیون، در معرض مشکلات سلامت روان به ویژه افسردگی هستند.

در این مطالعه تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۲ انجام گردید مشخص شد که تقریباً ۲۸٪ از کامیون داران مورد بررسی، از تنهایی رنج می‌برند. همچنین مشخص شده است که ۲۷٪ این رانندگان نیز از افسردگی، ۲۱٪ از اختلالات خواب مزمن، ۱۴.۵٪ از اضطراب و ۱۳٪ از سایر مشکلات عاطفی و روحی رنج می‌برند. اما شرایط سلامت روان کاملا قابل درمان است و با استفاده از تمهیداتی می‌توان آن را بهبود بخشید. پرداختن به شرایط سلامت روان در این قشر، تاثیر قابل توجهی بر سودآوری کسب و کار آنان نیز دارد.

تأثیر ذهنی و عاطفی رانندگی حرفه‌ای

دعا برای راننده

بسیاری از رانندگان حرفه‌ای به خصوص افرادی که به صورت طولانی و در مسیرهای برون شهری رانندگی می‌کنند، آثار ذهنی این شغل را بر روی روان خود حس می‌کنند. این مورد به خصوص در مورد رانندگان کامیون که مدت بیشتری را به دور از خانواده و به تنهایی سفر می‌کنند، شدیدتر نیز هست. بعضی از این مشکلات عبارت است از:

  • انزوا و تنهایی

راننده کامیون ساعت‌ها و به تنهایی مشکل اصلی افراد فعال در این شغل است. ما به عنوان انسان، برای حمایت و ارتباط، به افراد دیگر وابسته هستیم. اما وقتی این حمایت را دریافت نمی‌کنیم، غمگین‌تر و افسرده‌تر می‌شویم. همان‌طور که در بخش قبلی مقاله ذکر شد، بیش از یک چهارم از کامیون‌داران و رانندگان کامیون، احساس تنهایی را تجربه کردند.

  • تحرک بدنی

بسیاری از مطالعات بالینی می‌گویند ورزش و تحرک بدنی فقط برای جسم ما مفید نیست. بسیاری می‌گویند تحرک و ورزش برای سلامت روان ما نیز ضروری و بسیار مفید است. یکی دیگر از مشکلات رانندگی طولانی، عدم تحرک و مشکلات روحی و جسمی ناشی از آن است.

  • رژیم غذایی نامناسب

وقتی خوب غذا نخوریم و از رژیم‌های غذایی سالمی برخوردار نباشیم، این امر می‌تواند علاوه بر آثار جسمی نامطلوب، بر روی روح و روان ما نیز تاثیر بدی داشته باشد. گرسنگی و نیز مصرف فست فودها و غذاهای غیر بهداشتی نیز روی تاب آوری فرد به صورت مستقیم تاثیر خواهد داشت.

سلامت روان و رانندگی حرفه‌ای

  • اضطراب و استرس

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که رانندگان و به خصوص رانندگان کامیون و رانندگان برون شهری آن را تجربه می‌کنند، استرس و اضطراب همیشگی است. یک راننده حرفه‌ای در این شغل به دلیل خطرات فراوان و مسئولیت بالایی که می‌طلبد، همواره از جوانب گوناگون مورد تهدید قرار می‌گیرد. از استرس رسیدن بار در موقع مقرر تا اضطراب ناشی از خطرات گوناگون جاده‌ای، ذهن و روان راننده را تهدید می‌کند. در این موارد یکی از راه‌هایی که می‌تواند به آرامش و تخلیه روانی رانندگان کمک کند، دعا برای راننده کامیونها است.

  • عدم اطمینان در شغل رانندگی

یکی دیگر از مشکلات و چالش‌های بزرگ در شغل رانندگی حرفه‌ای، عدم قطعیت شرایط در آن است. فرد راننده اصلا نمی‌داند امروز که وارد خیابان و یا جاده می‌شود، با چه مشکلات و چالش‌هایی روبه‌رو می‌شود. نمی‌داند که ممکن است دچار تصادف شود و یا چرخ خودرواش آسیب ببیند و به تنهایی مجبور به تعویض آن شود. شرایط آب و هوایی بد نیز مانند گرمای و سرمای هوا و همچنین بارش‌ها می‌توانند تمام برنامه‌های فرد را برای رسیدن به مقصد زیر سوال ببرد.

پاپ آپ نصب برنامه اعلام کننده

همچنین یک مشکل کوچک در بیابان و جاده به دلیل این که فرد راننده در بیشتر موارد، دسترسی به افراد دیگر برای کمک گرفتن ندارد، می‌تواند به مشکل و چالش بزرگی بدل شود. به همین دلیل افراد راننده نیاز به ریسمانی دارند تا هر چند وقت یک بار با توسل به آن شرایط روحی خود را بهتر و بیشتر بهبود ببخشند و استرس‌ها خود را کنترل نمایند.

سخن آخر

دعا برای سلامتی رانندگان آثاری مهم در سلامتی روحی و روانی این افراد دارد و می‌تواند باعث کم کردن اثرات استرس و اضطراب همیشگی در این شغل شود. بسیاری از رانندگان و خانواده‌های آنان نیز باورهای مذهبی دارند و از این طریق می‌توانند آرامش روحی بهتری را تجربه کنند. در صورتی که این مقاله مورد توجه شما قرار کرفته است پیشنهاد میکنیم مقالات ” کامیون یخچالی چیست ” و ” آموزش سریع استعلام کارت هوشمند راننده ” را نیز مطالعه نمایید.

برخی از سوالات متداول

دعا برای سلامتی رانندگان، چه آثار روحی و روانی برای این قشر دارد؟

دعا و مراقبه با کنترل استرس و اضطراب، به مدیریت روحی افراد به خصوص رانندگان که شغلی پرمخاطره دارند، کمک می‌کند.

آیا دعا برای سلامتی رانندگان، به سلامتی جسمی آنان نیز کمک می‌کند؟

دعا کردن به کاهش ضربان قلب، کاهش سرعت تنفس و متابولیسم، کم شدن فشار خون، و کاهش ترشح هورمون‌های استرس‌زا مانند کورتیزول کمک می‌کند.