زمان مطالعه: ۵ دقیقه

چرا کامیونت ایویکو این قدر محبوب است؟

کمپانی ایتالیایی سازنده کامیون ایویکو از سال ۱۹۷۵ در شهر تورین ایتالیا با آرمان تولید خودروهای اتوبوس و تجاری بنیان گذاشته شد. بعدها تولید کامیونت ایویکو در فرانسه و آلمان باعث شد که در ۱۶۰ کشور جهان فروش فوق‌العاده‌ای کسب کند. نسل اول کامیون ایویکو قدیمی با عنوان استرالیس در سال ۲۰۰۲ به تولید انبوه رسید و جایگزین سری‌ها پیشین یعنی یوروتک و یورواستار شد.

از سال ۲۰۰۷ کامیون ایویکو قدیمی جای خودش را به کامیون ایویکو جدید نسل دوم این سری داد که توسط شرکت زامیاد در کشور ما هم تولید شد. استرالیس به عنوان کامیون ایویکو جدید از سال ۲۰۱۳ پرچمدار این کمپانی است. دلایل زیادی برای موفقیت این محصول از سوی کارشناسان مطرح سراسر دنیا ذکر شده است که اغلب اشاره به تجهیزات و نوآوری‌های به کار رفته در کشنده‌هایش دارد. این دستاورد ها همچون رقبای آن مانند کشنده جدید ماک می باشد که به طور کامل می توانید در مقاله ” معرفی کشندهای جدید و شگفتی ساز ماک جدید ” درباره آن مطالعه نمایید.

معیارهای مهم در طراحی کامیون ایویکو

در نمای ظاهری این محصول، یک طراحی جذاب و زیبا، به همراه کمترین مقاومت هوا را شاهد هستیم. سپر جدید به همراه گل‌گیرها و چراغ‌های زنون جلو و حرکت در روز DRL یک شمایل جذاب و زیبا به این کشنده ایویکو بخشیده است. قابلیت تنظیم ارتفاع برای بادگیر سقف منجر به کاهش میانگین مصرف سوخت و همین طور کم شدن ضریب مقاومت هوا شده است.

فضای داخلی کامیونت ایویکو

در طراحی کامیون ایویکو جدید میزان نفوذ صدا به درون کابین چیزی حدود ۳ درصد کمتر شده و اصول مهندسی آرگونومی در طراحی و ساخت داخل کابین به خوبی رعایت شده است. محیط داخلی کامیون بیش از ده متر مکعب وسعت دارد. همچنین به کار بردن مواد اولیه با کیفیت، سفرهای طولانی را بسیار دلپذیر و راحت‌تر کرده است.

کلیدهای روی داشبورد ماشین به راحتی در دسترس راننده است. جنس این کلیدها به گونه ای است که بازتاب آن‌ها روی شیشه جلو ماشین انعکاس داده نمی‌شود. قفسه‌های داخلی هم برای قرار دادن مجلات و لوازم راننده بیشتر شده‌اند و همیشه در دسترس راننده هستند.

صندلی قابل تنظیم و مجهز به گرمکن، به همراه قابلیت تنظیم غربیلک فرمان که روی آن دکمه‌های کنترل رهیاب، سیستم صوتی و دکمه‌های برقراری تماس و پاسخ قرار دارند همگی جز آپشن‌های جذاب این کشنده‌های نسل جدید به حساب می‌آید.

گیف موشن راننده

تختخواب راننده با عرض ۸۰ سانتیمتر و طول ۲ متر، به همراه سیستم تهویه مطبوع با صدای بسیار کم، آرامش لذت بخشی را برای راننده دارد. یک آپشن جذاب دیگر این تریلی یخچال ۳۵ لیتری داخل کابین است. این یخچال قابلیت تبدیل به فریزر را هم دارد.

ویژگی‌های فنی مهم در طراحی کامیون ایویکو

موتور این کشنده دارای استاندارد یورو ۶ است. همین طور از آلایندگی کمی هم دارد که تا ۹۵ درصد مقدار تولید گاز NOx را کم می‌کند. ایویکو استرالیس با یک موتور شش سیلندر خطی که داری سه حجم مختلف در ۸، ۱۰ و ۱۳ لیتری، به بازار فروش عرضه شد. همچنین تمام این کامیون‌ها دارای سیستم ترمز IVECO TURBO BRAKE هستند که اطمینان زیادتر و بالا‌تری هم دارد.

استرالیس همچنین با ۴ نوع گیربکس به بازار ارائه شده است که عبارتند از: ۹ سرعته، ۱۶ سرعته دستی، ۶ سرعته اتوماتیک و گیربکس. گریبکس آن ملقب به اتوماتیک EUROTRONIC است که دارای اهرمی برای تعویض دنده بر روی ستون فرمان است.

قدرت بدنه کامیون ایویکو

به جرأت می‌توان گفت استفاده راحت و آسان، یکی از مهم‌ترین اولویت‌هایی است که مشتریان کامیون به آن اهمیت می‌دهند و ایویکو یورکارگو (EuroCargo) به طور قطع این نیاز را برآورده می‌کند.

مدل ۲۰۲۱ این کامیونت ایویکو شامل:

  • اسلیپر
  • کابینی پهن و چهارده تکه
  • یک موتور دیزلی شش سیلندر است که نیروی پیشران آن را تأمین می کند و با استاندارد آلایندگی یورو ۶ مطابقت دارد و قادر است در دور موتور ۱۲۰۰، نیرویی معادل با ۲۸۰ اسب‌بخار و گشتاوری در حدود ۱۰۰۰ نیوتن‌متر تولید کند. البته بنا به سفارش مشتری، یک موتور ۲۵۰ اسبی با ۸۵۰ نیوتن‌متر گشتاور نیز قابل خریداری است.

کامیونت ایویکو یوروکارگو مدل ۲۰۲۱، به صورت استاندارد با گیربکس دستی و نه سرعته ZF به بازار عرضه می‌شود ولی گیربکس پنج سرعته اتوماتیک Allison S3000 نیز به صورت سفارشی قابل خریداری است.

یکی از مواردی که بسیار جلب توجه می‌کند، ساکت و بی صدا بودن کابین این مدل ایویکو است.

هنگامی که وارد آن بشوید و درب‌ها را ببندید، تنها صدایی که به گوش می‌رسد صدایی جزئی از موتور است، البته آن هم فقط به اندازه‌ای شنیده می‌شود که راننده( برای مطالعه مراحل لازم برای اشتغال به عنوان یک راننده حرفه ای مقاله ” مراحل لازم برای اشتغال به عنوان راننده حرفه ای ” را مطالعه نمایید.) مطمئن شود موتور سرجایش است و دارد کارش را به خوبی انجام می‌دهد! و همین موضوع که محیط اطراف پر سر و صدا نیست باعث می‌شود در مسافت‌های طولانی راننده زیاد خسته نشود.

صندلی راننده به راحتی قابل تنظیم است، به علاوه، تنظیمات پایه فرمان و خم شدن آن به بالا و پایین نیز به راحتی بیشتر راننده کمک می‌کند. به لطف آینه‌های جانبی، شیشه جلو و پنجره‌های بزرگ، دید راننده از قسمت جلو و طرفین کامیون بسیار عالی است، ستون اول نیز بسیار باریک است و به گسترش دید راننده کمک زیادی می‌کند.

فضای داخلی کامیون ایویکو

موتور و گیربکس بسیار نرم و بی‌صدا در کنار هم کار می‌کنند و با اندک فشاری بر پدال گاز، سریع واکنش نشان می‌دهند، البته گیربکس به حالت Eco نیز مجهز است که شتاب و حداکثر سرعت را محدود می‌کند.

یکی دیگر از تجهیزاتی که در کامیونت ایویکو یوروکارگو مدل ۲۰۲۱ بسیار جلب توجه می‌کند، کروز کنترل تطبیقی (ACC) است. راننده می‌تواند با کروز کنترل استاندارد حرکت کند و یا دکمه ACC بر روی داشبورد را بفشارد و با خیال راحت در بزرگراه‌ها به راهش ادامه بدهد. سیستم هشدار عبور از خط نیز کارش را به خوبی انجام می‌دهد و هنگامی که از لاین خودتان خارج شوید، از طریق سیستم صوتی به شما هشدار می‌دهد.

دریافت بار بشکل رایگان و توافقی

از دیگر تجهیزات ایمنی این کامیونت که به صورت استاندارد ارائه می‌شوند، می‌توان به سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش و کیسه هوای راننده اشاره کرد. البته دوربین دید عقب نیز از قلم نیفتاده است و به راننده اجازه می‌دهد راحت‌تر و با ایمنی بیشتری دنده عقب بگیرد. علاوه بر این، این امکان را به وجود می‌آورد که راننده از فاصله دقیق کامیون با اشیاء پشت سر (مانند باراندازها) مطلع شود.

کابین داخلی برای افراد قد بلند بسیار راحت و جادار است و ارتفاع سقف نیز بسیار مناسب است. بلندگوهای سیستم صوتی بالای سر راننده تعبیه شده‌اند و دکمه‌های کنترل سیستم صوتی نیز بر روی غربیلک فرمان به چشم می‌خورند. گفتنی است مهندسان ایویکو فضاهای بار مناسبی در اطراف کابین طراحی کرده‌اند و دسترسی به آن‌ها از خارج کابین و از طریق دو دریچه کوچک نیز امکان‌پذیر است.

کامیونت ایویکو

شاید تنها ایرادی که می‌توان از داخل کابین ایویکو یوروکارگو گرفت نمایشگر قدیمی و سیاه و سفید آن باشد که خواندن آن هنگام حرکت قدری دشوار است. ناگفته نماند که سیستم مسیریاب ماهواره‌ای نیز به صورت استاندارد عرضه می‌شود و کارش را به خوبی انجام می‌دهد.

در مجموع می‌توان گفت برای شرکت‌های حمل و نقلی که به دنبال یک کامیونت راحت، ایمن و قابل اعتماد می‌گردند، کامیونت ایویکو یوروکارگو مدل ۲۰۲۱ می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد از آن جهت که از نظر جهانی رقابت نزدیکی با پرچم داران برند های بزرگ همچون آکتروس نیز دارد ( برای آشنایی با تاریخچه کامیون بنز میتوانید مقاله ” تاریخچه کامیون‌سازی بنز، از بنز مایلر تا آکتروس ” را مطالعه نمایید.)

برخی از سوالات متداول

مدل جدید کامیون ایویکو چه نام دارد؟

عنوان جدید این کامیون‌ها استرالیس است که در سال ۲۰۰۲ به تولید انبوه رسید و این مدل جدید در واقع جایگزین سری‌های پیشین یعنی یوروتک و یورواستار شد.

آیا موتور کامیون ایویکو جدید پرقدرت است؟

موتور ایویکو سری جدید مطابق با استانداردهای ۶ است و همچنین به کمک ۴ گیربکسی که در آن گنجانده شده است از اصول طراحی قدرتمند آرگونومی را هم دارد.

از لحاظ ظاهری کامیونت ایویکو چه تغییراتی کرده است؟

آپشن‌های جدید یک شمایل جذاب و زیبا به این کشنده ایویکو بخشیده است. گلگیرهای جدید، نور زنون، بادکش قابل تنظیم و طراحی منحصر به فرد بدنه همگی ساختار جذابی به ایویکو بخشیده است.