زمان مطالعه: ۲ دقیقه

رانندگی کار بسیار دشواری است و وقتی هدایت یک کامیون ۳۰,۰۰۰ کیلوگرمی را در شهر و هنگام عبور از جاده‌های بین شهری بر عهده دارید، صرفه‌جویی در مصرف سوخت می‌تواند تأثیر زیادی بر میزان سودی که از حمل آن بار عایدتان می‌شود داشته باشد. اگر راننده‌ای هستید که می‌توانید با مصرف پایین رانندگی کنید، به طور قطع برای شرکت باربری خودتان یک سرمایه ارزشمند به حساب می‌آیید، علاوه بر این، در کاهش اثرات مخرب زیست‌محیطی نیز نقش کوچکی بر عهده خواهید داشت.

 

-نکته اول/از توقف و حرکت مجدد اجتناب کنید

هر بار که می‌ایستید و دوباره کامیون را به حرکت در می‌آورید، به خاطر بار سنگینی که حمل می‌کنید، سوخت زیادی مصرف می‌شود. بهتر است پیوسته با یک سرعت پایین (حتی در حد سرعت قدم زدن یک عابر پیاده) رانندگی کنید تا این که ناگهان شتاب بگیرید و سپس ترمز کنید.

-نکته دوم/چراغ‌های راهنمایی

خوب به جلو نگاه کنید، دستکم برای ۱۰ تا ۱۲ ثانیه، تا ببینید چه اتفاقی می‌افتد. وقتی داخل کابین کامیون نشسته‌اید، دید خوبی از جاده و خیابان دارید (به جز در مواقعی که پشت سر یک کامیون دیگر قرار گرفته‌اید). از دور به چراغ‌های راهنمایی نگاه کنید. اگر سبز هستند، ممکن است تا زمانی که شما به تقاطع می‌رسید قرمز بشوند، و برعکس، پس در صورت امکان سرعت خودتان را طوری تنطیم کنید تا وقتی که چراغ سبز است بتوانید از آن عبور کنید و اختلالی در سرعت‌تان پیش نیاید.( برای مطالعه تاثیر بار صندوق بر مصرف سوخت خودرو کلیک کنید )

 

چراغ‌های راهنمایی
چراغ‌های راهنمایی

-نکته سوم/عبور از میدان‌ها

هنگام نزدیک شدن به میدان سرعت را پایین بیاورید و سعی کنید زمان رسیدن به آن را از پیش تخمین بزنید. توجه داشته باشید که اگر مجبور به توقف شدید، به فضای زیادی احتیاج خواهید داشت و حرکت و شتابگیری مجدد سوخت زیادی مصرف خواهد کرد.

 

عبور از میدان ها
عبور از میدان ها

-نکته چهارم/دور زدن

درست قبل از پیچیدن سرعت مناسب را انتخاب کنید، دنده مناسب را جا بزنید و به آرامی بپیچید. بهترین ترفند این است که آرام وارد پیچ بشوید و با سرعت از آن خارج شوید. این کار احتمال بروز تصادف و چپ کردن را نیز کاهش می‌دهد. (برای مطالعه مقاله کاهش مصرف سوخت در زمستان کلیک کنید)

حرکت در ترافیک
حرکت در ترافیک

-نکته پنجم/حرکت در ترافیک

هنگام حرکت در ترافیک، پیش‌بینی این که چه اتفاقی خواهد افتاد کار دشواری است. گاهی اوقات خودروهای عبوری بدون هیچ دلیلی توقف می‌کنند، گاهی نیز ممکن است تصادف یا نقص فنی یک خودرو باعث راهبندان شده باشد. هنگامی که در ساعات شلوغی در بزرگراه حرکت می‌کنید، با سرعت کم حرکت کنید و فاصله زیادی با خودروهای جلویی داشته باشید تا بهتر بتوانید به اتفاقاتی که ممکن است بیفتد روبرو بشوید.

ممکن است رانندگان دیگر از این کار شما عصبانی بشوند ولی در نظر داشته باشید صرفه‌جویی در مصرف سوخت ارزش چند دقیقه وقت گذاشتن را دارد. هنگام حرکت در شهر نیز به احتمال زیاد با چراغ‌های راهنما روبرو خواهید شد. در این گونه مواقع نیز نیاز خواهید داشت رانندگان پشت سر را قدری معطل کنید تا بتوانید سرعت خودتان را تنظیم کرده و در زمان مناسبی به تقاطع برسید

 

برای خواندی ادامه ی این مطلب کلیک کنید.