زمان مطالعه: ۳ دقیقه

رانندگان کامیون به میزان بسیار زیادی در معرض خطر ابتلا به اختلالات اسکلتی-حرکتی هستند که یکی از شایع‌ترین اختلالات ناشی از کار محسوب می‌شود.

آیا دردی آزاردهنده در کمرتان دارید؟ آیا عضلات و مفاصل‌تان سفت و خشک می‌شوند؟ آیا وقتی برای مدتی طولانی یکجا می‌نشینید، پاهای‌تان خواب می‌روند و مور مور می‌شوند؟

اگر جواب شما به یکی از پرسش‌های بالا مثبت است، این احتمال وجود دارد که به یکی از اختلالات اسکلتی-حرکتی مبتلا شده باشید.

اختلالات اسکلتی-حرکتی، ناراحتی‌هایی هستند که در سیستم اسکلتی و عضلانی انسان به وجود می‌آیند و مفاصل، رباط‌ها و تاندون‌هایی را درگیر می‌کنند که از عضلات ران، گردن و کمر پشتیبانی می‌کنند.

ناراحتی‌های شایع اسکلتی-حرکتی عبارتند از: کمر درد، کشیدگی یا تورم تاندون‌ها، آسیب دیدگی اعصاب و مفاصل مچ دست، آسیب دیدگی مفاصل زانو، دردهای ناحیه آرنج و درد شانه.

به اعتقاد متخصصان، اختلالات اسکلتی-حرکتی زمانی به وجود می‌آیند که عضلات و بافت‌های اطراف آن‌ها برای مدتی طولانی به حالت ثابت قرار بگیرند و یا تحت فشار باشند. عامل دیگری که می‌تواند تأثیری بسیار منفی داشته باشد، وارد شدن فشار بر روی عضلات است. این فشار باعث می‌شود عضلات فرسوده و خسته شوند. وقتی رانندگان برای مدتی طولانی یکجا می‌نشینندو حرکتی نمی‌کنند( بدین منظور شما می توانید شما مقاله رانندگی طولانی و درد استخوان را مطالعه کنید) ، عضلات و بافت نرم اطراف آن خشک می‌شوند. از طرفی، رانندگان کامیون مجبورند همیشه چشم‌شان به جاده باشد و بالا نگه داشتن سر باعث می‌شود به عضلات گردن و شانه فشار زیادی وارد شود، بنابراین بهتر است وقتی در بین راه توقف می‌کنند و یا زمانی که به مقصد می‌رسند، کارهای جسمی زیادی انجام بدهند. البته بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد تا عضلات پس از این که مدت زیادی تحت فشار بوده‌اند، آزاد و شل بشوند.

نکته دیگری که ممکن است برای رانندگان دشوار باشد و تمایلی به انجام آن نداشته باشند، گرم کردن بدن قبل از شروع کار است، چون ماهیت این شغل و لزوم این که بارها را به موقع و سر وقت به مقصد برسانند مانع این کار است و بسیاری از رانندگان قبل از بارگیری یا تخلیه، بدن‌شان را گرم نمی‌کنند و همین امر یکی از دلایل اصلی ابتلا به اختلالات اسکلتی-حرکتی است.

برای پیشگیری از این اختلالات، پزشکان چند راه حل توصیه می‌کنند که در ادامه مطلب به آن‌ها اشاره خواهد شد:

 

درست و راحت بنشینید

 

اگر مجبورید برای مدتی طولانی یکجا بنشیند و نمی‌توانید توقف کنید و حرکات کششی انجام بدهید، پس باید اطمینان حاصل کنید که به روش درستی می‌نشینید، صندلی راحت است و حمایت لازم را از کمر شما می‌کند. راحت‌ترین وضعیت برای نشستن این است که صاف بنشینید. اگر بیش از حد به جلو یا عقب خم بشوید، گردش خون به سمت پاها کاهش پیدا کرده و پاها شروع به سوزش خواهند کرد. معمولاً توصیه می‌شود فقط ۱۰ درجه رو به جلو خم بشوید و پایتان به راحتی به پدال‌ها برسد.

 

چند توصیه مفید برای پیشگیری از اختلالات اسکلتی-حرکتی رانندگان

ماساژ دادن

 

ماساژ دادن عضلات خسته نیز می‌تواند به دو دلیل برای رانندگان کامیون بسیار مفید باشد. اول این ‌که ماساژ دادن عضلات روشی برای آرام شدن است و به جسم و ذهن شما استراحت می‌دهد و دیگر این‌ که ماساژ می‌تواند دردهایی که از آن‌ها رنج می‌برید را تسکین بدهد.

 

انجام حرکات کششی

 

 

اطمینان حاصل کنید که هر وقت فرصتش پیش می‌آید، کمی پیاده‌روی می‌کنید و حرکات کششی انجام می‌دهید. فراموش نکنید که استراحت خوب و تغذیه مناسب نیز در سالم نگه داشتن عضلات شما نقشی بسیار مهم ایفا می‌کنند. بعد از این که مدت زمانی طولانی را یکجا نشستید و رانندگی کردید، حتماً چند حرکت کششی ساده انجام بدهید. وقتی این حرکات را انجام می‌دهید، از ایجاد هرگونه تورمی در عضلات جلوگیری می‌کنید.

 

 

چند توصیه مفید برای پیشگیری از اختلالات اسکلتی-حرکتی رانندگان