زمان مطالعه: ۳ دقیقه

اگر به تازگی افزایش وزن پیدا کرده‌اید، دیدتان تار است و در دست‌ها یا پاهای‌تان احساس خستگی یا مورمور می‌کنید، به این علائم بی‌توجهی نکنید چون ممکن است نشانه‌هایی از گردش خون ضعیف در بدن باشند.

از آن‌جایی که برای رانندگی طولانی مدت، لازم است زمان زیادی یک جا بنشینید و تحرکی نداشته باشید، رانندگان بیشتر در معرض گردش خون پایین و دیگر بیماری‌های قلبی قرار دارند. البته خطر ابتلا به چاقی و قند خون را هم باید به موارد فوق اضافه کرد ولی تشخیص زود هنگام این علائم و مشاوره با پزشک می‌تواند از تشدید آن‌ها جلوگیری کند. ( برای مطالعه مقاله اینکه چه خطراتی سلامت رانندگان را تهدید میکند کلیک کنید)

گردش خون پایین چه مخاطراتی برای رانندگان دارد؟
گردش خون پایین چه مخاطراتی برای رانندگان دارد؟

چاقی

به اعتقاد پزشکان فردی چاق محسوب می‌شود که شاخص حجم بدنش (BMI) 30 یا بالاتر باشد. برای این که شاخص BMI خودتان را محاسبه کنید می‌توانید به صورت آنلاین یک محاسبه‌گر شاخص (BMI calculator) را جستجو و قد و وزن خودتان را به آن بدهید تا شاخص BMI را برایتان محاسبه کند. اعداد بین ۲۵ تا ۲۹.۹ دارای اضافه وزن، اعداد بین ۳۰ تا ۳۴.۹ چاق (کلاس ۱) و اعداد بین ۳۵ تا ۳۹.۹ چاق (کلاس ۲) محسوب می‌شوند. شاخص BMI برابر با ۴۰ یا بالاتر نیز چاقی مفرط (کلاس ۳) به شمار می‌آید. چاقی می‌تواند منجر به گردش خون پایین، گرفتگی عروق یا بروز مشکلات جدی‌تری مانند دیابت نوع دو، بیماری قلبی، سکته، اختلالات تنفسی و بسیاری بیماری‌های دیگر بشود.

گردش خون پایین چه مخاطراتی برای رانندگان دارد؟
گردش خون پایین چه مخاطراتی برای رانندگان دارد؟

دیابت

شایع‌ترین نوع دیابت، دیابت نوع دو است که در آن بدن نمی‌تواند به خوبی از انسولین استفاده کند. علاوه بر خستگی در رانندگی و  خواب رفتگی و مورمور شدن پاها در هنگام رانندگی؛ تشنگی مفرط، تکرر ادرار، دهان خشک و خارش پوست نیز می‌توانند از علائم دیابت نوع دو باشند. زخم‌هایی که به سختی خوب می‌شوند و عفونت‌های قارچی نیز در اثر این بیماری به وجود می‌آیند، همچنین دیابت می‌تواند منجر به فشار خون بالا، سکته قلبی، تاری دید و یا حتی نابینایی بشود.

گردش خون پایین چه مخاطراتی برای رانندگان دارد؟
گردش خون پایین چه مخاطراتی برای رانندگان دارد؟

بیماری قلبی

بیماری قلبی به شرایط متعددی اطلاق می‌شود که باعث می‌شوند قلب شما نتواند وظایفش را به خوبی انجام بدهد. فشار خون بالا که در بین رانندگان بسیار شایع است یکی از عوامل خطرناک ابتلا به بیماری قلبی است چون فشار زیادی به سیستم عروق وارد می‌کند. علائم بیماری قلبی عبارتند از: تپش قلب، درد یا گرفتگی در قفسه سینه، تنگی نفس، درد یا خواب رفتگی در ران‌ها یا بازوها، احساس کوفتگی هنگام ورزش یا فعالیت بدنی و تورم پاها.( برای مطالعه مقالات در رابطه با ورزش کردن پشت فرمان اتومبیل و ورزش برای رانندگان و همین طور شنیدن فایل صوتی آن کلیک کنید)

 

گردش خون پایین چه مخاطراتی برای رانندگان دارد؟
گردش خون پایین چه مخاطراتی برای رانندگان دارد؟

درمان و پیشگیری

هرچه وزن شما بالاتر برود، خطر ابتلا به بیماری قلبی و دیابت افزایش پیدا می‌کند. اگر چاق هستید یا دارید چاق می‌شوید با پزشک‌تان مشورت کنید تا برنامه‌ای برای کنترل وزن به شما بدهد. توجه داشته باشید که هیچ رژیم غذایی یا سبک زندگی یکسانی وجود ندارد که برای همه جواب بدهد، پس بهتر است از پزشک‌تان توصیه‌هایی شخصی بگیرید. اگر علائمی از دیابت یا بیماری قلبی در خودتان می‌بینید حتماً به پزشک مراجعه کنید تا ناراحتی‌تان را تشخیص بدهد. این علائم معمولاً با رژیم غذایی یا مصرف دارو قابل کنترل هستند ولی اگر درمان نشوند در دراز مدت می‌توانند آسیب‌های بسیار جدی به دنبال داشته باشند.

برای این که هنگام رانندگی به افزایش گردش خون در پاها کمک کنید، آن‌ها را از قسمت زانو به بالا و پایین حرکت بدهید. از آن‌جایی که پاها در اثر ابتلا به دیابت سرد می‌شوند، از چسباندن آن‌ها به بخاری کامیون اجتناب کنید چون ممکن است به علت بالا رفتن دمای پوست منجر به سوختگی بشود.