زمان مطالعه: < 1 دقیقه

شرکت سوئدی ولوو به تازگی دو کشنده سنگین گازسوز به بازار اروپا عرضه کرده است که مدعی است میزان تولید گاز آلاینده CO2 را ۲۰ تا ۱۰۰ درصد کاهش می‌دهند.

این کشنده‌ها که ولوو FH LNG و ولوو FM LNG نام دارند می‌توانند هم بیوگاز مصرف کنند و هم گاز طبیعی و با استانداردهای یورو ۶ نیز مطابقت دارند. کمپانی ولوو مدعی است نسخه‌ای که بیوگاز می‌سوزاند میزان تولید گاز آلاینده CO2 را به میزان ۱۰۰% و نسخه‌ای که گاز طبیعی مصرف می‌کند تولید گاز CO2 را ۲۰% کاهش می‌دهد. کمپانی سازنده معتقد است کشنده گازسوز می‌تواند در دراز مدت جایگزین بسیار خوبی برای کشنده‌های دیزلی باشد چون بسیار کم مصرف است، بار زیادی حمل می‌کند و می‌تواند مسافت‌های طولانی را به راحتی طی کبیوگد. از طرفی، با مصرف بیوگاز محیط‌زیست و آب و هوا نیز آسیب کمتری خواهند دید. البته کارشناسان معتقدند در آینده برای حمل بار در فضای شهری، یعنی جایی که مسافت‌ها کوتاه است، خودروهای برقی نقش بسیار مهمی ایفا خواهند کرد. این کارشناسان امیدوارند کامیون‌های جدید ولوو در نهایت به میزان آلایندگی صفر دست پیدا کنند، هر چند رسیدن به این هدف یک راه حل واحد ندارد و راه حل‌های متعددی می‌طلبد که در موازات یکدیگر کار کنند.

کمپانی ولوو می‌گوید در حال حاضر در حال مذاکره با عرضه‌کنندگان گاز است تا زیرساخت‌های عرضه LNG را در اروپا فراهم کنند. بسیاری از کشورهای اتخادیه اروپا از این تصمیم حمایت می‌کنند.

 

کشنده‌های جدید ولوو که با بیوگاز و گاز مایع طبیعی کار می‌کنند در مقایسه با نسخه‌های دیزلی کمتر محیط‌زیست را آلوده خواند کرد و ردپای کوچکتری از خودشان به جا خواهند گذاشت. مهندسان کمپانی ولوو معتقددند این کامیون‌ها بسیار کم مصرف هستند و برای حمل بارهای سنگین در مسافت‌های طولانی جایگزین خوبی برای کشنده‌های دیزل خواهند بود.