زمان مطالعه: ۳ دقیقه

لاستیک‌های خودرو باید به میزان توصیه شده توسط سازنده خودرو باد شود. مهم‌ترین عامل سلامتی لاستیک خودرو هوا است که آن هم (تقریباً) رایگان است. فشار باد مناسب، قدرت لاستیک را در برابر نیروی وزن و شرایط مختلف رانندگی، مانند ترمز کردن، شتاب گرفتن و… بیشتر می‌کند. بهترین وضعیت لاستیک، با فشار باد مناسب مهیا می‌شود
  اگر فشار باد خیلی زیاد باشد، معایب زیر ظاهر می‌شود:

  1. باریک شدن سطح تماس لاستیک و جاده، کاهش قابلیت‌های لاستیک و پایداری آن
  2. سلب آرامش و راحتی در رانندگی
  3. ساییده شدن بیش از حد قسمت میانی
  4. از بین رفتن قابلیت جذب نیرو‌های وارده از جاده به لایه‌های میانی لاستیک و افزایش آسیب‌پذیری آن‌ها
  5. تمایل زیاد به جدا شدن لایه‌های لاستیکی در زمان گرم شدن لاستیک، به دلیل تجمع نیرو‌ها در مرکز آج‌ها
  6. از بین بردن نیروی تولید شده و در نتیجه فشار به موتور و تخلیه باتری

 اگر فشار باد کم باشد، معایب زیر ظاهر می‌شود:

  1. زیاد شدن مصرف سوخت به دلیل افزایش سطح تماس لاستیک با جاده
  2. سفت شدن یا انحراف فرمان به یک سمت در هنگام کم ‌باد بودن چرخ‌های جلو
  3. ساییده شدن سریع‌تر و بیشتر قسمت بیرونی آج‌ها
  4. بروز خطر جدی با بالا رفتن بیش از اندازه دمای لاستیک در زمان حرکت به دلیل تغییر شکل زیاد در ناحیه تماس لاستیک با جاده و افزایش احتمال جداشدن لایه‌ها.

 مشخصات لاستیک خودرو

روی دیواره بیرونی هر تایر، اعداد و کدهای درج شده که در حقیقت شناسنامه لاستیک خودرو هستند. در شکل مفهوم این علائم بیان شده است. در ادامه به شرح برخی از مهم‌ترین آن‌ها می­پردازیم.

الف. اندازه تایر

اندازه لاستیک خودرو با علائمی همچون۴P185/60R13 نشان داده می‌شود که به این معنی است:

P   = تایر خودروی شخصی

 ۱۸۵ = پهنای تایر (برحسب میلی­متر)

۶۰   = نسبت ارتفاع دیواره لاستیک به پهنای آن (برحسب میلی­متر)

R   = رادیال

۱۴ = قطر رینگ (بر حسب اینچ)

ب. حد بارگذاری

این عدد نماینده حداکثر وزنی است که تایر می‌تواند تحمل کند، هنگامی که حداکثر مقدار مجاز فشار را داشته ‌باشد و بین صفر تا ۲۷۹ متغیر است. برای خودروهای شخصی، عدد حد بارگذاری بین ۷۵ تا ۱۰۵ است.برای مثال، حد بارگذاری برای خودروی پراید ۷۶ و معادل ۴۰۰ کیلوگرم بار است، یعنی این تایر هنگامی که حداکثر فشار باد مجاز را دارد (بخش “و” را ببینید)، حداکثر ۴ درصد کیلوگرم را می‌تواند حمل کند. توجه داشته باشید هرگز لاستیکی را که حد بارگذاری آن کمتر از میزان توصیه­ شده از سوی سازنده خودروست، روی رینگ نصب نکنید.

ج. علامت حداکثر سرعت قابل­ تحمل

حداکثر سرعتی که لاستیک می‌تواند تحمل کند، با یک حرف از A تا Z بیان می‌شود.برای مثال روی جداره تایر خودروی پراید، نماد H برای سرعت درج شده که نشان می­دهد هنگامی که تایر دارای فشار بار و بارگذاری مناسب است، حداکثر توان حرکت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت را داراست. واضح است اگر تایری تحت تأثیر حداکثر سرعت واقع شود اما فشار باد آن تنظیم نباشد و یا اضافه بار روی آن را اعمال شود، آسیب می­بیند و یا ممکن است بترکد.

د. تاریخ ساخت لاستیک

کلیه لاستیک‌ها دارای تاریخ ساخت روی جداره خود هستند که با چهار رقم نشان داده می­شود. دو عدد اول نشان‌دهنده هفته ساخت و دو رقم بعد سال ساخت لاستیک هستند. برای مثال عدد “۱۶۰۷” نشان می‌دهد این لاستیک در هفته شانزدهم سال ۲۰۰۷ میلادی تولید شده است. امروزه همراه لاستیک‌های نو خارجی، یک کارت دریافت می‌کنند که پس از وارد کردن مشخصات باید به آدرس شرکت سازنده پست شود یا لاستیک را از طریق اینترنت، ثبت می­کنند تا هرگونه کار­کرد نامناسب بعداً قابل پیگیری باشد.

ه. ترکیبات سازنده تایر

این بخش، مواد سازنده لاستیک را توضیح می‌دهد. مثال:TREAD PLIES=1-PLY POLYESTER+2 STEEL یعنی رویه تایر مرکب از یک رویه پلی‌استری همراه دو لایه سیم فولادی است.

و. حداکثر فشار باد و بار تحمیلی به تایر

عددی که در مقابل عبارت «حداکثر فشار باد» روی تایر درج می­شود، مربوط به فشار بادی است که باید لاستیک داشته باشد، وقتی شما می‌خواهید حداکثر بار قابل تحمل را روی آن تحمیل کنید. این عدد، مقدار فشار باد توصیه شده برای استفاده نرمال نیست. مقدار توصیه شده فشار باد تایرها روی یک پلاک که معمولاً در لبه داخلی یکی از دو درجلو نصب می‌شود، نوشته شده است. اگر آن را نیافتید، به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید.