زمان مطالعه: ۲ دقیقه

خواه یک کشاورز ساده باشید، خواه مدیر ناوگان یک شرکت حمل و نقل، عملکرد تجهیزات مورد استفاده شما رابطه مستقیمی با موفقیت کسب و کارتان دارد. بسیاری از کشاورزان و مدیران ناوگان‌ها از اهمیت تعمیر و نگهداری صحیح و به موقع این تجهیزات آگاهی کافی دارند.

در واقع، بسیاری از آن‌ها می‌دانند برای این که بتوانند کارهایشان را پیش ببرند، باید روغن موتورها را به موقع تعویض کنند. ولی آیا از زمان تعویض واسکازین گیربکس نیز آگاهی دارید؟ شاید این پرسش شما را به فکر فرو ببرد و پاسخ مناسبی برای آن به ذهن‌تان نرسد.

در واقع، این موضوع که همیشه به یاد واسکازین گیربکس نیستید، بدان معنا نیست که نباید آن را در صدر اولویت‌های خودتان قرار بدهید. در این جا بهتر است برای کسانی که با این مایع روان کننده مهم آشنایی چندانی ندارند چند نکته با اهمیت را توضیح بدهیم.(برای مراقبت از تایرها کلیک کنید)

واسکازین گیربکس

واسکازین از چه چیزی محافظت می‌کند؟

واسکازین به این منظور طراحی و تولید شده است تا از اجزاء حیاتی مانند چرخ دنده‌ها، گیربکس و واحدهای انتقال نیرو محافظت کند. واسکازین معمولاً گرانروی بالایی دارد تا آسان‌تر توزیع شود و بتواند از کل قطعات محافظت نماید.( برای مطالعه قابلیت های منحصر به فرد گیربکس کلیک کنید)

چگونه واسکازین مناسب را انتخاب کنیم؟

همیشه از واسکازین‌های با کیفیت استفاده کنید. ممکن است وسوسه شوید و به خاطر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، تصمیم بگیرید از برندهای نامعتبر یا محصولات بی کیفیت استفاده کنید. از آن جایی که فاصله تعویض واسکازین طولانی است، اهمیت زیادی دارد که از روان کننده‌های با کیفیت استفاده کنید تا بهترین عملکرد را تضمین کرده باشید. واسکازین های مرغوب دارای افزودنی‌های ضد پوسیدگی و ضد خورندگی هستند و علاوه بر این که دوام قطعات را بالا می‌برند میزان شکل‌گیری رسوبات را کاهش می‌دهند و از تشکیل رسوب کربن نیز جلوگیری می‌کنند.

درست مانند روغن موتور، روغن گیربکس نیز پس از گذشت مدتی به خاطر اکسیداسیون و تشکیل رسوب، سیاه رنگ خواهد شد. بسته به این که آخرین بار چه زمانی آن را تعویض کرده‌اید، ممکن است از گران‌روی واسکازین گیربکس کم شده باشد. اگر به طور مرتب آن را عوض نکنید، خاصیتش را از دست می‌دهد و باعث اصطکاک شدید و وارد آمدن فشار بر چرخ‌دنده‌ها و دیگر اجزاء می‌شود و تعمیرات پرهزینه‌ای به دنبال دارد.

 

واسکازین گیربکس

زمان تعویض واسکازین گیربکس

برای اطلاع از زمان تعویض واسکازین گیربکس، همیشه به دفترچه راهنمای وسیله نقلیه خودتان مراجعه کنید. تعویض‌های دیر هنگام ممکن است باعث شود چرخ‌دنده‌ها را به کلی از یاد ببرید. بهتر است دستکم سالی یک بار واسکازین و اجزاء گیربکس را چک کنید تا اطمینان حاصل شود کارشان را به درستی انجام می‌دهند و چنانچه مشکل فنی وجود داشته باشد، قبل از این که جدی شود و تعمیراتی پر هزینه به دنبال داشته باشد برای رفع آن فکری کنید.( برای مطالعه اقدامات لازم برای ترمز گیری  کلیک کنید)

توجه داشته باشید که واسکازین گیربکس از هر نوعی مانند گیربکس CVT و … برای این که وسیله نقلیه شما کارش را به درستی انجام بدهد اهمیت بسیار زیادی دارد و سعی کنید از این به بعد آن را در الویت برنامه‌های مربوط به تعمیر و نگهداری قرار بدهید.

منبع: fleetowner