زمان مطالعه: ۱۲ دقیقه

همه ما می‌دانیم که لوله اگزوز برای دفع گازهای تولید شده در ماشین است. با این حال، در بیشتر موارد، اگر دنباله‌ای از دود را مشاهده می‌کنید، احتمالا با یک دردسر قابل رفع روبرو هستید. یک طرف این دردسر یعنی دود کردن ماشین به آلودگی محیط زیست و هوا مربوط است و طرف دیگران به خرابی احتمالی ماشین شما ربط پیدا می‌کند. علاوه بر این، خودروسازان با استفاده از مبدل‌های پیشرفته طبق استاندارد های اروپایی و به روز به سمت تولید موتورهای احتراق داخلی کارآمدتر حرکت می‌کنند که با توجه به در نظر گرفتن این مورد و بسیاری موارد دیگر اهمیت انتخاب بهترین موتور برای کامیون نمایان می شود.

در نتیجه اتومبیل‌های مدرن به سختی دود یا گاز قابل مشاهده‌ای را پشت سر خود باقی می‌گذارند و در نتیجه برای گرفتن معاینه فنی خودرو سنگین کمتر به درد سر می افتند . پس اگر با مسئله دود کردن ماشین مواجه شده‌اید، باید به دنبال یک راهکار باشید. به هر حال نباید مسیر حرکت شما با یک دود سفید، سیاه و یا آبی مشخص شود.

آنچه در این مطلب خواهید خواند پنهان

علت دود کردن ماشین چیست؟

برای درک علت این مسئله مهم است که با نوع کارایی سیستم اگزوز خودرو آشنا باشید. به بیان ساده و مستقیم، لوله‌های اگزوزی که دود را بیرون می‌دهند نشانه‌ای از خراب بودن وسیله نقلیه شما هستند. در نتیجه مهم است که بدانید عملکرد اصلی این سیستم چیست و آیا وسیله نقلیه شما اصلا نیاز به تعمیر دارد یا خیر.

برای آشنایی مختصر با نحوه عملکرد سیستم اگزوز خودرو به یاد داشته باشید که سوزاندن سوخت در هر سیلندر باعث ایجاد گازهای خروجی می‌شود. سپس این گازها راه خود را پیدا کرده و از محفظه خارج می‌شوند.

دودها از طریق منیفولد اگزوز به سمت لوله‌های اگزوز جریان پیدا می‌کنند. در این میان، این گازها از طریق یک مبدل کاتالیزوری عبور می‌کنند که در آن گازهای مضر و سمی به سطح قابل قبول انتشار الک می‌شوند. این بخش همچنین گازها را به بخار آب و دی اکسید کربن کاهش می‌دهد. در نهایت ما فقط خروج دود از طریق لوله اگزوز را می‌بینیم.

وقتی همه چیز درست کار می‌کند، این گاز خارج شده از اگزوز بی رنگ است و خبری از دود کردن ماشین نیست. اما اگر مشکلی پیش بیاید، ابری از دود را خواهید دید که از پشت ماشین شما خارج می‌شود و معمولا رنگی سیاه، آبی و یا حتی سفید دارد. در نتیجه پیدا کردن جواب این سؤال هم مهم است که اصلا رنگ دود اگزوز خودرو نشانه چیست؟ اما قبل از بررسی این سؤال مهم اجازه دهید سؤال همین بخش یعنی «علت دود کردن ماشین چیست؟» را بی جواب نگذاریم.

علت دود کردن ماشین

دلایل اصلی دود کردن ماشین

همان‌طور که قبلا ذکر شد، ماشین شما ممکن است به دلایل مختلف و البته از قسمت‌های متفاوت مانند اگزوز یا کاپوت، دود تولید کند. علت دود کردن ماشین  می‌تواند یکی از گزینه‌های زیر باشد.

  • نشتی واشر هد
  • سیستم خنک کننده معیوب
  • سیم‌های برق سوخته
  • پیستون‌های فرسوده
  • شیرهای سوخت معیوب

اگر چه اینها ممکن است تنها دلایل دود کردن ماشین شما نباشند، اما برخی از علل رایج هستند. جدای از آن، اگر با خروج دود از زیر کاپوت مواجه شدید احتمالا مقداری روغن موتور یا مایعات دیگر روی موتور ریخته شده است. از سوی دیگر، اگر دود از لوله اگزوز بیرون بیاید، معمولا به این معنی است که خرابی مکانیکی یا الکتریکی وجود دارد. با توجه به این مسئله، با ما همراه بمانید تا بررسی انواع رنگ‌های دود خارج شده از اگزوز را نام برده و دلایل این اتفاق را دقیق‌تر بررسی کنیم.

رنگ دود اگزوز خودرو نشانه چیست؟

کمی قبل‌تر این سؤال را مطرح کردیم و حالا وقت آن است که برای پاسخ دادن به سؤال آماده شویم. در یک تعریف کلی باید بگوییم که رنگی که می‌بینید نشان دهنده علت دود کردن ماشین است. در واقع زمانی که ما دود مشکی را مشاهده می‌کنیم باید به دنبال همان دلایلی باشیم که این اتفاق را رقم زده‌اند. به طور معمول دلیل مشاهده این دود ربطی به خروج دودهای سفید یا آبی ندارد. بد نیست هر کدام از این مواد را به تفکیک بررسی کنیم تا بدانید که دلایل اصلی چه هستند و راهکار آنها چیست.

 

دود کردن ماشین به رنگ سیاه

 

دود سیاه اگزوز ماشین نشانه چیست؟

اگر دود سیاهی مشاهده کرده‌اید، عوامل زیر می‌توانند دلایل احتمالی آن باشند:

  • فیلتر هوا کثیف یا گرفته

فیلتر هوا در ماشین از مکیده شدن زباله‌های ناخواسته به سمت موتور خودرو جلوگیری می‌کند. اما همین قطعه نیز می‌تواند کثیف شود و آلودگی‌ها به مرور زمان روی آن جمع شوند. در نتیجه از عملکرد صحیح فیلتر جلوگیری می‌شود.

در برخی موارد فیلتر ممکن است به طور کلی آسیب ببیند. اگر زباله به موتور احتراق برسد می‌تواند همراه با بنزین سوزانده شده و به عنوان دود سیاه مشاهده شود.برای رفع این مورد، تعویض فیلتر کار ساده‌ای است که می‌توانید خودتان آن را انجام دهید یا از یک مجموعه معتبر برای انجام سریع آن کمک بگیرید.

  • رگولاتور فشار سوخت آسیب دیده

همان‌طور که از نام آن پیداست، رگلاتور بخشی از سیستم فشار سوخت است که فشار بنزین یا گازوئیل وارد شده به ماشین شما را تنظیم می‌کند. می‌توان آن را در بیرون یا داخل خودروی شما یافت و اگر مشکل این است، به عنوان راه‌کار رفع دود سیاه اگزوز، نیاز به تعویض دارد. همچنین، اگر این اتفاق افتاد، باید بررسی کنید که آیا باک بنزین شما هم به بررسی نیاز دارد یا خیر.

  • انژکتور سوخت معیوب

بنزین یا گازوئیل به عنوان سوخت پرفشار توسط انژکتورهای مخصوص به موتور تزریق می‌شوند. آنها می‌توانند با خاک یا سوخت بی‌کیفیت مسدود شوند یا ممکن است به دلیل سایش و پارگی مهر و موم نشتی داشته باشند. در چنین شرایطی بهترین گزینه تعویض مهر و موم و انژکتور است.

  • منیفولد ورودی مسدود شده است

مخلوطی از سوخت و هوا توسط منیفولد به سیلندرهای موتور وارد می‌شود. در صورت انسداد منیفولد مقدار محدودی از این مخلوط به سیستم احتراق ریخته می‌شود و باعث دود کردن ماشین می شود. این مورد هم می‌تواند منجر به مشاهده ابری از دود سیاه کثیف شود. در حالی که می‌توان رفع انسداد این قسمت را در خانه انجام داد، اما بهتر است از یک تعمیرکار حرفه‌ای کمک بگیرید.

  • کاربراتور ناکارآمد

برای اینکه بدانید دود سیاه اگزوز ماشین نشانه چیست؟ باید به نوع و مدل ماشین هم توجه کنید. خودروهای قدیمی از کاربراتور استفاده می‌کنند که برای مخلوط کردن هوا و سوخت ساخته شده است. وقتی این قطعه به درستی کار نکند، می‌تواند بنزین یا گازوئیل اضافی را به موتور برساند.

در نتیجه دود سیاهی از ماشین شما خارج می‌شود. بهترین کار به عنوان راه‌کار رفع دود سیاه اگزوز این است که زودتر با این مشکل مقابله کنید، زیرا در هنگام دود کردن ماشین گازهای گلخانه‌ای زیادی از ماشین شما به محیط زیست منتقل شده و همچنین سوخت زیادی نیز از دست می‌رود.

  • Ignition Timing خاموش است

در طول چرخه احتراق، سوخت باید در زمان مناسب مشتعل شود تا به درستی بسوزد. اگر سیستم تایمینگ خاموش باشد، سوخت بیش از حد استفاده شده و در موارد شدید باعث ایجاد ابرهایی از دود سیاه می‌شود. همیشه بهترین کار این است که ماشین شما در اولین فرصت توسط یک متخصص بررسی شود.

دود کردن ماشین به رنگ سفید

دود سفید اگزوز ماشین نشانه چیست؟

در این بخش منظور ما از دود کردن ماشین دقیقا مشاهده دود سفید غلیظ از اگزوز است نه بخاراتی که احتمالا در هوای سرد می‌بینید. اگر دود سفید از موتور ماشین و اگزوز دیده می‌شود، موارد زیر می‌توانند دلایل احتمالی آن باشند:

  • بلوک موتور ترک خورده

بلوک‌های موتور آنهایی هستند که تمام قسمت‌های اصلی موتور شما را کنار هم نگه می‌دارند. دمای بسیار پایین می‌تواند منجر به یخ زدن مایع خنک کننده و فشار دادن به دیواره‌های بلوک شده و باعث ایجاد ترک‌های کوچک شود. این ترک‌ها می‌توانند منجر به خروج دود سفید از موتور شوند. تعمیرات این قطعات اغلب آن‌قدر گران هستند که خرید یک خودروی جدید به جای آن هزینه بسیار کمتری دارد.

همچنین با توجه به بن بست رسیدن طرح نوسازی ناوگان جاده ای اهمیت تولید کامیون در کشور بسیار بالا رفته است و توصیه می شود در این موارد اقدام به جایگزینی ماشین مستحلک با ماشین به روز کرد. البته پیشنهاد مؤکد داریم که برای پیدا کردن راه‌کار رفع دود سفید اگزوز با این دلیل، به یک مرجع معتبر و تعمیرکار حرفه‌ای مراجعه شود.

  • شیلنگ‌های رادیاتور/ خنک کننده آسیب دیده

صدمات وارده به شیلنگ‌ها را می‌توان به راحتی با بلند کردن کاپوت تشخیص داد. شیلنگ‌های ورودی و خروجی رادیاتور ممکن است به دلیل گذشت زمان از بین بروند، متورم شوند یا ترک بخورند. جایگزینی آنها ارزان است و این فرایند بهتر است توسط متخصص انجام شود.

به عنوان یک راه‌کار رفع دود کردن ماشین از نوع سفید و از اگزوز باید مطمئن شوید که بلوک موتور شما سالم است و هیچ آسیبی به شیلنگ‌های رادیاتور یا مایع خنک کننده وارد نشده است. در نتیجه با همین بررسی‌های کوچک می‌توانید از خروج دود سفید از ماشین خود جلوگیری کنید.

علت دود کردن ماشن های دیزلی

دود آبی اگزوز ماشین نشانه چیست؟

پس از بررسی جواب سؤال دود سفید اگزوز ماشین نشانه چیست؟ پیدا کردن راه‌کار رفع دود آبی اگزوز از جمله گزینه‌های مهمی است که کاربران آن را جستجو می‌کنند. به دلیل اهمیت این مبحث، در این بخش دلایل این مسئله را کمی با تفصیل توضیح خواهیم داد. خروج دود آبی بیش از حد اگزوز می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله:

  • گَسکِت سرسیلندر خراب شده

گَسکِت سرسیلندر یا واشر سرسیلندر باید بتواند فضای بین سیلندر و سرسیلندر را آب‌بندی کرده و از انتقال گاز از محفظه احتراق، نشت روغن از کانال‌های روغن و یا نشت آب از کانال‌های آب جلوگیری کند. وجود دود آبی نشان می‌دهد که روغن روان کننده به سیستم اگزوز داغ یا سایر قطعات اتصال دهنده موتور راه پیدا کرده است.

با توجه به این نکات، خراب شدن واشر سرسیلندر، واضح‌ترین دلیل دود آبی اگزوز است که دراصطلاح به آن روغن سوزی می گویند. نشانه‌های آشکار این نوع خرابی هم شامل نشت مایع خنک‌کننده، گرم شدن بیش از حد موتور، روغن موتور شیری رنگ و عملکرد ضعیف ماشین است. یک مکانیک ماهر درپوش پرکننده روغن را به عنوان آخرین بررسی بدون خطا بلند می‌کند. اگر واشر هد آسیب دیده باشد، درپوش با مخلوط خنک کننده شیری مایل به قهوه‌ای یا زرد دیده می‌شود.

  • نشت روغن

نشت روغن از اجزای موتور مانند واشر، کاسه نمد روغن موتور، سرسیلندر و بلوک موتور رایج است. نشتی‌ها می‌توانند روی سطوح داغ مانند اگزوز و پیشرانه خودرو چکه کنند و سوخته شوند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، باید منتظر دود آبی و استشمام  بوی بد باشیم. به احتمال زیاد زمانی هم متوجه این دود آبی خواهید شد که خودرو در حال حرکت یا شتاب گیری در جاده است.

برای رفع آن هم یک مکانیک کاربلد، سطح روغن خودرو را با یک عدد سنج بررسی می‌کند. اگر روغن موتور به میزان قابل توجهی کم باشد یا از روغن موتور با کیفیت استفاده نشود، زیر خودرو را برای نشت روغن قابل مشاهده بررسی خواهد کرد.

اگر دلیل نشتی پیدا شود، تعمیرکار بازرسی بیشتری انجام می‌دهد تا ببیند کدام قطعات ممکن است نیاز به تعویض یا تعمیر داشته باشند. اگر نشتی روغن موتور وجود داشته باشد، به احتمال زیاد مشکل از قسمت‌های کاسه نمد روغن موتور، رینگ پیستون یا کاسه نمد سوپاپ (alve stem steals) است که هر یک از ایم موارد می توان باعث کاهش توان موتور و دود کردن ماشین شما شود.

دریافت بار بشکل رایگان و توافقی

  • مخلوط شدن روغن با سوخت

متأسفانه، قطعات موتور مانند رینگ پیستون و آب‌بند سوپاپ برای همیشه دوام نمی‌آورند. اگر یک روال دقیق بازرسی روغن را دنبال نکنید، اصطکاک موتور بیشتر می‌شود. حرارت یا اصطکاک بیش از حد موتور می‌تواند به مرور زمان به واشر و آب بندی سوپاپ ماشین ما آسیب برساند.

همچنین حلقه‌های پیستون آسیب دیده و مهر و موم میل سوپاپ به ناچار روغن اضافی را به داخل محفظه احتراق موتور ما نشت داده، به آن اجازه می‌دهد با سوخت مخلوط شود.وقتی این مخلوط در محفظه احتراق می‌سوزد، دود خاکستری معمولی که از اگزوز بیرون می‌آید را آبی می‌کند. در نتیجه ما با این سؤال روبرو می‌شویم که علت دود کردن ماشین در صبح و هنگام استارت زدن چیست؟

برای رفع این مشکل هم باید بررسی مهر و موم دریچه و بازرسی رینگ پیستون را در نظر بگیرید. معیوب بودن درزگیرهای سوپاپ و رینگ‌های پیستون می‌توانند باعث نشت روغن در محفظه احتراق شوند. اگر سیستم اگزوز شما فقط دود آبی را برای مدت کوتاهی پس از روشن شدن موتور به بیرون هدایت می‌کند، آب‌بندی سوپاپ‌ها دلیل اصلی این اتفاق است. اما اگر دود مدت زیادی پس از روشن شدن موتور باقی بماند، رینگ‌های پیستون خراب شده‌اند.

  • دریچه PCV گیر کرده

یکی دیگر از دلایل احتمالی مشاهده دود آبی اگزوز، گیرکردن دریچه تهویه محفظه میل لنگ (Positive Crankcase Ventilation) است که به آن Crankcase breather یا هواکش محفظه میل‌لنگ نیز می‌گویند. هواگیر میل لنگ وظیفه رهاسازی فشار سوخت را در داخل میل لنگ بر عهده دارد. این فشار سوخت به سمت منیفولد ورودی منحرف می‌شود تا دود آزاد شود.

هنگامی که شیر PCV گیر کند، روغن روان کننده را مجبور می‌کند تا با هوای تحت فشار و سایر گازها مخلوط شود. این مخلوط بخار در نهایت می‌سوزد و دود آبی ایجاد می‌کند. برای رفع این مورد تنها کاری که یک تعمیرکار ماهر باید انجام دهد این است که دریچه PCV را جدا کرده و آن را تکان دهد. اگر صدای جغجغه فلزی را بشنود، سوپاپ همچنان در وضعیت خوبی قرار دارد.

اما اگر صدایی از داخل دریچه PCV شنیده نشود، حتما چیزی گیر کرده و دیگر به درستی کار نمی‌کند. ممکن است بتوانید یک دریچه PCV را با فرو بردن آن در یک پاک کننده کربوهیدرات تمیز کنید. با این حال، اغلب اوقات بهتر است این قطعه را جایگزین کنید.

  • توربوشارژر خراب شده

اگر ماشین شما دارای یک توربوشارژر ورم کرده و یا خراب شده است و دود آبی متصاعد می‌کند، با مسئله‌ای تصادفی روبرو نیستید و باید برای پیدا کردن راه‌کار رفع دود آبی اگزوز تلاش کنید. احتمالا هنگام فعالیت توربوی خودرو متوجه ابر آبی بزرگی از دود خواهید شد. این مسئله ناشی از آسیب دیدن پوشش توربو یا شکستن مهر و موم روغن در داخل خود توربو است. هر دو علت به روغن اجازه می‌دهد تا به منیفولد ورودی هوای موتور نفوذ کند و باعث مخلوط شدن روغن با سوخت شود.

برای رفع این مشکل و پاسخ به سوال دود آبی اگزوز ماشین نشانه چیست؟ باید به یک تعمیرکاران حرفه‌ای رجوع کنید. این اشخاص برای تست ماژول گیربکس، ابتدا سطح مایع گیربکس یا همان واسگازین گیربکس خودرو را بررسی می‌کنند. اگر سطح مایع گیربکس به میزان قابل توجهی پایین باشد، دلیلی برای بررسی بیشتر هم وجود دارد. تعمیرکار به سرعت خودرو را از حالت سکون تا رسیدن به حدود ۲۵ مایل در ساعت شتاب می‌دهد. او می‌تواند بسته به صدای موتور، نحوه تعویض دنده توسط گیربکس و سرعت دور، استنباط کند که آیا ماژول انتقال از کار افتاده است یا خیر.

  • مدولاتور انتقال معیوب شده

مدولاتور گیربکس معمولا در مدل‌های خودروهای قدیمی‌تر یافت می‌شود و تغییر دنده را مدیریت می‌کند. یک قطعه معیوب در مدولاتور گیربکس، مانند یک دیافراگم خراب، می‌تواند باعث شود که بلوک موتور، مواد سیال در حال انتقال را به داخل بکشد. سوختن مایع انتقال حتما دود آبی ایجاد می‌کند.

  • وجود یک شمع گرمکن خراب (ماشین دیزلی)

اگر ماشین با موتور دیزلی شما در هنگام راه‌اندازی دود آبی تولید می‌کند، به احتمال زیاد شمع حرارت تابشی خرابی دارید که باعث دود کردن ماشین شما می شود.

  • خرابی راهنمای سوپاپ سرسیلندر

اگر در هنگام کاهش سرعت متوجه دود آبی شدید، احتمالا مشکل راهنمای سوپاپ سرسیلندر یا همان Head Valve Guide دارید. این بدان معنی است که در میل سوپاپ (راهنمای سوپاپ) روغن از دیواره سیلندر محفظه احتراق نشت می‌کند. روغن ممکن است از ساقه سوپاپ روی لوله اگزوز و در برخی موارد حتی انژکتور سوخت چکه کند. هر دو مورد بسته به اینکه روغن با سوخت مخلوط شده باشد یا خیر، منجر به دود آبی یا دود سیاه اگزوز می‌شوند.

پاپ آپ نصب برنامه اعلام کننده

علت دود کردن ماشین در صبح و هنگام استارت زدن چیست؟

اگر خاطرتان باشد در بخش‌های قبلی اشاره‌ای به این سؤال داشتیم؛ اما بد نیست که کمی آن را بیشتر بررسی کنیم. اگر زمان روشن کردن ماشین با دودهایی روبرو می‌شوید که به سرعت از بین می‌روند، هیچ مشکلی در ماشین شما وجود ندارد. اما اگر این دودها ماندگار هستند و هر بار زمان روشن کردن ماشین مشاهده می‌شوند، باید به این زنگ خطر توجه کنید.

با توجه به تمامی نکاتی که در متن گفتیم، بسته به اینکه رنگ دود مشاهده شده چه رنگ است، دلایل مختلفی هم می‌تواند باعث بروز چنین مشکلی شود. البته در موارد زیادی افراد دود آبی رنگ را زمان روشن کردن ماشین مشاهده می‌کنند. همان طور که گفتیم این مسئله وقتی رخ می‌دهد که روغن در ماشین شروع به مخلوط شدن با سوخت در محفظه احتراق می‌کند. دودهای آبی که از اگزوز خودرو بیرون می‌آیند، نشان می‌دهند که مقداری روغن به محفظه احتراق نشت کرده است.

گاهی وقت‌ها این امر به خاطر فرسوده شدن رینگ‌های پیستون هم رخ می‌دهد. به این معنا که ممکن است ماشین شما نیاز به تعویض قطعات موتور داشته باشد.

علت مشاهده خروج بخار از اگزوز چیست؟

زمانی که به سؤال علت مشاهده خروج بخار از اگزوز چیست؟ فکر می‌کنیم ابتدا باید به آب و هوایی که در آن هستیم هم توجه داشته باشیم. گاهی تنها دلیل مشاهده این بخارها، عکس العمل هوای سرد و گرم است و خبری از دود کردن ماشین نیست. اگر دمای بیرون سرد است، ممکن است رطوبتی در اگزوز شما وجود داشته باشد که به صورت بخار آزاد می‌شود. اگر بیرون هوا یخ می‌زند، ممکن است یخ در داخل اگزوز هم وجود داشته باشد که یکی دیگر از دلایل خروج بخار اضافی از ماشین شما است.

همچنین در شرایطی که با روشن بودن تهویه مطبوع خودرو رانندگی می‌کنید و هوای بیرون آن‌چنان سرد نیست، ممکن است بخار آب در اگزوز دیده شود. اگر برف اطراف ماشین شما را پوشانده باشد؛ اما دما زیر صفر نباشد، باز همین اتفاق می‌افتد.

اگر هوا گرم بود چطور؟

یکی از شایع‌ترین دلایل مشاهده بخار از لوله اگزوز این است که محصولات جانبی که برای گرم کردن موتور و گرم شدن رادیاتور استفاده می‌کنیم، باعث ایجاد بخار آب می‌شوند. هنگامی که موتور دوباره خنک می‌شود، این ماده به مایع تبدیل می‌شود و در سیستم اگزوز به صورت بخار دیده خواهد شد.

یکی دیگر از دلایلی که باعث وجود بخار در لوله اگزوز ماشین می‌شود، این است که رطوبت در اگزوز ماشین شما محبوس شده است. اگر هرگونه نشتی یا سوراخ در سیستم اگزوز وجود داشته باشد، این رطوبت ممکن است به عنوان بخار آزاد شود. همچنین اگر در مناطقی با رطوبت زیاد رانندگی می‌کنید، خود آن رطوبت نیز می‌تواند در اگزوز خودرو شما جمع شود. هنگامی که تراکم هوا در داخل وسیله نقلیه شما جمع می‌شود و سپس دوباره خشک می‌شود، شبیه ابر یا غباری است که از لوله اگزوز می‌آید. در همین راستا معمولا رانندگان می‌پرسند:

بخار کردن لوله اگزوز ماشین ضرر دارد؟

طبیعی است که اگزوز ماشین شما وقتی به دمای بالا می‌رسد، مقدار کمی بخار آب آزاد می‌کند. اگر در منطقه‌ای که رطوبت بالایی دارد، مانند بزرگراه در ماه‌های تابستان رانندگی کنید، ممکن است متوجه این اتفاق شوید. با این حال، چند مورد وجود دارد که بخار خروجی از وسیله نقلیه شما می‌تواند باعث نگرانی شود:

  • اگر می‌بینید که مقدار زیادی بخار از لوله اگزوز خودرو شما خارج می‌شود یا بوی اگزوز به داخل کابین نشت می‌کند، به تعمیرکار مراجعه کنید.
  • اگر در تمام مدت رانندگی طولانی خود شاهد خروج این بخارها بوده‌اید، باید به سالم بودن ماشین شک کنید.

دود خاکستری در دود کردن ماشین

مختصری در مورد خروج دود خاکستری از اگزوز

اگر گمان می‌کنید که با دود کردن ماشین به رنگ خاکستری مواجه هستید، شاید ماشین شما با یکی از مشکلات زیر درگیر شده است.

  • رینگ‌های پیستون از کار افتاده

اگر دود خاکستری مایل به آبی از اگزوز شما خارج شود در حالی که وسیله نقلیه شما در حال شتاب گرفتن است، می‌تواند به این معنی باشد که رینگ‌های پیستون شما آسیب دیده است. این قطعات در سیلندرها یافت می‌شوند و زمانی که مهر و موم خود را از دست بدهند ممکن است باعث نشت روغن هم بشوند. البته این یک مشکل بسیار نادر است و برای رفع آن نیاز به بررسی یک متخصص دارید.

  • مشکل در کاسه نمد / ساقه سوپاپ

سوپاپ در موتورهای احتراقی با مهر و موم میل سوپاپ، روغن کاری می‌شود که به حفظ نسبت صحیح سوخت و هوا کمک می‌کند. هنگامی که قطعات شل شوند یا زمانی که مهر و موم از بین برود، ممکن است روغن نشت پیدا کند. برای رفع این مشکل هم به یک متخصص نیاز است، زیرا برطرف کردن آن پیچیده است.

جمع بندی

با توجه به هرآنچه که در متن گفته شد، دلایل مختلفی باعث دود کردن ماشین شما خواهد شد. در حالی که همه اینها مشکلات جدی نیستند، حتی جزئی‌ترین مشکلات نیز در صورت عدم کنترل می‌توانند جدی باشند. در نتیجه، بهتر است در صورت مشاهده هرگونه دود سیاه، آبی و سفید غلیظ از اتومبیل خود فورا به تعمیرکاران حرفه‌ای مراجعه کنید ، این موضوع در حمل و نقل زمینی اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد. شما همیشه می‌توانید مشکلات ساده را خودتان حل کنید، اما اگر به اصطلاح دست به آچار نیستید، بهتر است اوضاع را بدتر نکنید.

سوالات متداول

چگونه دود سیاه اتومبیل را متوقف کنیم؟

گاهی اوقات، افزودن یک پاک کننده کامل سیستم سوخت به باک بنزین شما می‌تواند مسئله دود کردن ماشین را حل کند. زیرا به طور خودکار انژکتورها، کاربراتورها و دریچه‌های ورودی را تمیز می‌کند. اگر این راه حل جواب نداد، ماشین خود را نزد مکانیک ببرید.

دود کردن ماشین با رنگ سفید غلیظ چه دلیلی دارد؟

سر سیلندرهای آسیب دیده، واشر هد خراب شده و بلوک موتور ترک خورده می‌توانند دلایل اصلی این مسئله باشند. اگر دود سفید غلیظ از اگزوز شما خارج می‌شود، حتما به یک تعمیرکار متبحر مراجعه کنید.