زمان مطالعه: ۲ دقیقه

در مورد سوپاپ خودروی خود چه می‌دانید؟

سوپاپ یک قطعه‌ی نسبتا کوچک است که دریچه‌ای برای ورود هوا و و خروج دود از محفظه‌ی احتراق به حساب می‌آید. سوپاپ‌ها بطور مستقیم یا غیر مستقیم توسط میل سوپاپ باز و بسته می‌شوند و بازگشت آنها به موقعیت اولیه‌شان توسط یک فنر به نام فنر سوپاپ انجام می شود. تعداد سوپاپ ها در هر پیشرانه نیز متفاوت است و می تواند از دو سوپاپ برای هر سیلندر تا ۵ سوپاپ برای هر سیلندر متفاوت باشد. سوپاپ ها قطعات مصرفی نیستند و شاید هیچگاه خراب نشوند اما گاهی ممکن است نیاز به تعویض آنها پیدا کنید.

در مورد سوپاپ خودروی خود چه می‌دانید؟

وظیفه سوپاپ، جدا کردن سرسیلندر از موتور است

سوپاپ ها وظیفه دارند، در زمان های مناسب ابتدا مخلوط هوا و سوخت را وارد سیلندر سازند؛ پس از آن در مراحل تراکم و احتراق، بسته بمانند و سپس در مرحله تخلیه، گازهای ناشی از احتراق را از سیلندر خارج کنند.

بنابراین سوپاپ ها، گایدها و نشیمن ها می توانند کمپرس و کنترل روغن را حفظ کنند. بررسی سوپاپ ها زمانی ممکن است لازم باشد که خودرو، ۸۰ هزار کیلومتر یا بیش تر کار کرده باشد یا این که مشکلات سوختگی سوپاپ، کمپرس یا روغن سوزی پدید آید. قبل از این که به توصیف مراحلی که سوپاپ در آن دخیل است، بپردازیم، باید یادآوری کنیم که به تعمیرگاهی مراجعه کنید که کیفیت، اولویت اصلی کارش است.

*در مورد انواع روغن موتورهای دیزلی بیشتر بدانید

 

در مورد سوپاپ خودروی خود چه می‌دانید؟

بررسی سوپاپ

 معمولا بررسی سوپاپ با بازکردن، تمیز و بررسی کردن سرسیلندر شروع می شود. سرسیلندرهای چدنی دارای شار مغناطیسی هستند تا برای تَرَک‌های مویی و نازک بررسی شوند. این کار با به کاربردن یک میدان مغناطیسی قوی به سرسیلندر و پاشیدن پودر آهن بر روی آن امکان‌پذیر است. ترک‌ها، میدان مغناطیسی را به هم زده و پودر آهن را جذب می‌کنند و سبب می‌شوند تا تَرَک‌های نامرئی، راحت‌تر به چشم بیایند.

* در مورد نکات مهم روغن موتور و نگهداری از آنها بیشتر بدانید

نقش سوپاپ در جلوگیری از ترک برداشتن سرسیلندرها

ترک‌ها بسیار مضر هستند زیرا ممکن است آب به سمت اتاق احتراق نشت کند و سیلندرها آسیب دیده و سبب شوند تا آب در گردش از بین برود و پیشرانه، بیش از حد گرم شود. اگر ترک‌ها در نواحی حساس سرسیلندر دیده شوند، باید به تعمیر و در نهایت تعویض آن پرداخت. ترک‌ها در سرسیلندرهای چدنی اغلب اوقات با فرایند pinning تعمیر می شوند. ترک برداشتن سرسیلندرهای آلومینیومی خیلی رایج است که اغلب با جوش کاری تعمیر می شوند.

 

در مورد سوپاپ خودروی خود چه می‌دانید؟

 

اگر قرار است از سوپاپ دوباره استفاده شود، باید از نظر صیقلی بودن بررسی شود. بسیاری از تعمیرگاه‌ها به صورت خودکار همه سوپاپ‌های تخلیه را تعویض می‌کنند تا خیالشان راحت‌تر باشد. نشیمن‌ها در سرسیلندر یا باید بریده شوند یا بر پایه چیزی قرار بگیرند تا سطح مورد نیاز برای آب بندی را حفظ کنند. اگر نشیمن ترک بخورد یا خیلی مستهلک شود، باید عوض شود. اگر این کار امکان پذیر نباشدکل سرسیلندر باید عوض شود.


منابع: car.ir  ، آرین موتور، پردیس خودرو، ژرف صنعت ایرانیان