زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به احتمال زیاد شما دوست ندارید فقط به خاطر این‌که درست از تایرهای کامیون خودتان مراقبت نکرده و آن‌ها را در شرایط خوبی نگه نداشته‌اید، کارتان را از دست بدهید، پس بیایید ببینیم برای مراقبت از تایرها چه کارهایی باید انجام بدهیم.

-فشار باد

این مورد ممکن است آسان به نظر برسد ولی آیا شما یا مسئولان شرکت باربری، به صورت دوره‌ای باد تایرها را چک می‌کنید؟ بهتر است یک فشارسنج بخرید و از آن استفاده کنید. در نظر داشته باشید که دو نوع فشارسنج در بازار وجود دارد. هنگام خرید اطمینان حاصل کنید که می‌شود از آن فشارسنج برای کامیون نیز استفاده کرد و مخصوص خودروهای سواری نباشد، چون تایر خودروهای سواری فشار باد کمتری دارند. توجه داشته باشید که برخی فشارسنج‌ها تاpsi  ۱۰۰ و برخی دیگر تا ۱۵۰ psi را می‌خوانند. مطمئن شوید دستگاهی که انتخاب کرده‌اید می‌تواند فشار مورد نیاز تایرهای کامیون شما را بخواند.

در کامیون‌ها و کشنده‌هایی که دارای دو تایر در کنار هم هستند، باد تایرها باید میزان باشد. اگر تایر داخلی کم باد باشد (که به سادگی هم دیده نمی‌شود) بیشتر وزن بار بر روی تایر بیرونی خواهد افتاد. سعی کنید تایرهایی که در کنار هم قرار دارند دارای یک گل آج باشند، در غیر این صورت میزان فرسایش تایرها به حداکثر خواهد رسید و حتی ممکن است میزان اصطکاک تایرها با سطح جاده نیز به میزان قابل ملاحظه‌ای پایین بیاید. بهتر است از سر والوهای بلند برای تایرهای داخلی استفاده کنید تا دسترسی و باد زدن به آن‌ها آسان‌تر باشد. کارشناسان استفاده از این والوهای بلند را که ارزان قیمت نیز هستند، توصیه می‌کنند.

-آج تایر

اطمینان حاصل کنید که همه تایرهای کامیون‌تان از آج‌های مناسبی برخوردارند. وقتی شاخص‌های فرسایش آج تایرها از بین رفتند، وقت تعویض تایرها فرا رسیده است. البته بعضی از راننده‌ها تایرها را تا زمانی که حدود ۳۲/۴ اینچ خورده نشوند تعویض نمی‌کنند ولی کارشناسان توصیه می‌کنند تایرها را قبل از آن عوض کنید. هیچگاه اجازه ندهید کاملاً صاف و بدون آج بشوند! به یاد داشته باشید، جان سرنشینان خودرو شما و دیگر رانندگان به این بستگی دارد که شما چگونه از تایرها مراقبت کرده‌اید.

-دیواره تایر

روی دیواره تایرها به دنبال شیار، ترک و تحدب و برآمدگی بگردید. توجه داشته باشید یک تایر ممکن است از بغل آسیب ببیند و یا حتی بترکد. آب باران یا دیگر آب‌های راکد در سطح معابر نیز می‌تواند در سیم‌های فلزی داخل تایر نفوذ کنند و باعث ترکیدن آن بشوند.پس نگهداری تایر کامیون ا زاهمیت ویژه ای برخوردار است.

کلام آخر این که به تایرها توجه بیشتری بکنید. اگر همه راننده‌ها این کار را بکنند، شاهد حوادث جاده‌ای به خصوص در صورت اهمیت دادن به رعایت این نکات در زمستانی کردن خودرو بسیار کمتری خواهیم بود.