زمان مطالعه: ۷ دقیقه

تا کنون به روش حمل و انبارداری لوله دقت کرده اید؟ احتمالا در سفرهای بین شهری تریلی های کفی را دیده باشید که تعدادی لوله – معمولا لوله پلی اتیلنی – را حمل می کنند. این نوع لوله ها به سبب قطر بزرگ و طول زیادی که دارند بسته بندی نمی شوند. به بیان ساده تر از هیچ دیدگاه و منطقی نمی توان بسته بندی این نوع لوله ها را مقرون به صرفه بدانیم.

از طرف دیگر بسته بندی این لوله ها ایمنی یا حفاظ خاصی ایجاد نمی کنند و عملا کارایی چندانی نخواهند داشت. همین مسئله یکی از مهمترین چالش های بارگیری و حمل و نگهداری لوله محسوب می شود. بر اساس همین چالش راهکارهایی نیز وجود دارد. در ادامه سعی می کنیم به این راهکارها به بپردازیم و آن ها را مورد بررسی قرار دهیم.

به طور کلی صنعت حمل و نقل زمینی داخلی در هر اقتصادی حرف های زیادی برای گفتن دارد. با پیشرفت علم و راحت تر شدن اتفاقات و کاربری ها همچنان این حمل و نقل است که بر اساس شیوه و سنت قدیمی خود برای اقتصاد اهمیت بالایی دارد. شما در پیشرفته ترین کشورهای دنیا هم می توانید به وفور انواع وسائل حمل و نقل عمومی و باربری را مشاهده کنید. این موضوع به خوبی نشان می دهد که صنعت و اقتصاد تا چه اندازه به این عنصر مهم وابسته است.

دریافت بار بشکل رایگان و توافقی

حمل بار لوله نیز اتفاقی در دل این کارکرد مهم صنعت حمل و نقل است. پس برخی از اصول عمومی و کلی که در این صنعت وجود دارد را می توان به عنوان بخشی از روش حمل و انبارداری لوله بدانیم. از این رو در ابتدا سعی می کنیم به صورت کلی و عمومی به روش مناسب جابجائی لوله بپردازیم، سپس این موضوع را به شکل اختصاصی تری دنبال خواهیم کرد. در انتها نیز مانند همین روش سراغ انبارداری لوله خواهیم رفت. با ما تا انتها همراه باشید. همچنین پیشنهاد میکنیم جهت مطالعه مقاله “انبارداری چیست” کلیک نمایید.

نکات عمومی در روش حمل و انبارداری لوله

حمل بار شاید در گذشته روش و اصول خاصی نداشته، اما از آن جایی که امروز به عنوان یک صنعت مهم شناخته می شود، روش بارگیری، حمل و تخلیه بار از اهمیت بالایی برخوردار است. علت این موضوع نیز کاملا ساده و مشخص است. به طور کلی حمل بار ارتباط مستقیم با قیمت تمام شده محصول دارد. به بیان ساده تر بخشی از هزینه ای که شما به عنوان مصرف کننده پرداخت می کنید و هزینه ای که تولید کننده برای رسیدن محصول به بازار متحمل می شود به طور مستقیم به صنعت حمل و نقل بستگی دارد.

پس هر چقدر یک تولید کننده نیاز بیشتری به این صنعت داشته باشد باید هزینه بیشتری پرداخت کند. همین موضوع با فشار درصدی کمتری برای مصرف کننده نیز صادق است. از این رو تولید کننده دوست دارد در کمترین حالت ممکن به حمل و بار نیاز داشته باشد.

ضرورت این کار این است که در هر بار بارگیری بیشترین تعداد محصول یا بیشترین حجم محصول منتقل شود. پس در نوع بارگیری باید نکات مهمی رعایت شود. بر اساس نوع بار این نکات متفاوت می شود. معمولا این نوع اطلاعات بر اساس تجربه به دست می آید. به عبارت بهتر یک راننده یا کمک راننده به خوبی می دانند که بار را را باید به چه شکلی سوار تریلی یا کامیون کرد تا بیشترین حالت ممکن برای انتقال بار اتفاق بیفتد. همین موضوع در بارگیری و حمل و نگهداری لوله صدق می کند.

حمل و انبارداری لوله

نکته مهم عمومی دیگر در حمل و برابری این است که حمل و نقل باربری که عموما به صورت جاده ای انجام می شود ارتباط مستقیمی با امنیت جاده ها دارد. به بیان بهتر در جاده های کشور هر نوع ماشینی تردد دارد. درصد بالایی از این خودرو ها را سواری ها تشکیل می دهند. این خودروها نسبت به تریلی کفی و کشنده ها از قدرت بدنه بسیار ضعیف تری برخوردار است. از طرف دیگر ماشین های سواری عموما حامل مسافر از جایی به جای دیگر است.

پس عملا این خودروها باید بتوانند امنیت روانی و جانی مسافران را در مسیر تامین کند. بخشی از این امنیت به هر شکلی بر عهده خودرو و راننده آن است. اما بخش مهمتر این امنیت توسط جاده و سایر وسایل حمل و نقلی تامین می شود. از طرف دیگر تریلی و کشنده های مختلف به سبب حمل بارهای چند تنی به عنوان یک خطر بالقوه در جاده شناخته می شود. با توجه به این که در این جاده ها معمولا سرعت خودروها بالاست عملا یک اشتباه در بارگیری و خروج یک محصول از بار می تواند خطرات جانی و مالی جبران ناپذیری داشته باشد. همین مسئله باعث شده است که اساسا پلیس راهور توجه ویژه این موضوع داشته باشد.

طی سالهای گذشته پلیس راهور به کمک قانون گذار توانست محدودیت های منطقی تری برای باربری قرار دهد. بر اساس این محدودیت ها هر تریلی یا کشنده و یا هر کامیونتی باید بر اساس استاندارد های مشخص اقدام به بارگیری کند و باید یک سری موارد عمومی را نیز رعایت کند. اما همانطور که در بالاتر گفته شد بر اساس نوع بار نحوه بارگیری بار نیز متغیر می شود. بدین دلیل پلیس راهور در اولین اقدام برگه بارنامه را مشاهده می کند و سعی می کند بر اساس آن بهترین تصمیم را بگیرد.

بهترین روش حمل و انبارداری لوله

در بالا با دو فاکتور مهم عمومی در حمل بار آشنا شدیم و دانستیم که چه در حمل بار لوله و چه در سایر موارد رعایت دو اصل اقتصادی و ایمنی حرف اول را می زند. البته توجه داشته باشید که امنیت اولویت بالاتری دارد و با رعایت امنیت باید سعی شود بیشترین حمل بار اتفاق بیافتد.

حال بیایید به صورت اختصاصی و بر اساس این دو فاکتور عمومی روش حمل و انبارداری لوله را مورد بررسی قرار دهیم. همانطور که در بالاتر بیان شد لوله محصولی نسبتا بزرگ و طویل محسوب می شود. پس عملا نمی توان بسته بندی یا حفاظ خاصی برای آن در نظر گرفت. همین موضوع باعث شده است که ضریب ریسک و خطر حمل بار لوله افزایش قابل ملاحظه ای داشته باشد. به هر حال کوچکترین اشتباه در بارگیری یا حمل بار می تواند فاجعه آفرین باشد.

پس فارغ از این که در حالت عمومی اهمیت امنیت بالاتر از ظرفیت اقتصادی مطرح شد، در روش حمل و انبارداری لوله این اهمیت دو چندان شده است. بگذارید کمی در این باره صحبت کنیم. اگر فرض کنیم تنها بعد اقتصادی برای روش حمل و انبارداری لوله تاثیرگذار باشد چه اتفاقی رخ می دهد؟ کارفرما یا تولید کننده لوله چه رفتاری از خود نشان می دهد؟ در این حالت کارفرما یا تولید کننده دوست دارند که با کمترین قیمت امکان انتقال بیشترین بار را داشته باشند.

بهترین روش حمل لوله

بنابراین کارفرما سعی می کند از لوله های با قطر بزرگ تر استفاده کند و سپس بعد از بارگیری این دسته از لوله ها سراغ لوله هایی با قطر کمی کوچک تر می روند و این لوله ها را درون لوله های بزرگ تر قرار می دهند. در این چنین موارد تولید کننده توانسته بدون اتفاقی خاص محصولی با حجم و تعداد دو برابری راهی کند. پس هزینه تمام شده تولید کمتر خواهد شد.

ولی واقعیت این است که امنیت حتی در این چنین شرایطی قابل حذف نیست. اگر از دید امنیت جاده ای به موضوع نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که درون یکدیگر قرار دادن لوله ها کاری کاملا اشتباه است. زیرا در این حالت امکان خروج لوله درونی به واسطه یک تغییر شتاب وجود دارد و این می تواند موجب اتفاقی ناگوار در جاده شود.

پس مهمترین نکته ای که باید در روش حمل و انبارداری لوله در نظر داشته باشید این است که اساسا نباید لوله ها را – بزرگ یا کوچک – درون یک دیگری قرار دهید. اما این تمام ماجرا نیست.

روش مناسب جابجایی لوله

معمولا لوله محصولی نسبتا بزرگ و غیر قابل کنترل است . همین مسئله باعث سختی در چینش و بارگیری آن شده است. بر اساس آخرین روش حمل و انبارداری لوله شما باید لوله ها را به نوعی روی یکدیگر قرار دهید که لوله بالایی بین دو دوله پایینی قرار گیرد. بعد از بارگیری بر اساس بزرگی و حجم بار شما باید برای هر ردیف از لوله ها بند حفاظی و استحکامی ایجاد شود.

همین مسئله ساده و نسبتا پیش پا افتاده می تواند امنیت نسبتا خوبی ایجاد کند. در واقع لوله ها بر روی یک دیگر می توانند به راحتی بازی کنند و حتی سر بخورند اما با بستن چند لایه کمربندی و استفاده از محافظ های مختلف می تواند عملا جلوی این اتفاق را تا حدود زیادی بگیرد. بعد از کار چندان سختی وجود ندارد.

پاپ آپ نصب برنامه اعلام کننده

نکته مهمی که وجود دارد این است که با گذاشتن لوله ها درون یکدیگر علاوه بر این که وزن اضافه به تریلی وارد می شود باعث می شود که تخلیه بار سخت و زمان بر باشد. بنابراین کاملا منطقی است که بخواهیم از چینش ساده لوله ها بر روی یک دیگر پیروی کنیم.

روش صحیح انبارداری لوله

بعد از آن که روش حمل و انبارداری لوله را تا حدودی شناختیم نوبت این است که در انتهای این مقاله صحبتی هم از روش صحیح انبارداری لوله داشته باشیم. توجه داشته باشید انبارداری رکن اساسی هر صنعتی محسوب می شود. در انبارداری هدف اول و اصلی این است که اساسا امکان بازیابی محصول به طور کامل و دست نخورده وجود داشته باشد.

همین موضوع در بارگیری و حمل و نگهداری لوله نیز وجود دارد. شما باید بر اساس نوع لوله که می تواند از جنس پلی اتیلنی باشد انباری عایق بندی شده با درصد کم رطوبت استفاده نیاز دارید.

روش صحیح انبارداری لوله

این نوع لوله ها به نور حساس هستند و می توانند تاثیر منفی بر روی لوله ها داشته باشند. از طرف دیگر در هر انباری افراد سعی می کنند بخش های مختلفی را همواره خلوت نگه دارند و یا تلاششان این است که انبار هیچگاه به مرز پر شدن نرسد. از این رو در انبارداری سعی می شود که محصولات و بارها کمترین فضای ممکن را اشغال کنند.

پس در انبارداری لوله فارغ از ایزوله بودن انبار و درگیر نشدن با نور خورشید باید به شکل درستی چینش شود. معمولا برای چینش کم و حفظ امنیت سعی می شود شکلی مانند بارگیری لوله رعایت شود. یعنی لوله ها روی یک دیگر قرار می گیرند و در هر لایه کمربندهای ایمنی مختلف بسته می شود.

پیشنهاد میکنیم جهت مطالعه مقالات بیشتر ” استعلام کارت هوشمند راننده “و ” بازارگاه حمل و نقل و باربری “و ” اعلام بار لحظه ای ” را نیز مطالعه نمایید.

برخی از سوالات متداول

بهترین روش حمل و انبارداری لوله چیست؟

به طور کلی بهترین روش انبارداری و حمل و نقل لوله می تواند استفاده از شیوه خواباندن لوله ها بر روی یکدیگر و استفاده از کمربند های ایمنی در هر ردیف باشد. در این حالت امکان سر خوردن و بازی کردن لوله ها از بین می رود.

در حمل بار لوله مهمترین نکته چیست؟

در حمل لوله با توجه به خطر بالقوه ای که وجود دارد حفظ امنیت اهمیت بالایی دارد. در واقع پلیس راهور در حمل نقل های جاده ای به خصوص در حمل باربری حساسیت بالایی دارد. در این بین به سبب این که معمولا تریلی ها برای حمل لوله حفاظ خاصی ندارند با سخت گیری بیشتری برخورد می کنند.